Snimamo dokumentarac u Srbiji

Milan ADžIĆ

01. 05. 2016. u 11:00

Hanka Kastelicova, direktorka dokumentarnog programa HBO Evropa, govori za „TV novosti”

Снимамо документарац у Србији

U VREME ekspanzije televizijskih serija i rijaliti programa, koji su u zapećak poslali gigante holivudske produkcije, primoravši čak čuvena režiserska imena da se s velikog platna preorijentišu na mali ekran, jedan filmski format, sasvim neočekivano, izborio se za mesto među „zvezdama”. Reč je o dokumentarnom filmu, čija popularnost, zahvaljujući ozbiljnoj produkciji i vešto planiranom odabiru tema uspešno parira komercijalnom TV šou-programu, i sa malih vrata brani boje sedme umetnosti. Najbolji dokaz tome je i pravi arsenal dokumentaraca, kojim se prethodnih godina produkcija HBO Evropa svrstala među najuticajnije.

Tokom 16. Trajbeka filmskog festivala, održanog nedavno u Njujorku, gde je iz Srbije jedino ekipa „TV novosti” prisustvovala premijeri dokumentarno-igranog filma slovenačkog režisera Žige Virca „Hjustone, imamo problem!”, razgovarali smo sa direktorkom dokumentarnog programa HBO Evropa Hankom Kastelicovom, koja nam je otkrila tajnu uspeha produkcije vodeće premijum TV mreže.

- Tema filma je ključna. Ona mora biti aktuelna, provokativna, istorijski i informativno besprekorno argumentovana, i što je najvažnije - teritorijalno usmerena. HBO Evropa je mreža sastavljena od velikog broja nacionalnih i regionalnih centara, a iz svakog od njih stižu nam ideje na osnovu kojih kreiramo projekte - ističe Kastelicova, napominjući da baš zahvaljujući takvoj politici HBO, trenutno u različitim fazama realizacije ima približno 30 novih filmova, spremnih za brojne svetske festivale.

- Među njima je i „Hjustone, imamo problem!”, na koji sam posebno ponosna, jer je to prvi projekat HBO Adrija. Od skorijih ostvarenja tu su „Kraljica tišine” i „Stižu bolji dani”, a sa delima poput „Toto i njegove sestre”, „Čak Noris protiv komunizma”, „Kainova deca”, „Duboka ljubav”, „Brzaci ljubavi”, „Ultra”, i mnogih drugih dokumentaraca, nastalih združenim radom naših ispostava širom Evrope, čine opus zaslužan za sjajne rezultate koje naša produkcija postiže poslednjih godina - poručuje Hanka, koja je na poziciju direktora dokumentarnog programa Starog kontinenta postavljena 2012. godine.

"Stižu bolji dani"

Poreklom iz Češke, sa 25 godina radnog staža, i privremenim mestom boravka u Budimpešti, gde se nalazi i sedište jedne od najmoćnijih TV mreža na svetu, Kastelicova je bez sumnje i više nego prava žena na pravom mestu. U prilog tome svedoče i brojna priznanja za filmove nastale u njenoj produkciji, kao i nagrade eminentnih svetskih festivala, među kojima je i losanđeleski Sandens.

- Godišnje plasiramo 12 filmova. Ono što nas posebno raduje jesu nove koprodukcije. To je ovog puta slučaj bio sa Slovenijom. Uskoro nas očekuje jedan film iz Hrvatske, a zatim i iz Srbije. Tragajući za kvalitetnom pričom, pre svega se baziramo na one koje će imati dobar odziv u zemlji u kojoj se prikazuju. Teme koje odabiramo moraju biti snažne, hrabre, originalne i pogodne za kinematografsku obradu - kaže ona, i dodaje da je HBO veoma fleksibilan kad je reč o ispitivanju granica tog žanra.

"Duboka ljubav"

- Ne ograničavamo radnju vremenom. Dopuštamo da traje onoliko koliko je priči potrebno da bude ispričana.

Ono što producenti dokumentaraca u HBO žele da izbegnu, i što smatraju velikim nedostatkom u ovom žanru, jeste tradicionalan novinarski pristup.

- Potrebni su nam snažni likovi kao nosioci radnje, a ne klasično novinarsko nabrajanje podataka u reportažnom smislu. Tema mora da "cilja" publiku na 15 različitih teritorija širom Evrope, pa čak i šire. U tu svrhu sarađujemo sa režiserima, podstičući ih da razmišljaju izvan granica svoje zemlje, jer su oni uglavnom usmereni na to da zadovolje zahteve lokalne publike. Jezik filma mora da putuje, baš kao i njegova poruka. To je ono čime se naši filmovi ističu - naglašava Kastelicova.

"Čak Noris protiv komunizma"

U žiži interesovanja njihovih producenata najzastupljenije su socijalne teme sa „težinom”, ali kako direktorka dokumentarnog sektora HBO kaže - ima mesta i za lakše teme. Tako su u planu za sledeći period i projekti koji bi se bavili sportom i mnogim drugim oblastima.

- Neki filmovi su lepršavi, pojedini mračniji. Trudimo se da napravimo savršenu mešavinu, sa ciljem da sledeće godine svakog meseca, četvrtkom u poznatom terminu, imamo premijeru jednog filma koji će „pokriti” svih 15 teritorija koje obuhvata HBO u Evropi - zaključuje Kastelicova.

Sigurni u poslovne metode kojim su se do sada vodili nastavljaju da osvajaju svoj deo TV auditorijuma, uvereni da kvalitetan dokumentarni program i te kako zanima gledaoce, i ima šta da ponudi.

- Vezani smo za naše lokalne partnere, ali univerzalan jezik filma omogućio nam je da u njihove ideje utkamo naše ambicije i stvorimo proizvod nesputan nacionalnim i jezičkim barijerama. Spremni smo za nove izazove - završava Hanka.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)