Odlazeća vlada ne može da smanji akcize na gorivo GSP-u

Izvor: Politika, 11.Jun.2012, 23:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Odlazeća vlada ne može da smanji akcize na gorivo GSP-u

Gradonačelnik u pismu premijeru upozorio da je poskupljenje javnog prevoza za više od 20 odsto jedina opcija ukoliko vlada ne rastereti cenu naftnih derivata koje kupuje GSP. – Postojećom regulativom nije propisana mogućnost umanjenja iznosa akcize na derivate nafte za pojedinačne korisnike derivata, odgovorio je Cvetković uz konstataciju da se – propisi mogu menjati

Od 1. jula, gradski prevoz u Beogradu poskupeće za više od 20 odsto, ukoliko vlada ne umanji akcizu na >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << gorivo koje kupuje Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd” – siže je pisma koje je gradonačelnik Dragan Đilas uputio premijeru Vlade Srbije. Nade da bi odlazeća vlada brzopotezno mogla da pomogne najvećem gradskom saobraćajnom preduzeću, razvejana je juče dopisom koga je, u svojstvu ministra finansija, potpisao Mirko Cvetković:

„Obaveštavam vas da su stručne službe Ministarstva finansija detaljno analizirale postojeću regulativu i dale svoje mišljenje. Iz mišljenja sledi da postojećom regulativom nije propisana mogućnost umanjenja iznosa akcize na derivate nafte za pojedinačne korisnike derivata. Međutim, naravno, propisi se mogu menjati.

Po pitanju političkog stava da se Zakon o akcizama izmeni u predloženom pravcu, vlada u tehničkom kapacitetu nema mandat da se o tome izjašnjava”.

Dok se u odajama Vlade Srbije ne okupi tim u punom kapacitetu za odlučivanje, gradu ostaje da učini šta je u njegovoj moći kako se novo poskupljenje ne bi svalilo na već povijena pleća građana.

Da je pri sadašnjem odnosu cene goriva i prihoda od naplate usluga došlo u pitanje dalje normalno funkcionisanje GSP-a, nedvosmisleno je zaključeno na sastanku Upravnog odbora održanom krajem prošle sedmice. Kako „Politika” saznaje „ozbiljna reorganizacija GSP-a” koju je Đilas pomenuo u pismu Cvetkoviću, odnosi se na „prekomandu” oko 500 zaposlenih na poslove kontrolora. U ovom preduzeću ima 6.200 zaposlenih, oko hiljadu više nego što su sadašnje potrebe. Iz tog „korpusa” bi najverovatnije bili „regrutovani” budući kontrolori.

Druga mera pojačane kontrole odnosi se na ulaženje putnika u vozila isključivo na prednja i zadnja vrata, na kojima bi stajali kontrolori i proveravali da li je svaki putnik očitao kartu na validatoru. I treće, Direkcija za javni prevoz razmatra mogućnost da u toku letnjeg reda vožnje (od 1. jula do 1. septembra) dodatno redukuje broj vozila javnog prevoza, u prvom redu autobusa.

Dalje insistiranje da će samo građani koji plate kartu moći i da se voze GSP-om, svakako je najbrži put do prikupljanja nedostajućih sredstava. 

Prema rečima Željka Ožegovića, člana Gradskog veća, primena elektronskog sistema naplate („Bus plus”) od 1. februara do 1. juna dovela je do povećanja prihoda za 13,5 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine:

– Primera radi, u aprilu je dopunjeno 327.000 personalizovanih bus plus kartica, dok je u aprilu prošle godine prodato 277.000 mesečnih markica. U maju je dopunjeno 315.000 personalizovanih bus plus kartica, a u istom periodu lane – prodato je 269.000 mesečnih markica – kaže Ožegović.

Da je suzbijanje švercovanja u vozilima GSP-a nužno za poboljšanje finansijske „krvne slike” javnog prevoza potvrđuje i činjenica da je prošlog meseca preko omladinske zadruge angažovano još stotinu kontrolora, tako da ih trenutno ima trista. Do sada je ukupno izdato 39.000 naloga za naplatu doplatne karte a oko 1.000 ih je naplaćeno na licu mesta.

----------------------------------------------

Poskupljenja javnog gradskog prevoza:

8 odsto – 1. septembra 2008.

