
Izvor: Politika, 06.Nov.2012, 13:32 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Stiže šest žutih tramvaja iz Bazela
Poklon GSP-u stiže iz Bazela, odakle je već stiglo 36 polovnih zelenih tramvaja sa prikolicom
Beogradskim ulicama do kraja ovog meseca krenuće šest žutih tramvaja koje će Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd” dobiti kao poklon grada Bazela. Ova polovna šinska vozila putnike će prevoziti na liniji 9 od Banjice do Bulevara Milutina Milankovića, na kojoj radnim danima saobraća 18 „švajcaraca” zelene boje.
Iz najvećeg gradskog prevoznika ističu da >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << bešumna i udobna šinska vozila, iako su stara između 40 i 50 godina, i danas funkcionišu veoma dobro. U GSP-u objašnjavaju da je prvobitno planirano da tramvaji budu na ulicama prestonice tri do četiri godine. Međutim, ispostavilo se da kada se dobro održavaju, njihova se trajnost i upotrebljivost produžava, jer su manje skloni kvarovima nego druga vozila.
Vlada Švajcarske i grad Bazel u okviru projekta „Tramvaji za Beograd” već devet godina poklanjaju tramvaje srpskoj prestonici. Procenjeno je da je ostvaren glavni cilj, jer je kvalitet javnog prevoza poboljšan i zato je nastavljeno sa projektom, koji podrazumeva i reviziju i tehničku adaptaciju tramvaja, isporuku rezervnih delova, tehnički remont, obuku osoblja, kao i savete stručnjacima, vozačima i radnicima na održavanju.
– Do sada je stiglo 36 tramvaja i 36 prikolica iz Bazela, što čini 15 odsto od ukupnog broja šinskih vozila. Zahvalni smo na donaciji gradu Bazelu – kažu u GSP-u.
Tramvaji imaju najduži staž kada je prevoz putnika u Beogradu u pitanju. Pre 120 godina na relaciji od Kalemegdana do Slavije prva vozila u javnom prevozu su vukli konji, a ulicama su zatim špartali tramvaji raznih proizvođača: „MAN Simens-Šukert”, AEG, „Ringhofer”, „Braun”, „Boveri”. Putnike je prevozila i „jasenica”, „breda”, „belgijanac PCC” koji je karakterisao betonski pod, aerodinamični kljun i tapacirana sedišta. Mnogi žitelji prestonice pamte „đuru” i debelog „čekadejca”.
Dve decenije GSP je obnavljao vozni park tramvajima iz Češke, KT4, poznate „kate”. Cilj je bio uniformisati tramvajski sistem. Međutim, pokušaji su bili bezuspešni. Ni danas GSP nema unificirana vozila, pa putnike u Beogradu prevoze „česi”, „švajcarci” i „španci”.
D. Spalović
objavljeno: 06.11.2012.