Nacionalni avioprevoznik Jat ervejz duguje 26 miliona evra, u 2009. zabeležio je gubitak od 23,5 miliona evra, očekuje gubitak i ove godine, želi da nađe strateškog partnera, ali nema procenu sopstvene vrednosti, hoće da pozajmi više od 50 miliona evra, ali zasad nema kreditora, želi da proda poslovnu zgradu, ali nema kupca, a povrh svega, u prva dva meseca ove godine Jat je ubeležio čak 50 odsto slabiji rast od konkurencije.

To je slika nacionalnog avioprevoznika, koju je na jučerašnjoj konferenciji za novinare predstavio generalni direktor Jata Srđan Radovanović, ali je ipak naglasio da u kompaniji ne razmišljaju o stečaju.

On je rekao da će Jat morati da izdvoji šest do sedam miliona evra za popravku četiri motora u inostranstvu i „još nešto više“ za popravku dodatnih pet motora, koje bi trebalo da remontuje Jat tehnika. „Dugovi prema Tehnici su dugovi unutar vazduhoplovne privrede, za koju je nadležno Ministarstvo infrastrukture, a u takvoj situaciji nije teško rešiti pitanje dugova. Mi se dogovorimo da će rešenje biti strpljenje“, izjavio je Radovanović. Nazivajući sve kojima Jat duguje novac „našim dragim prijateljima“, direktor Jata je kasnije, govoreći o odnosu sa beogradskim aerodromom, ponovio tezu da su dugovi Jata zapravo „dugovi unutar vazduhoplovne infrastrukture“. Aerodrom je najavio da će početi da od putnika Jata direktno naplaćuje aerodromsku taksu pre ukrcavanja na avion, zato što mu Jat nije prosleđivao novac za taksu koji su putnici plaćali prilikom kupovine karte. „Naši dragi prijatelji iz Aerodroma Beograd su sigurno pažljivo procenili da je to u interesu putnika. Naši prijatelji sigurno nisu hteli da urade ništa na našu štetu“, prokomentarisao je Radovanović. On je, ipak, odaslao i nekoliko strela ka svojim prijateljima, rekavši da aerodrom sigurno ne želi da mu hale budu još praznije nego što su sada i dodao da se Jat tehnici „ne sviđa“ to što joj Jat umesto novca nudi menice sa državnim jemstvom. „Pet aviona stoji u Tehnici. Neka ih poprave“, rekao je direktor.

Prema Radovanovićevim rečima, Jat duguje 10 miliona evra Agenciji za kontrolu letenja, pet do šest miliona evra Aerodromu „Nikola Tesla“, pet miliona evra dobavljačima za delove i još pet miliona evra ostalim dobavljačima. Kompanija je u januaru i februaru ostvarila rast od 3,2 odsto u broju prevezenih putnika u odnosu na isti period prošle godine, što je znatno manje od četiri odsto, koliki je ukupni rast beogradskog avio tržišta. Budući da Jat drži oko 50 odsto tržišnog udela, to znači da su njegovi konkurenti u proseku ostvarili rast od oko 4,8 odsto, odnosno 1,6 odsto više od Jata. Radovanović je za ovako slab uporedni rezultat okrivio činjenicu da Jat leti sa samo pola flote. Bez obzira na to, Radovanović očekuje rast u ovoj godini, mada nije naveo koliki, ali i sigurni finansijski manjak, za šta je okrivio gubitak očekivanih putnika sa skopskog i banjalučkog aerodroma, zbog regulatornih i organizacionih problema.

Nedostatak novca Jat će nastojati da prevaziđe uzimanjem dugoročnih kredita, „sa grejs periodom i što nižom kamatom“, u iznosu od 40 miliona evra za revitalizaciju kompanije, 9,5 miliona evra za remont motora i 3,5 miliona dolara za jednogodišnji zakup dva „boinga 737-700“. Radovanović je podsetio i na to da Jat planira da proda poslovnu zgradu na Novom Beogradu i da se direktno razgovara sa dva „prilično ozbiljna“ ponuđača.

Upitan o tome što je zaposlio nove ljude u odeljenju marketinga i dao im plate izražene u stotinama hiljada dinara, o čemu je Danas prvi pisao, Radovanović je kratko konstatovao: „Jat do sada nije imao marketing“. Inače, reklame, uniforme i ukupni vizuelni identitet koji Jat danas koristi, osmišljeni su za vreme prethodnih direktora, Nebojše Starčevića i Saše Vlaisavljevića.

 

Provokacija za novinara Danasa

Radovanović se suočio sa nizom kritičkih pitanja predstavnika medija, na koja je uglavnom pokušavao da izbegne da odgovori direktno, da bi na kraju konferenciju prekinula predstavnica za štampu uz obrazloženje da salu Medija centra moraju da ustupe drugom. On je novinaru Danasa, koji ga je pitao o očekivanim gubicima u ovoj godini i izostavljanju Hrvatske iz reda letenja, uputio komentar na račun njegovog načina izgovaranja rečenica: „Cedite kroz zube, ne čujem vas“. To je identičan komentar koji je Radovanović uputio našem novinaru prilikom nedavnog intervjua koji smo uradili s njim, a koji nismo želeli da objavimo nakon što je direktor Jata tokom autorizacije teksta pokušao da promeni svoje odgovore i izbaci niz pitanja koja mu nisu odgovarala.

Ignorisani Niš i Hrvatska

Jat je juče najavio i novi red letenja u kojem se uvode linije za Dubai Portorož, ali nedostaju hrvatske destinacije Dubrovnik i Pula, a ponovo Jat neće leteti iz Niša. Radovanović je rekao da je za Dubrovnik dobio ponudu tamošnjih vazduhoplovnih vlasti „o kojoj će razmisliti“, dok se Pula ne nalazi na listi destinacija iako je to po njegovom priznanju bila dobra linija. On je rekao da će sa predstavnicima Pule pokušati da obezbedi još bolje uslove za Jat. Kada je reč o Nišu, on je dodao da ne postoji ekonomska isplativost da Jat leti iz tog grada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari