Bolje biti pijan, nego na TV-u

Izvor: B92, 15.Sep.2010, 19:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Bolje biti pijan, nego na TV-u

Beograd -- Televiziji Studio B presuđeno da plati odštetu pijanom vozaču čiji je glas, ali ne i lik, korišćen u kampanji za bezbednost u saobaraćaju.

Spot je emitovan u kampanji Studija B "Bezbedni u saobraćaju - pridruži se".

Zbog spota u kome se ne vidi lik, ali se čuje glas pijanog vozača koji je učestvovao u saobraćajnom udesu i koji je pred kamerom priznao da je pio, ta beogradska televizija je dužna da mu plati odštetu i sudske troškove zbog pretrpljenog >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << duševnog bola, povrede časti i ugleda.

Apelacioni sud je utvrdio da su osobi sa snimka - Miodragu Žikiću, povređena prava zato što nije dao pristanak da se pojavi u kampanju organizovanoj za javno dobro, što propisuje zakon o informisanju.

Na ovom slučaju Studio B smatra da je emitovanje tog snimka bilo u interesu javnosti i da ova presuda predstavlja presedan.

Iako se Miodragu Žikiću u spotu koji je televizija Studio B prikazala u kampanji o bezbednosti u saobraćaju, ne vidi lice, već mu se samo čuje glas, presudom Apelacionog suda Studio B je proglašen krivim zbog povrede prava na privatnost.

Na osnovu ove presude Miodragu Žikiću beogradska televizija treba da isplati ukupno 340 000 inara zbog povrede časti i ugleda objavljivanjem informacija iz privatnog života.

Glavni i odgovorni urednik Studija B Aleksandar Timofejev kaže da je šokiran, ne toliko iznosom, koliko činjenicom da su kažnjeni zbog toga što su se borili za javni interes i pokušali da povećaju bezbednost u saobraćaju.

Stoga postavlja pitanje kako mediji odgovorno da obavljaju informativnu funkciju ako zbog toga mogu da budu osuđeni.

”Ne radi se ovde samo o Studiju B. Ja nisam pravnik, ali sasvim je jasno da se radi o jednom ogromnom i jasnom presedanu da se donese takva presuda. Sada svi mi koji radimo u medijima treba da se zamislimo kako, šta i kada ćemo raditi, apsolutno sigurni da štitimo javni interes”, upozorava Timofejev.

"Ja bih samo da podsetim na snimak one dve devojke koje su pljačkale prodavnice i koje su prikazale sve televizije. Na osnovu ove presude one mogu rutinski da dobiju na sudu apsolutno sve televizije koje su ih prikazale", ocenjuje on.

Pre pet godina Žikić je, pod vidnim dejstvom alkohola, učestvovao u saobraćajnoj nesreći u centru Beograda i tom prilikom dobrovoljno dao izjavu ekipi Studija B.

Taj snimak emitovan je u vestima, a kasnije, sa zamagljenim likom, iskorišćen u kampanji ”Bezbedni u saobraćaju".

Iako, kako B92 saznaje, Žikić nije odgovarao za saobraćajni prekršaj koji je napravio, tužio je gradsku televiziju, a Apelacioni sud je potvrdio da su mu povređena prava.

Sud: Cilj kampanje mogao je biti postignut i bez Žikića

Prema objašnjenju Apelacionog suda, član 45. Zakona o javnom informisanju propisuje da se glas i lik mogu koristiti i bez saglasnosti, ako je to lice dalo povoda za objavljivanje.

Međutim, kako navodi portparolka tog suda Mirjana Piljić, to se ne može primeniti na ovaj slučaj ”zbog toga što je cilj kampanje mogao biti postignut i bez glasa Žikića".

”Ovakvim postupanjem je učinjena povreda prava na glas, kao deo prava na privatnost, budući da je tužilac, i pored toga što mu je lik bio zamagljen u kampanji, bio prepoznatljiv ljudima koji ga poznaju i koji su imali priliku da vide tonski i video zapis sa njegovim likom i glasom", objašnjava ona.

Inače, Apelacioni sud je preinačio presudu Trećeg opštinskog suda u Beogradu koji je 2009. godine presudio u korist Studija B.

