OSNOVNA VEŠTINA VOZAČA DVOTOČKAŠA: Kako se krpi guma na motociklu?

Izvor: SrbijaDanas.com, 11.Jul.2023, 21:37

OSNOVNA VEŠTINA VOZAČA DVOTOČKAŠA: Kako se krpi guma na motociklu?

Bez panike i stresa.

Jedna od osnovnih veština koju treba da poseduje svako ko vozi na dva točka je krpljenje gume na putu. Pre ili kasnije će se dogoditi da se guma probuši.

Problematika moto guma

Kako gume na motociklu, koji imaju tako male kontaktne površine bivaju izbušene? Za razliku od guma za četvorotočkaša, gazni sloj moto guma je nešto tanji, konstrukcija je mekša kao i sama smeša gume, a pri tome se i brzo troši. Pogotovo kada >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << je motocikl opterećen prtljagom ili saputnikom na velikoj temperaturi asfalta. U takvim uslovima, čak i najmanji predmeti na putu mogu da izbuše gumu - parče žice, oštar kamen, šraf, itd.

Šta kad se dogodi?

Pre svega, bez panike i stresa. U većini slučajeva motocikli više ne koriste unutrašnje gume, pa tubeless neće odmah izgubiti pritisak.

Kako guma gubi pritisak, osetićete lošije ubrzanje i nestabilnost tokom naginjanja. To je znak da nešto nije kako treba. Stanite na prvo pogodno mesto. Sada je najbitnije da motor parkirate tako da ničija bezbednost nije ugrožena. Nikako na putu u krivini ili na mestu gde može da se desi naletanje drugog vozila. Ne uzdajte se u druge vozače. Sklonite se na bezbedno mesto.

Rešenje 1 – Sprej za krpljenje

Na pumpama i u prodavnicama delova za automobile mogu da se kupe sprejevi za krpljenje. Ovo je opcija za koju vam ne treba nikakav alat. Cena ovih sprejeva je obično oko 1000 dinara. Trebalo bi da krpe proboje do 5mm.

Pročitajte uputstvo za upotrebu. Postoje varijacije. Neki proizvođač nalaže da se predmet koji je izbušio gumu uklanja iz gume dok kod drugih ne mora. Negde je precizirano u kom položaju treba da se nalazi ventil pri punjenju. Svakako, gledajte da probušeno mesto bude što niže kako bi sprej brže došao do proboja.

Pre punjenja bocu promućkajte. Sprej ima crevo koje zavijate na ventil gume. Nakon zavijanja ispraznite celu bocu u gumu. Odvijte crevo, stavite kapicu i nastavite sa vožnjom. Prvih pet kilometara vozite do 40km/h, kako bi se sprej rasporedio u unutrašnjosti gume. Nakon toga nastavite sa laganom vožnjom bez naglih kočenja i ubrzanja sve do prvog vulkanizera koji će izvršiti profesionalnu popravku gume.

Sprej ima nezgodnu osobinu da prepumpa gumu, zato obavezno potražite vulkanizera. Dakle, ovo nije permanentno rešenje, već tek toliko da stignete do prvog vulkanizera.

Neko će vam možda reći da se lepak iz spreja ne može očistiti sa gume i felne. Može, i to nije problem iako će oduzeti nešto vremena vulkanizeru da pripremi gumu i felnu.

Rešenje 2 – Čepovanje

Za čepovanje vam je potreban set. Sastoji iz nekoliko ručnih alata, tzv. crvića (čepovi) i lepka. Za vas je bitno da kupite set koji ima CO2 patrone za naduvavanje gume. Čepovanu gumu treba nekako napumpati.

Pre nego što krenemo sa procesom čepovanja, moramo da procenimo da li je proboj gume takav da se može zakrpiti ili ne.

Pronađite mesto proboja. Posekotine i rupe preko 6mm nije moguće zakrpiti. U tom slučaju motocikl mora na šlep. Drugi uslov za čepovanje je i samo mesto proboja. Ne čepuje se zid gume ili proboj blizu ivice gume. Šta je to blizu?

Stavite oba palca na ivicu gume levo i desno od mesta proboja. Površina između palčeva može da se čepuje. Ispod palčeva, nije bezbedno. Ako su ispunjeni uslovi za čepovanje, procedura je sledeća:

Kao i za sprej, sklonite se na bezbedno mesto. Otvorite set za čepovanje kako bi vam svi elementi bili pri ruci. Ne vadite odmah predmet koji je probušio gumu. Zašto? Da ne bi izgubili pritisak, trebaće vam.

Na ručnom alatu, stavite čep iz seta. Neko ga zove i "crvić" jer podseća na istog.

Ovaj alat ima dva kraka. Između krakova stavite crvića, po sredini. Time smo spremili alat i materijal. Odložite ga na čistu površinu.

Rad koji predstoji, treba da bude odrađen brzo da ne biste totalno izduvali gumu.

Drugi ručni alat iz seta koji nam sada treba je nazubljeno šilo.

Vadimo predmet koji je probušio gumu. U mesto proboja brzo ubacujemo šilo i njime radimo brzo napred-nazad, nekoliko puta. Time stružemo obod rupe kako bi "crvić" mogao pravilno da zaptije gumu.

Vadimo šilo, uzimamo već pripremljen alat sa "crvićem" i ubacujemo ga u probušeno mesto. Kada polovina "crvića" uđe u gumu, alat povlačimo energično nazad. Ako je sve okej, "crvić" će ostati u istom položaju. Alat je konstruisan tako da gura "crva" unutra, ali ne može da ga povuče nazad. Guma je sada čepovana.

Višak "crvića" odsecite u ravni sa šarom gume. Ako to ne uradite, zalepiće se za asfalt i iščupaće se iz gume.

Nanošenjem tečnosti na čep ćete videti da li pušta vazduh.

Ako je sve okej, spakujte alat i uklonite sa puta predmet koji je izbušio gumu.

Nemojte se plašiti procedure čepovanja iako to nikada niste radili.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.