Ko je Tompsona pustio u Srbiju

Izvor: Politika, 21.Jul.2009, 22:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ko je Tompsona pustio u Srbiju

Ne postoji pravni osnov za kažnjavanje domaćih kablovskih distributera zbog emitovanja koncerta Marka Perkovića, iako je i samo njegovo ime sinonim za neonacizam

Hrvatska radio-televizija je u nedelju u 21.15 časova na svom drugom programu, koji se preko kablovskih distributera prati i u Srbiji, emitovala snimak koncerta pevača Marka Perkovića Tompsona, održanog na maksimirskom stadionu u junu 2007. godine. Izgleda da su nastup muzičara poznatog po veličanju ustaštva >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i fanovima koji ga najčešće pozdravljaju uzvicima „Ubij, ubij Srbina” jedino primetili rukovodeći ljudi u Udruženju novinara Srbije i Srpske radikalne stranke. Oni su se oglasili saopštenjima, podsećajući na naslove pesama „Jasenovac i Gradiška Stara” i „Bojna Čavoglave” („Čujte srpski dobrovoljci, bando četnici, stići će vas naša ruka i u Srbiji”, kaže se između ostalog u njoj).

Ostali koji bi mogli da preporuče ili zabrane emitovanje pomenutog koncerta još ćute. Ili su na odmoru, ili nisu nadležni „ali jesu oni drugi, daću vam njihov broj telefona...” Uglavnom, čini se da je ova oblast koju bismo nazvali „kablovski operateri i sadržaj koji šalju gledaocima” i dalje kao švajcarski sir, sa mnogo šupljina i nepoznanica.

I šta biva? Tompson je pevao pred svojim fanovima, oni su bili nakićeni ustaškim znamenjem, zbog čega su mu inače zabranjeni koncerti u Švajcarskoj, Holandiji, Austriji, ali i u Sarajevu, kao i u Puli i još nekim gradovima u Istri. U Mostaru je pre dve godine poprilično uzbudio duhove, jer su mnogi u njegovom pojavljivanju prepoznali povratak u ratno doba, s obzirom na stotine momaka u ustaškim uniformama koji su deo dekora gde god se Tompson pojavi. Doduše, te iste 2007. Centar „Simon Vizental” izrazio je ogorčenje i zgroženost zbog masovne demonstracije fašizma i salutiranja pozdravu „Za dom spremni”, ali na koncertu u Zagrebu se našlo 60.000 njegovih sledbenika, među kojima su primećeni i neki poslanici, ministri.

„Verujem da je vreme da se zabrane koncerti onih koji pišu nostalgične pesme o Jasenovcu i inspirišu pokazivanje ustaških simbola, što predstavlja snažno ugrožavanje manjina u Hrvatskoj” – rekao je tada Efraim Zurof, direktor jevrejskog centra.

Oglašavali su se i Bošnjaci iz Mostara, bilo je podsećanja na prepevavanje Tompsonovih pesama da bi one bile prilagođene bosanskim prilikama. Uglavnom, Županijsko tužilaštvo je i ove 2009. godine prijave protiv Tompsona sve odreda odbacilo, mada su se Zajednica Srba u Hrvatskoj, jevrejska organizacija „Margelov institut” i Udruženje mladih antifašista trudili da dokažu da u svemu ima i zastrašivanja, pretnji.

Kada u Perkovićevom „umetničkom izrazu” sudstvo nije videlo ništa loše, onda je svakako razumljivo da je i Nada Čedid, saradnica u službi za odnose HRT-a, zahvalila „Politici” na interesovanju za njihovu televiziju i uzvratila „da pevač za koga pitate ima kao i drugi domaći pevači pristup našim muzičkim emisijama, a motiv prikazivanja koncerta je programska letnja šema koja sadrži brojne koncerte domaće muzike, između ostalog i njegov”. Znači i Marko Perković Tompson kao „Magazin”, Nina Badrić ili Arsen Dedić.

Nisu bili orni za razgovor ni kablovski operateri, čijom zaslugom su i gledaoci u Srbiji mogli da „uživaju” u Tompsonovim pesmama i pratećoj ikonografiji u publici. U KDS-u se niko nije javljao na telefon, a u Ikomu su nam rekli: „Javiće vam se nadležni, uskoro”. I ništa.