30,2 odsto – 1. februara 2009.

20 odsto – 1. januara 2011.

20 odsto – 1. novembra 2011 – poskupljenje se odnosilo samo na pojedinačne karte sa 50 na 60 dinara)

----------------------------------------------

Vozni park GSP-a

216 tramvaja – 12 linija

131 trolejbus – 8 linija

810 autobusa – 125 linija (u dnevnom saobraćaju) GSP na 21 liniji prevozi decu i održava šest linija u toku leta prema Adi Ciganliji

1,6 miliona putnika dnevno koristi usluge GSP-a

----------------------------------------------

Učinak autobusa

300 kilometara dnevno u proseku pređe svaki autobus GSP-a

100.000 litara goriva je prosečna dnevna potrošnja

400.000.000 dinara mesečno se izdvaja nabavku 3.000.000 litara goriva

----------------------------------------------

Izdaci i dotacije

105,22 dinara koštao je GSP litar goriva 1. januara 2011, na dan kada su mesečne markice i pojedinačne karte poskupele 20 odsto.

133,50 dinara koštao je litar goriva 11. juna 2011. U toj ceni, akciza učestvuje sa 35,57 dinara.

10.000.000.000 je u gradskom budžetu predviđeno za javni prevoz, što čini petnaestak odsto ukupnog obima gradske kase. Od tog novca, najveći deo odlazi na subvencioniranje razlike između ekonomske cene i one koju plaćaju korisnici. Ostatak je namenjen u prvom redu GSP-u, ali i privatnim prevoznicima, za nabavku goriva, rezervnih delova, tekuće održavanje....

----------------------------------------------

I taksisti bi istu olakšicu

Inicijativa gradonačelnika Dragana Đilasa je dobra ali nepotpuna, kažu u taksi-firmama, gde smatraju da bi i njihova delatnost trebalo da bude obuhvaćena inicijativom za umanjenje akciza na gorivo.

– I mi spadamo u gradski prevoz. Ta olakšica bi nam omogućila da smanjimo sadašnju cenu, koja je u Beogradu veća nego bilo gde drugde u Srbiji. Bez ukidanja ili smanjenja akciza, ako još i cena goriva nastavi da raste, neće nam ostati ništa drugo osim da zatražimo poskupljenje. Već smo, pre dva meseca, tražili da cena taksi-usluga skoči za osam odsto. Odbijeni smo, mada je prošlo godinu dana od poslednjeg formiranja cene a od tada je gorivo poskupelo za dvadeset dinara. I paušalni porez nam je povišen – ističe Miša Bojić, pi-ar menadžer „Beogradskog taksija”.

Cena taksija je odavno morala da ode naviše, ocenjuje Teodor Gaćeša, vlasnik „Pink taksija”.

– Daj bože da i mi budemo u izvesnom procentu oslobođeni akciza, ali sumnjam da će tako biti. Poslednji zahtev za promenu cena naših usluga smo poslali u oktobru i nisu nam ga uslišili. Čim bude formirana nova gradska vlast, mislim da ćemo morati da uputimo još jedan zahtev – kazao je Gaćeša.

V. V.

----------------------------------------------

Iz Novog Sada podržavaju Đilasovu inicijativu

Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad” podržava inicijativu Dragana Đilasa, gradonačelnika Beograda, i priključuje se njegovom zahtevu da se smanji akciza za gorivo za gradske prevoznike, kažu u tom novosadskom preduzeću.  

– Učestala poskupljenja goriva dovela su do toga da JGSP „Novi Sad” posluje na granici izdržljivosti, uprkos preduzetim merama štednje i racionalizacije poslovanja. Naše poslovanje je dodatno opterećeno izdavanjem više od 30.000 besplatnih karata za određene kategorije stanovništva. Osim za gorivo preduzeće mora da izdvaja i sredstva za rezervne delove i sasvim je sigurno da nećemo još dugo moći da izdržimo taj finansijski pritisak bez povećanja cena usluga – naglašavaju u JGSP „Novi Sad”.

Odluka o eventualnoj korekciji cene doneće se u saglasnosti sa osnivačem JGSP-a, Skupštinom grada Novog Sada, poručuju iz tog preduzeća.

D. M.

D. Spalović

objavljeno: 12.06.2012.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.