Izvor: Politika, 30.Maj.2010, 23:36 (ažurirano 02.Apr.2020.)
„Banovićki ćiro” po receptu „Šarganske osmice”
Dobar glas o šarganskoj pruzi, kao jedinstvenoj železničkoj atrakciji, širi se Evropom, a kanton Tuzla radi na sličnom projektu
Mokra Gora – „Šarganska osmica”, prva srpska muzejsko-turistička železnica, putuje u izvoz. Posle nastavka obnove uske pruge ka Višegradu, recept za uspeh našeg železničkog znanja, prožetog velikim entuzijazmom >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Mokrogoraca, nameravaju da iskoriste u kantonu Tuzla, u BH Federaciji. Da iskustva „Osmice” pretoče u svoj projekat nazvan „Banovićki ćiro”. Već su, nedavno, u Mokroj Gori o tome vođeni razgovori.
Dobar glas o šarganskoj pruzi, kao jedinstvenoj železničkoj atrakciji, širi se poslednjih godina Evropom. Pohode je mnogi strani i domaći ljubitelji železnica, uživaju u vožnji „ćirom” padinama Šargana. Ni u ovoj godini krize, kad je reč o poseti, za nju nema zime.
Tek što je krenula sezona vožnji ovog proleća, već su u Mokroj Gori boravili zaljubljenici u muzejske pruge iz Japana, Holandije, Engleske, Francuske, Rusije, Slovenije, a za koji dan stižu iz Poljske, Slovačke, Češke. Dok drugi veći turistički centri muku muče da privuku goste, ovde je u proteklih mesec i po dana boravilo oko 17.000 turista.
Jasno je, onda, što recept za uspeh mokrogorske muzejske pruge prelazi granice. A Banovići kod Tuzle mesto su u koje, po boravku na našoj „Osmici”, obično svraćaju strani ljubitelji železnica. Tamo, u rudniku mrkog uglja, još se u proizvodnji koriste davnašnje parne lokomotive. Mada ih drugde nema, nisu u voznom stanju, u Banovićima ipak traju i poznoj starosti (više od pola veka) odolevaju. Ovo privlači strance, ali žitelji tog kraja od železnice tek očekuju korist.
– Upravo su zato predstavnici kantona Tuzla došli kod nas u Mokru Goru. Iskazali su želju za širom saradnjom, žele da pozitivna iskustva „Osmice” prenesu na svoj teren. Razgovarali su sa predstavnicima „Železnica Srbije”, grada Užica, turističkih organizacija Zlatibora i Višegrada, vozili se „ćirom” preko Šargana. Nisu krili oduševljenje viđenim. Inače, naša saradnja već postoji, predstavnici Železničkog transporta rudnika Banovići pomagali su „Osmici” poklanjanjem lokomotive marke „škoda”, koja je najpre stigla u Železnički muzej u Požegi, pa kasnije prebačena u Mokru Goru gde i danas radi – kazuje za „Politiku” Aleksandra Stamenić, glavna organizatorka za ugovaranje i komercijalnu eksploataciju na „Šarganskoj osmici”.
Projekat „Banovićki ćiro” predviđa gradnju pruge uskog koloseka od Banovića do srca planine Konjuh i Muzeja rudarstva. Da turističku prugu ukomponuju sa sadašnjom industrijskom, kojom se prevozi ugalj do Oskove. Tu ideju opština Banovići, u saradnji sa rudnikom, treba da pretvori u stvarnost, a koristiće mokrogorska iskustva. Time bi postali atraktivno odredište železničkog turizma.
Idejni tvorac projekta „Banovićki ćiro” je Dževad Hodžić, rukovodilac Železničkog transporta u rudniku uglja i predsednik Udruženja starih železnica u BiH. On je veliki zaljubljenik u „Šargansku osmicu” i posle nedavnog sastanka namerava da opet, s još jednom delegacijom, poseti Mokru Goru. A profesor Halid Kurtović, dekan Pravnog fakulteta u Zenici, kaže da buduću turističku atrakciju u Banovićima ne treba gledati kao konkurenciju mokrogorskoj, već kao dopunu njene ponude.
– Gosti koji posete „Šargansku osmicu” kandidati su da dođu i u Banoviće. Povećanje broja ovakvih destinacija u okruženju utiče i na povećanje broja gostiju. Pozitivna iskustva obnove pruge uskog koloseka u Mokroj Gori govore o potpunoj opravdanosti banovićkog projekta – rekao je prilikom boravka tuzlanske delegacije u Mokroj Gori profesor Kurtović.
Branko Pejović
[objavljeno: 31/05/2010]