• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Banke menjaju kamate kako im se prohte

Većina od ispitivanih banaka u Srbiji ne daje jasne informacije o uslovima odobravanja kredita, naročito o uslovima promene kamata, rezultat je istraživanja koje je danas objavila Asocijacija potrošača Srbije.

Asocijacija je metodom "tajni kupac", uz finansijsku podršku Američke agencije za pomoć i razvoj (USAID) organizovala da njeni istraživači posete 10 banaka, po jednu filijalu u Novom Sadu i Beogradu i da traže informaciju pod kojim uslovima mogu da 'kupe' kredit od 400.000 dinara za opremanje stana, sa poželjnim rokom otplate do pet godina.

Prema rečima člana Upravnog odbora Asocijacije potrošača Borislave Dejanović koja je danas prezentovala istraživanje, u ugovorima banke predviđaju veliki broj mogućnosti za promenu visine kamatne stope bez jasno utvrđenih uslova, što je do sada najčešći razlog za prigovore i sporove.

Najmanje su razrešena pitanja vezana promenljivost kamate u toku otplate, naročito pod kojim uslovima se kamata može promeniti, koliko često i do koje visine.

U većini banaka dat je odgovor da je kamatna stopa promenljiva kao i da se klijenti obaveštavaju o 30 dana pre promene (sem jedne filijale u kojoj je rok 15 dana) dok u većini pisanih informacija stoji rok od 15 dana.

Na zahtev klijenta da daju nacrt ugovora o kreditu, kako bi se taj ugovor kod kuće do detalja proučio, pet od 20 filijala je odgovorilo potvrdno, rekla je Dejanović a iz prezentacije se moglo uočiti da su se među tim bankama našle "Rajfajzen banka", "Hipo alpe adria banka", "Uni kredit banka"...

Istraživanje je pokazalo da su svim filijalama 'tajnom kupcu' predočeni osnovni uslovi - stalni radni odnos i kreditna sposobnost, odnosno opterećenost plate do 30 odsto, a najduži rokovi otplate su se kretali od 24 do 96, a najčešće 60 meseci.

"U pet filijala je otvoreni tekući račun i u toj banci to je bio preduslov za odobravanje kredita, dok su se kod 13 filijala tražili žiranti ili menice kao sredstvo obezbeđenja", navela je ona.

Kod svih banaka kamate za klijente bez tekućih računa u banci gde se traži kredit su znatno više, a razlika prelazi i sedam kamatnih poena - za korisnike sa tekućim računom od 17,45 do 28 odsto, a za ostale od 19 do 31 odsto.

'Tajni kupci' su ocenili ponašanje savetnika u bankama i njihovu ljubaznost, kao zadovoljavajuću, ali im informacije nisu bile dovoljno jasne i potpune, nisu uvek dobili sva dokumenta na koja imaju pravo a najčesće ni pouzdanu informaciju koju cenu će za pozajmljeni novac na kraju platiti, navela je Dejanović.

Dejanović je istakla da je jedan od zaključaka istraživanja i da čak i najveće banke treba da obuče svoje zaposlene za odnose sa klijentima, ali i da potrošači stalno moraju da proširuju svoja znanja i da nauče da upravljaju svojim novcem i svojom zaduženošću.

Rezultati istraživanja pokazali su da postoji potreba da se potrošačima daju nove mogućnosti kao što je obraćanje nezavisnim savetnicima od kojih će dobiti uporedive informacije o ponudama banaka, kao i predočavanje rizika koje odluka o zaduživanju nosi.

(Tanjug)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image