"Ovom prilikom bih apelovala na novinare, uz svo uvažavanje novinarske profesije, da se vodi računa da se sudske odluke ne komentarišu da sud preko svoje odluke podržava negativne pojave kao što je vožnja u alkoholisanom stanju”, poručuje Mirjana Piljić.

"Jer upravo kroz ovu odluku, znači dodeljena je naknada štete u višestruko manjem od onoga koji je tražen i kroz mnoge druge odluke Apelacionog suda, sud se priključuje kampanji bezbednosti u saobraćaju koliko je moguće kao državni organ”, kaže ona.

Međutim iz Nezavisnog udruženja novinara Srbije poručuju da poruka koju Apelacioni sud šalje može dovesti do ubeđenja da se vožnja u pijanom stanju isplati''.

Za razliku od devojaka snimljenih mobilnim telefonom usred krađe tokom mitininga "Kosovo je Srbija" - koje su se nakon prikazivanja na svim televizijama same prijavile, vratile ukradene stvari, a potom dobile po deset meseci zatvora - Miodrag Žikić je prošao nekažnjeno.

Policija: Značaj medija u kampanjama

Pre pet godina lančani sudar usred grada u kom je Žikić zatečen pijan, zabeležila je samo televizijska kamera, a jedina kazna koju je do odluke suda morao da trpi je da javno služi kao negativan primer i to sa zaštićenim likom.

Značaj uključivanja medija u kampanje bezbednosti u saobraćaju ističe i zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije Vladimir Rebić.

"Naša iskustva upravo ukazuju da je dobra pažnja medija odnosno da građane treba jasno i nedvosmisleno informisati o činjenici da se na srpskim putevima strada”, kaže on.

"Smatramo da najveći broj građana shvata da je život ugrožen odnosno da se i njima to može dogoditi samo kada vide jasno te snimke, odnosno da je priča bez ilustracije nedovoljna praktična za srpski mentalitet”, smatra Rebić.

"Nema povrede prava na privatnost"

Dejan Milenković, profesor medijskog prava na Fakultetu poltičkih nauka, smatra da u ovom slučaju nema povrede prava na privatnost.

”Treba oceniti sve okolnosti slučaja koje su dovele do ove presude postupajućeg suda i sudije”, smatra on.

"Na osnovu okolnosti celog slučaja, rekao bih da ovde nije reč o povredi prava na privatnost, s obzirom da je materijal koji je korišćen, upotrebljen pre svega i edukativne i promotivne svrhe kampanje koja ima za cilj bezbednost saobraćaja", kaže Milenković.

Aleksandar Timofejev najavljuje pokretanje Inicijative za zaštitu zakonitosti.

Presuda Apelacionog suda je konačna, međutim, ova inicijativa je odlaže.

Timofejev dodaje da ga advokati savetuju da uputi predmet Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu.

Profesor Milenković kaže da najveći problem i jeste u tome što sudije u Srbiji slabo poznaju praksu suda u Strazburu.

”Ono što mi se, nažalost, čini, jeste da naše postupajuće sudije, kada je reč o naknadi štete, na primer u vezi sa izveštavanjem medija i novinara nisu možda najbolje upoznati sa praksom Evropskog suda za ljudska prava koji se odnosi na slobodu izražavanja i prava na privatnost”, kaže Milenković.

"Zaista treba izvršiti značajnu edukaciju sudija kada su u pitanju medijski predmeti", smatra on.

Snimak pijanog Miodraga Žikića postoji i na Internetu i izazivao je burne reakcije javnosti.

U Kampanji Studija B emitovan je 2008. godine, a Timofejev i dalje smatra da je on trebalo da bude u spotu, jer su ljudi koji voze pod dejstvom alkohola, kako kaže, tempirane bombe.

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Studio B plaća odštetu pijanom vozaču

Izvor: Vesti-online.com, 16.Sep.2010, 11:10

Presudom Apelacionog suda TV Studio B obavezna je da Miodragu Žikiću isplati 150.000 dinara na ime nematerijalne štete i 190.000 na ime sudskih troškova, zbog navodne povrede časti i ugleda objavljivanjem informacija iz privatnog života...Pre pet godina Miodrag Žikić je pod vidnim dejstvom alkohola...

Nastavak na Vesti-online.com...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.