Korona virus: Koliko je bezbedno ući u avion

Izvor: B92, 03.Jul.2020, 07:44

Korona virus: Koliko je bezbedno ući u avion

Mnoge avio kompanije planiraju da nastave sa letenjem, ali prvo moraju da smanje rizik od prenošenja Kovida-19.

Jedna od posledica pandemije korona virusa bila je masovno smanjenje vazdušnog saobraćaja. U aprilu on je opao za 95 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Neke avio kompanije su prizemljile čitave flote, dok su se druge prebacile na teretni saobraćaj, u pokušaju da održe funkcionisanje >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << lanca snabdevanja i zarade ono što mogu.

Sada, međutim, mnogi prevoznici koji su obustavili operacije počinju da se vraćaju na nebo.

Izidžet je početkom meseca počeo da nudi ograničen broj letova. Rajaner je uradio isto - i najavio da od jula želi ponovo da uvede 40 odsto svog standardnog rasporeda letenja.

Ali suprotno ovome, jedno ranije istraživanje - koje su sproveli isti naučnici - pokazalo je da su u slučajevima iz stvarnog života putnici sa SARS virusom ili gripom zapravo zarazili veliki broj ljudi izvan svog neposrednog okruženja u avionu.

Njihovo objašnjenje je bilo da su se neki od onih koji su se razboleli zapravo zarazili na aerodromu, dok su ulazili u avion ili izlazili iz njega, ili dodirivanjem kontaminiranih površina, umesto udisanjem zaraženih kapljica.

Iako bi mnogi ljudi mogli da pomisle da će sedenje u skučenom prostoru na duže periode neizbežno dovesti do širenja zaraze, glavni inženjer giganta vazdušnog saobraćaja Erbasa insistira da nije tako.

Žan-Brajs Dumont tvrdi da način na koji su dizajnirani moderni avioni znači da je vazduh u njima automatski veoma čist. "Svaka dva ili tri minuta, matematički, sav vazduh se obnovi", kaže on. "To znači da se 20 do 30 puta u jednom satu vazduh oko vas potpuno promeni."

Prosto rečeno, vazduh se sakuplja iz prostora izvan letelice, obično preko motora, i meša sa recikliranim vazduhom iz kabine.

Reciklirani vazduh, koji se iznova koristi delom da bi se temperatura i vlažnost održali na pravom nivou, prolazi kroz filtere HEPA (filtracija vazduha visoke efikasnosti) koji su slični onima korišćenim u bolnicama.

Virus Kovid-19 je u prečniku otprilike 125 nanometara (nanometar je milijarditi deo metra) i nalazi se u okviru opsega veličine čestica koje hvataju HEPA filteri - 10 nanometara i iznad.

Dumont kaže: "HEPA filteri imaju standarde, a standardi koje koristimo u komercijalnom avio saobraćaju su među najvišim. Oni filtriraju 99,97 odsto sićušnih čestica veličine Kovida-19."

Protok samog vazduha, objašnjava on, takođe je napravljen tako da minimizuje rizike od infekcije.

"Vazduh teče vertikalno. Uduvava se iznad vaših glava i izvlači ispod vaših stopala. To čini da je stepen širenja bilo čega u vazduhu prilično ograničen. Tako putnik iz prvog reda, na primer, ne može da zarazi nekoga u dvadesetom redu."

Ali da li je to dovoljno? Ovaj redovni protok vazduha, od vrha ka dnu, može da se omete putnicima koji napuštaju sedišta ili osobljem kabine koje se kreće tamo-vamo kroz prolaz, stoga menjajući putanju čestica koje su se zadesile u vazduhu.

I najvažnije od svega, iako HEPA filteri funkcionišu, oni ne mogu da uhvate sve kapljice Kovida-19 ili aerosole pre nego što ih udahnete, kaže doktor Džulijan Teng, virolog konsultant iz lesterske Kraljevske ambulante i vanredni profesor sa Univerziteta u Lesteru.

