Kasne pravilnici o auto-školama

Izvor: B92, 25.Okt.2010, 15:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kasne pravilnici o auto-školama

Uprkos najavama i obećanjima, pravilnici o auto-školama kojima se omogućava savremeni sistem obuke vozača i polaganja vozačkih ispita još nisu usvojeni, iako je rok istekao 10. decembra 2009. godine kada je novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju počeo da se primenjuje.



Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže za „Blic" da problem ne predstavlja toliko činjenica da su zakonski rokovi probijeni, već da se u Srbiji nastavlja >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << sa fabrikovanjem nebezbednih vozača.

- Mi sada imamo apsurdnu situaciju da se u testovima za polaganje saobraćajnih propisa mogu naći pitanja poput „kolika je ograničena brzina u naselju". Po starom zakonu odgovor je 60 kilometara na sat, a poznato je da je po novom smanjena na 50. Takođe po starom zakonu upotreba svetala danju nije obavezna, što je promenjeno, a i takva pitanja se mogu naći. Suština je da nećemo imati dobro obučene vozače sve dok odredbe pravilnika ne počnu da se primenjuju - smatra Okanović.

Kako „Blic" saznaje, pravilnici jesu napisani, ali se ne primenjuju jer stručne službe MUP još nisu odlučile koja će se vrsta kompjuterskog softvera i servera koristiti za evidentiranje vozača.

- Pravilnici su završeni i usaglašeni su sa predstavnicima auto-škola. Kada stručne službe ministarstva budu donele odluku o tome koji će se tip servera i programa koristiti za evidencije, pravilnici će stupiti na snagu i odmah će se početi sa novim sistemom obuke, dok je auto-školama dat prelazni period od godinu dana da se prilagode novim uslovima. Tačno je da je zakonski rok probijen, a u ovom trenutku ne mogu da prognoziram kada će podzakonski akti stupiti na snagu - kaže za „Blic" Branislav Pejović, načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove u Upravi saobraćajne policije.

Pravilnici o uslovima rada auto-škola i polaganju vozačkih ispita donose brojne promene u načinu obuke. Broj praktičnih časova vožnje sa 30 povećan je na 40, a uvodi se i obavezna teorijska nastava u trajanju od takođe 40 časova. Takođe, polaznici će morati prvo da polože test iz poznavanja teorije, kao i test iz poznavanja pružanja prve pomoći.

- Od primene novih pravilnika vozači imaju rok od tri meseca da završe obuku pod uslovima starog zakona. Međutim, moraće i da izvoze dodatna tri časa obuke i saslušaju tri časa teorijske nastave po novom zakonu - objašnjava Pejović.

Demir Hadžić, načelnik odeljenja za bezbednost saobraćaja Ministarstva za infrastrukturu i jedan od autora novog Zakona, kaže da je potrebno što pre usvojiti pravilnike.

- Većina pravilnika je usvojena, počela je sa radom i Agencija za bezbednost saobraćaja, ali je potrebno da se reguliše i oblast oko auto-škola jer je to najbolji put da se dugoročno radi na povećanju bezbednosti na putevima - kaže Hadžić.

Pravilnicima na čije se usvajanje čeka skoro godinu dana tačno definišu i uslove koje će auto-škole morati da ispune. Odustalo se i od prvobitne ideje da vozila na kojima će se kandidati obučavati ne smeju da budu starija od šest godina, već će morati da budu tehnički ispravna.

- Ostavljena je mogućnost da se više auto-škola udruži, ali ostalo je nejasno koliko će koštati obuka. Mi smo predložili da cena jednog časa bude 1.000 dinara - ali, nažalost, Ministarstvo trgovine nije dalo saglasnost. Ni MUP nije doneo cenu polaganja vozačkog ispita. Trebalo bi što pre doći do novih pregovora, jer ukoliko se ne utvrdi minimalna cena obuke, stvoriće se nelojalna konkurencija - smatra Milenko Jezdimirović, predsednik Grupacije auto-škola Beograda.

Najbitnije izmene za vozački Stari zakon Novi zakon

40 časova prakse 40 časova prakse

Nije bila obavezna teorijska nastava 40 časova teorije

Časovi prakse ne zavise od teorijskog ispita Obavezno prvo polaganje

teorijskog ispita

Cena obuke oko 30.000 dinara Cena obuke oko 50.000 dinara

Vremenski neograničeno trajanje praktičnog dela ispita Ispit mora da traje

najmanje 30 minuta

Na ispitu vozač vozi relacijom koju odredi komisija Vozač sam bira jednu od ponuđenih relacija

Lekarsko uverenje važi šest meseci Lekarsko uverenje važi godinu dana

Moguće dobijanje dozvole B kategorije sa 17 godina Dobijanje dozvole moguće tek po punoletstvu

Izvor - BlicOnline (P.Z. Veličković) ; fotografija - Martina A.

Kazneni poeni na jednom mestu
Pogledaj vesti o: Zakon o saobraćaju

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.