Prvi španski tramvaj stiže u maju

Izvor: Politika, 15.Apr.2011, 00:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Prvi španski tramvaj stiže u maju

Kompanija KAF će, kako je predviđeno, do kraja godine isporučiti devet od ukupno 30 vozila koliko je naša prestonica kupila. – Buka koju pravi kretanje sadašnjih vozila je 120 decibela, dok će španski proizvoditi jedva 60 decibela

Prvi moderni, bešumni, niskopodni, klimatizovani tramvaj španske kompanije KAF stići će u Beograd 3. maja. Od septembra nova vozila prevoziće Novobeograđane na liniji broj 7. Predviđeno je da do kraja godine bude isporučeno devet od ukupno >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << 30 vozila koliko je naša prestonica kupila na međunarodnom konkursu u novembru 2009. godine. Ukupna vrednost ugovora iznosi 81,3 miliona evra. Nabavka se finansira iz kredita Evropske investicione banke u vrednosti od 20 miliona evra, a ostatak iz budžeta grada do 2014. godine.

Željko Milković, zamenik direktora tramvajskog pogona GSP-a, kaže da svaki tramvaj čini pet segmenata. Novi tramvaji će biti upola tiši. Buka koju pravi kretanje sadašnjih vozila je 120 decibela, dok će španski proizvoditi jedva 60 decibela.

– Putnici će ulaziti na šestora vrata. Na dvoja vrata postavljene su automatske rampe za ulaz osoba sa invaliditetom. U nove tramvaje moći će da stanu 242 putnika, od toga je za sedenje predviđeno 77 mesta. Vozila su napravljena po najvišim svetskim standardima i biće komfornija i bezbednija od dosadašnjih tramvaja na beogradskim ulicama. Maksimalna brzina tramvaja je 60 kilometara na sat, a u svakom od 30 novih tramvaja ugrađen je klima-uređaj, kako u prostoru za putnike, tako i u kabini vozača – ističe Milković.

Španski radnici bili su oduševljeni bojom, jer je crveno-plava kombinacija, boja njihovog fudbalskog ljubimca – kluba Barselona. Nadležni u gradu dogovorili su se sa španskim proizvođačem KAF da unutrašnjost tramvaja bude u različitim bojama. Tako će u deset tramvaja prevladavati tamnosiva boja, u deset – crvena i u deset – plava.

Luis Lardies, projekt menadžer KAF-a, napominje da svi delovi mogu da se rasklope i ponovo sklope. Izazov je, po njegovom mišljenju, isporučiti novi tramvaj u zemlju u kojoj je uvek bilo takvih vozila.

– U mnogim evropskim zemljama, još sedamdesetih godina prošlog veka prestali su da voze tramvaji. A danas se ponovo bavimo idejom da je tramvaj komotnije vozilo, prijatnije za životnu sredinu i potrošnju energije. Postoji trend u celoj Evropi, pre svega u Španiji, Nemačkoj i Francuskoj, a to je povratak tramvajima – rekao je Lardies.

Horhe Pikeras, tehnički projekt menadžer KAF-a, kaže da su ključne tačke projekta bile da vozilo prilagode specifičnim zahtevima beogradskih ulica koje imaju komplikovanije trase.

– Adaptirali smo sedišta i prilagodili ih. Specifičnosti tramvaja za Beograd u odnosu na one koje inače pravimo jesu u tome što u beogradskim ima jedna vozačka kabina. Vrata su takođe samo sa jedne strane, što nam je omogućilo da sa druge strane uvedemo podno grejanje. Jedna od nosećih struktura tramvaja je takozvano obrtno postolje. Postavljen je i sistem hidrauličnih kočnica koje rade na malim brzinama – kazao je Pikeras.

Dragan Ivanović, iz Agencije za investiciju grada, kaže da će kada stigne prvi tramvaj u Beogradu početi ispitivanja u depou i na šinama.

Tramvaji će spolja biti crveno-plave boje i razlikovaće se od ostalih šinskih vozila koja sada saobraćaju po gradu. Noseće konstrukcije izrađene su od nerđajućeg aluminijuma, a unutrašnjost od specijalnog ekološkog i nezapaljivog materijala. Tramvaji iz Španije će raspolagati i video-nadzorom koji će pokriti 90 odsto unutrašnjosti vozila. Vozač će imati kompjuterizovanu upravljačku tablu i veliki LCD ekran koja će ga u svakom trenutku informisati o funkcionalnosti vozila, stanju kočnica…

Umesto u retrovizore, vozač će gledati u dve spoljne kamere, a tramvaji će biti prilagođeni i osobama sa invaliditetom. Vozač će pritiskom na dugme moći da spusti platformu na vratima kako bi osoba u invalidskim kolicima mogla da uđe u vozilo.

Španski tramvaji imaće takozvanu asinhronu vuču, što znači da će za razliku od sadašnjih moći da vraćaju neupotrebljenu struju. U GSP-u procenjuju da bi takav rad ovih tramvaja mogao da donese uštedu električne energije od 30 odsto.

Tramvaji renomiranog španskog proizvođača inače već saobraćaju ulicama Edinburga, Antalije, Vitorije, Sevilje i drugih svetskih gradova.

D. Spalović

objavljeno: 15.04.2011.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.