Beogradske priče: Sajam automobila 1938.

Izvor: Večernje novosti, 26.Dec.2013, 13:14   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Beogradske priče: Sajam automobila 1938.

Prvi međunarodni sajam automobila u našem gradu održan je od 5. do 15. marta 1938. godine. Od tada do danas u Beogradu praktično izlažu svi koji u svetu auto-industrije žele da postignu ozbiljne rezultate u svetu četvorotočkaša. Posle otvaranja Beogradskog sajma, koji mi danas zovemo Staro sajmište, 1937. godine, naš grad je postao jedan od najozbiljnijih gradova u sajamskom okruženju. Salon automobila, o kojem govorimo, održan je pod pokroviteljstvom prestolonaslednika Petra Drugog >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << Karađorđevića, a otvorio ga je tadašnji ministar trgovine Milan Vrbanić. Već u februaru 1938. godine beogradska štampa veoma burno je najavljivala predstojeći događaj. List „Vreme“ tada piše kako su „očekivanja od ovog pothvata sa razlogom vrlo velika i veruje da će, blagodareći smišljenom i organizovanom radu, automobilizam kod nas biti u najskorije vreme znatno unapređen“. Tada dr Velizar Janković podseća da velike automobilske salone u Parizu i Berlinu otvaraju lično predsednik Francuske i firer nemačkog Rajha. Time jasno daje do znanja koliku pažnju lideri predratne Evrope daju razvoju auto-industrije. Jugoslovenska štampa tada jadikuje i što je kod nas pojam „motorizacija“ relativno nov i što se automobil na našem podneblju smatra luksuzom. „Kod nas“, beleže oni, „jedan automobil dođe na hiljadu stanovnika, u Francuskoj na 53, u Engleskoj na 40, a u Nemačkoj na 15“! Pred novinarima se pojavio i predsednik Ministarskog saveta, za ovu priliku i predsednik Sajma Milan Stojadinović, koji je objasnio kako „Jugoslavija u tom trenutku raspolaže sa svega 12.000 automobila, i to većinom neispravnih, za ozbiljnu upotrebu nesposobnih“. Prema njegovim procenama, potrebe ondašnje države bile su oko 150.000 automobila.„OPEL“ OD PLEKSIGLASA Vrhunska atrakcija ovog salona automobila bio je model „opela“ urađen od pleksiglasa. Kako nam je objasnio osnivač Muzeja automobila u Beogradu Bratislav Petković, to je bio specijalni primerak za sajamske manifestacije koji je sačinjen tako da bude providan. Tako je posetilac mogao da stekne uvid u kompletan enterijer ovog vozila, pa da na taj način lakše donese odluku da ga kupi. Danas je, naravno, ovakav način marketinga potpuno uobičajen, ali u to vreme, s kraja tridesetih godina, bio je potpuno neočekivan i krajnje efektan. Svi proizvođači ondašnjeg automobilskog sveta prikazali su se na Sajmu. „Mercedes“ je izlagao model koji bi i danas izazvao ogromnu pažnju. Tu je bio posebno izveden „opel“ od pleksiglasa, kako bi posetilac jasno mogao da vidi i razume unutrašnjost vozila gledajući spolja. „Fijat“ i „Lanča“ su stigli sa Apeninskog poluostrva, a „Bjuik“ je došao na Sajam čak sa severnoameričkog kontinenta, samo još jednom pokazujući koliko je naš grad važan na sajamskoj mapi sveta. U zahuktaloj, ali mučno uzavreloj, predratnoj Evropi, svi koji su bili bitni u ovoj grani industrije pojavili su se u Beogradu. Na istom sajmu bili su akteri američkog kapitalizma, italijanskog fašizma, a nacisti su svoje paviljone prikazali dok ih natkriljuje Hitlerov orao raširenih krila. Beograđani su bez daha gledali eksponate zahuktane industrije, zaboravivši da je prvi automobil u njihov grad ušao pre samo 35 godina - 1903. godine. Posle samo tri i po decenije od trenutka kada je prvi „neselsdorf“ protutnjao ulicama srpskog glavnog grada, Beograd je doživeo da, tokom deset dana - bude svetska prestonica automobilizma. ATMOSFERA Novinski izveštači sa Sajma zabeležili su da je na štandovima bila ogromna gužva. Imali su i jedno „posebno“ zapažanje. - Interesantno je da izložbu nisu posetili samo oni koji imaju to zadovoljstvo da se voze u automobilu, već i oni koji ih nemaju, ali o njima vole da sanjaju, priželjkujući ih, ili vole da gledaju njihove aerodinamične linije - beleže novinari „Vremena“. Novinari su umislili da su otkrili nešto što je neobična karakteristika za automobilske sajmove, sasvim nesvesni da će upravo ta pojava do dana današnjeg postati - tradicija. TAKSE I DAŽBINE U beogradskim novinama onog vremena oglašavaju se i priređivači Sajma, upozoravajući na visoke takse koje u Jugoslaviji plaćaju vlasnici automobila, pogotovo teretnih. Oni tvrde da Bukurešt u tom trenutku ima više automobila nego celo ondašnje naše kraljevstvo! KRALJEVSKA POSETA O važnosti Salona automobila govori i poseta kraljevske porodice, koja je izazvala veliku pažnju. Prestolonaslednik Petar je sa majkom Marijom obišao sve štandove i eksponate, diveći se razvoju automobilizma. Osnivač Muzeja automobila u Beogradu Bratislav Petković podsetio nas je na neke neobične podatke vezane za kraljevsku porodicu i njihov odnos prema automobilima. - Kralj Aleksandar nije bio vozač, ali je njegova supruga, kraljica Marija, bila izuzetno spretna za volanom, što u ono doba nije bio običaj kada se radi o pripadnicima lepšeg pola, pogotovo „plave krvi“ - govori Petković. - Tako je još pred veridbu sa Aleksandrom Karađorđevićem buduća srpska kraljica vozila majku od Bukurešta do Beograda u vozilu marke „delaž“. Eto istorijske ironije, baš u takvom luksuznom automobilu onog doba ubijen je njen muž, kralj Aleksandar, 1934. godine u atentatu u Marselju. Izdvajajući njene vozačke podvige, Petković se osvrće i na relaciju Pariz - Beograd, koju je kraljica takođe odvezla manirom profesionalnog šofera.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.