Najnovije vesti
Slobodno vreme
EKSPERIMENT TALIN Evo šta se desi kada gradski prevoz u jednom gradu postane BESPLATAN

EKSPERIMENT TALIN Evo šta se desi kada gradski prevoz u jednom gradu postane BESPLATAN

Otkako je estonska prestonica Talin počela sa besplatnim javnim prevozom u 2013. godini, tvrde da su profitirali oko 20 miliona evra na godišnjem nivou.

Talin Foto: Tallinna Linnakantselei / youtube
Talin
Talin
Foto: Tallinna Linnakantselei / youtube
Talin

Da biste mogli da se vozite talinskim tramvajima ili autobusima, treba samo da budete registrovani kao stanovnici ovog grada, što znači da opština dobija deo od vašeg poreza na dohodak svake godine.

Stanovnici treba da plate dva evra svoju "zelenu kartu" i onda im je prevoz besplatan.

Glavni grad Estonije je 2013. uveo besplatan prevoz nakon što je gradonačelnik Edgar Savisa sazvao referendum o toj odluci. Nakon što je suspendovan, grad je ipak nastavio da sprovodi besplatana prevoz, i to uz profit od nekih 20 miliona evra godišnje.

Otkad je program lansiran, dodatnih se 25.000 ljudi prijavilo za stanovanje u Talinu kako bi uživali u besplatnom prevozu.

Talin, prevoz
Foto: Tallinna Linnakantselei / youtube
Talin, prevoz

Alan Alakula, PR projekta, priznaje da je jedan od glavnih ciljeva projekta bilo povećanje popularnosti kancelarije gradonačelnika, međutim dodaje da su glavni ciljevi bili smanjenje troškova života građana i saobraćaja u gradu.

Skoro godinu dana je projekat bio na čekanju, dok su Alakula i njegov tim istraživali gradove u kojima je već sproveden.

Autobusi u Talinu
Foto: Tallinna Linnakantselei / youtube
Autobusi u Talinu

Talin nije ni veliki ni prenaseljen grad, i većina vožnji javnim prevozom ne traje duže od 15 minuta. Putnici strpljivo čekaju svoj red dok uđu u autobus ili tramvaj. Čak 8 posto više ljudi koristi javni prevoz, otkako  je postao besplatan.

Doktor Kats sa Tehnološkog Univerziteta u Holandiji dodaje da bi poskupljivanje vožnje automobilima preko skupljeg parkinga i drugih nameta moglo smanjiti količinu saobraćaja na putevima koju je program besplatnog javnog prevoza povećao.

Alakula kaže da bi se taj cilj mogao postići i upotrebom bicikala.

- Manje od jedan odsto ljudi koristi bicikl što znači da saobraćaj biciklima praktično ne postoji - objašnjava Alakula.

- Ideja se i dalje suočava sa političkom opozicijom i sa posetiocima koji kad koriste javni prevoz moraju mnogo više da plate nego lokalno stanovništvo – rekao je doktor Kets.

Slučaj sa Talinom je da javni prevoz koriste isključivo lokalno stanovništvo, a ne turisti, koji se više oslanjaju na taksi službe i privatne autobuse.

- Postoji rizik da u slučaju ekonomkse krize ulaganje u javni prevoz bude izloženo smanjanjima budžeta - navodi Kets.

Talin ne može zauvek da se oslanja na prihod od poreza novih stanovnika.

Iako je na početku projekta broj novih stanovnika rastao, u 2016. je znatno pao, međutim Alkula je iapk siguran u dugovečnost projekta.

On ističe da se novac koji grad prihoduje ulaže u dalje napredovanje mreže javnog prevoza i dodaje da je u planu izgradnja tramvajske linije od grada do aerodroma.