U Republičkoj radiodifuznoj agenciji, koja bi trebalo da nadgleda rad kablovskih distributera, priznaju da ova delatnost nije u potpunosti podvedena pod njihovu nadležnost i da bi tek trebalo da bude u potpunosti uređena u Srbiji. U dopisu koji nam je poslat iz RRA stoji da su „kablovski distributeri odgovorni za program koji emituju u svojoj mreži”, a Republička radiodifuzna agencija će, kako su nam rekli u ovoj ustanovi, zatražiti od svih operatera da dostave dokaz po kojem pravnom osnovu prenose program HRT-a 2.

Nezvanično saznajemo da će nadležni u ovoj instituciji da odgledaju Tompsonov koncert, emitovan u nedelju uveče i odlučiće da li je eventualno bilo raspirivanja nacionalne mržnje na konkretnom događaju. Samo emitovanje koncerta ovog muzičara ne može biti zabranjeno, kažu upućeni.

– To što su neki koncerti ovog muzičara negde zabranjeni, ne daje nam mogućnost da sudimo unapred. Nas zanima koncert koji je već završen. Nije bitan događaj, niti ko nastupa, već da li je bilo raspirivanja mržnje – objašnjavaju u RRA.

U Udruženju novinara Srbije kažu da bi trebalo da se postavi pitanje etičke odgovornosti kablovskih distributera koji su preneli koncert Marka Perkovića Tompsona jer je, kako kažu, očigledno da je on pevač koji se bavi politikom.

– Kablovski operateri bi trebalo da prate programsku šemu i da isključuju određene sadržaje koje smatraju provokativnim ili neprimerenim – preporučuje Nino Brajović i dodaje: – Njihov izbor programa bi takođe trebalo neko da nadzire. Postavlja se pitanje ko će i na koji način dati satisfakciju onima koji se smatraju pogođenim ovim događajem.

U Ministarstvu kulture nam je rečeno da su oni, kao i svi ostali, samo mogli da posmatraju Tompsona u nedelju. Uputili su nas na Autorsku agenciju i njihove pravne stavove, ali s obzirom na to da tu nema ni govora o zaštiti autorskih prava i plagijatima, put nas je vodio u javno tužilaštvo.

Toma Zorić, portparol Republičkog javnog tužilaštva, obećava da će pogledati snimak koncerta jer ga do sada nije video.

– Mišljenja sam da treba zabraniti pesme koje propagiraju ustaštvo i raspiruju nacionalnu i versku netrpeljivost, a pesme Tompsona to svakako jesu. Tužilaštvo će u okviru svojih zakonskih ovlašćenja preduzeti sve što je potrebno da se zabrani otvoreno širenje mržnje prema srpskom narodu. I moja osećanja su ovim koncertom povređena, jer znam šta peva. Ipak mi nije jasan taj mladi svet, tih 120.000 mladih koji kupe njegov ce-de. Šta oni pronalaze u mržnji nešto je čime bi trebalo da se pozabave sociolozi, a ne naše tužilaštvo. Ni sa hrvatske, ni sa ijedne druge strane, ne treba nam neprijateljstvo – primećuje Zorić.

Rajna Popović – Jelena Popadić

-----------------------------------------------------------

Dobio nadimak po pušci koju je koristio

Marko Perković Tompson se 1991. godine, sa 25 godina, pridružio vojsci u ratu u Hrvatskoj. Tada je i dobio nadimak Tompson, po nazivu američke puške koju je koristio. U prvoj godini rata napisao je i prvu pesmu pod nazivom „Bojna Čavoglave”, a već sledeće 1992. objavljen je njegov prvi album pod nazivom „Moli mala". Marko Perković je izdao šest albuma i dve kompilacije, a poslednji album „Bilo jednom u Hrvatskoj” izdat 2006. godine, kako nezvanično saznajemo, prodat je u više od 100.000 primeraka.

-----------------------------------------------------------

Ako bude interesovanja, prodavaće ce-de u Beogradu

„Kroacija rekords” je zvanična izdavačka kuća Marka Perkovića Tompsona, ali u njihovom predstavništvu u centru Beograda „Jugoton Kroaciji rekords” nemaju Tompsonove ce-deove. Kažu da ih niko ne traži, a ako bude interesovanja verovatno će Tompsonova „dela” stići i u Srbiju. Ipak, Perkovićeve pesme se emituju na kanalu „Kroacija mjuzik čenel” koji se može gledati preko satelita. Na ovoj televiziji puštaju se spotovi hrvatskih muzičara u skladu sa željama gledalaca, a kako kažu zaposleni u nekadašnjoj „Jugotonovoj” radnji u Nušićevoj ulici, Tompsonove pesme se ponekad emituju u večernjim satima.

[objavljeno: 22/07/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.