On je i jedan od ljudi iz tima koji stoji iza studije, objavljene ovog meseca, koja se bavi minimizovanjem vazdušnog prenosa Kovida-19 u zatvorenim prostorima.

"Filtracija funkcioniše samo u masovnim protocima vazduha, većina prenosa tokom putovanja avionom biće razgovori licem u lice kratkog dometa. Prenos aerosola u neposrednoj blizini je ono čega najviše treba da se brinete u avionu, vozu ili autobusu - to je najveći rizik."

A čak i ako se odmaknete, rizik nije eliminisan, kaže doktor Teng.

"Koliko dugo Kovid-19 može da ostane u vazduhu zavisi od velikog broja faktora. Varira kod različitih ljudi, varira u zavisnosti od stanja vaše infekcije i ne možete da kažete da će sve kapljice pasti na zemlju u okviru od dva metra."

"Neke manje kapljice mogu da ostanu u vazduhu i da putuju i do 16 metara - a sve one mogle bi da nose virus."

Doktor Teng i njegove kolege autori studije kažu da postoji sve više dokaza koliko je važna uloga prenosa preko vazduha kod zaraznih bolesti kao što su Kovid-19 ili mers, sars i influenca, za šta tvrde da je ranije bilo zanemareno.

Ali Dumont smatra da će proste mere predostrožnosti, kao što su nošenje maski i kašljanje ili kijanje u lakat smanjiti rizik.

"Želim da budem precizan oko ovoga. Mi želimo da ljudi nose maske", kaže on. To bi, tvrdi on, u kombinaciji sa brzom zamenom vazduha, trebalo da minimizuje izloženost virusu.

Dakle, da li bi bio racionalan potez uvesti i fizičko distanciranje u avionu, na primer, blokiranjem srednjih sedišta - potez o kom razmišljaju neke avio kompanije, ali koji je Rajanerov generalni direktor Majkl O'Liri opisao kao "idiotski"?

"Ne mislimo", kaže Dumont. "Mi smatramo da to ne dodaje smanjenju rizika."

To je stav koji podržava i Međunarodno udruženje avio prevoznika (Iata), koje zastupa avio kompanije. "Fizičko distanciranje u avionu nije neophodno", tvrdi viši potpredsednik za bezbednost Nik Karin.

Naglasak, kaže on, treba da bude na povišenom i čestom dubokom čišćenju kabine, kao i merama da se izbegne da se putnici gomilaju u određenim delovima aviona. To bi moglo da podrazumeva zabranu stvaranja redova za toalet.

Ali virolog doktor Teng se ne slaže: "Problem je u tome što ako sedite do nekoga - na 0,6 metara u ekonomskoj klasi, na primer - ko kašlje ili kija u toj neposrednoj oblasti, taj aerosol će stići do vas pre nego što bude imao vremena da stigne do sistema za filtriranje, filtrira se i ponovo spusti."

U međuvremenu, Međunarodna organizacija civilnog avionskog saobraćaja (ICAO) - telo UN-a zaduženo za avio saobraćaj - izdalo je detaljne preporuke za avio kompanije i aerodrome, sa ciljem da se smanje rizici od infekcije na svakom stadijumu putovanja, od čekina do podizanja prtljaga.

Naglasak je na pokušaju da se održi distanca gdegod je to moguće, u okruženju u kom bi veliki broj ljudi inače došao u kontakt jedan s drugim.

Uzimajući ove preporuke u obzir, vlada Velike Britanije je objavila vlastite smernice, koje kažu:

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Korona virus: Koliko je bezbedno ući u avion

Izvor: Radio 021, 03.Jul.2020

Mnoge avio kompanije planiraju da nastave sa letenjem, ali prvo moraju da smanje rizik od prenošenja Kovida-19...ReutersMnoge avio kompanije planiraju da nastave sa letenjem, ali prvo moraju da smanje rizik od prenošenja Kovida-19..Jedna od posledica pandemije korona virusa bila je masovno smanjenje...

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.