Srbija u čeljustima britanske imperije

Boris Subašić

03. 05. 2015. u 12:10

Objavljeno kapitalno delo o englesko-srpskim odnosima koje otkriva tajnu istoriju 19. veka. Smatrali su da smo zastupnici ruskih interesa i centar širenja slovenofilskih i slobodarskih ideja

Србија у чељустима британске империје

Englezi se rugali potlačenim Srbima

SRBI, njihove patnje, seobe i krvarenje na Vojnoj granici Evrope bili su na periferiji britanskog interesovanja sve do ustanaka početkom 19. veka u kojima je izborena autonomna Kneževina Srbija. Od tada je zvanični London svim sredstvima počeo da se bori protiv obnove srpske državnosti. Kreatori britanske spoljne politike su oslobođenje Srbije smatrali za opasnost po svoje interese, jer bi ona bila zastupnik ruskih interesa na Balkanu i centar širenja slovenofilskih i slobodarskih ideja.

- Jedan autor je pisao da bi bilo kakva promena u turskom carstvu značila gubitak a ne dobitak za Englesku: "Ne treba da dopustimo da lažna pozivanja na čovekoljublje i pomoć ugnjetenim hrišćanima umanje našu budnost na Levantu". Stratford Kaning, arhitekta britanske politike prema umirućem Osmanskom carstvu, govorio je: "Čast Engleske nalaže da koristimo naše oružje i trošimo naše blago kako bismo sprečili da se tursko carstvo raspadne", navodi prof. dr Veselin Kostić, vrsni filolog, autor izuzetne knjige "Britanija i Srbija: kontakti, veze i odnosi 1700-1860" koja se pojavila ovih dana u izdanju "Arhipelaga".

Reč je o brižljivo urađenoj naučnoj studiji, koja je nastala posle cele tri decenije istraživanja. Ipak, ona se čita lako kao najbolji avanturistički roman ili špijunski triler, jer priča o Britancima na Balkanu i jeste duga saga o psima rata, pustolovima, diplomatama, obaveštajcima, zaverama i prevratima.

DOSITEJ PREPISIVAO ENGLEZE Početak englesko-srpskih književnih veza obeležava odlazak Dositeja Obradovića u Britaniju, gde se upoznao s idejama tamošnjih prosvetitelja, a nagađa se da je ušao i u masoneriju. - Dositej je došao u Englesku u decembru 1874. i u njoj je ostao do kraja maja sledeće godine. On je u London stigao sa skromnim sredstvima, ali je u njemu ostao duže nego što se mogao nadati zahvaljujući ljubaznosti i darežljivosti ljudi s kojima se tamo upoznao - kaže prof. dr Veselin Kostić. Boravak u Engleskoj veoma se oseća u docnijim Dositejevim radovima. Na primer, u "Sobraniju" gotovo polovinu dela čini materijal iz knjiga britanskih autora.

Ona počinje krajem 17. veka kad mnogobrojni plaćenici s ostrva učestvuju u austro-turskim ratovima zajedno sa srpskim graničarima i ustanicima. U engleskim svedočanstvima Srbi se pominju samo sporadično kao topovsko meso. Oni ulaze u fokus britanske politike tek kad ustanci uspevaju samostalno da izbore Kneževinu Srbiju, mimo volje velikih sila. Ruska pomoć ustanicima, iako dolazi samo kad je Kremlju u interesu da Srbi privuku deo osmanskih snaga, kristališe stav britanske vlade: "Srbija nezavisna od Turske je Srbija zavisna od neke druge sile".

- Suparništvo Britanije i Rusije je dobilo izraz u britanskoj podršci Porti, a jedan vid te podrške bilo je korišćenje britanskog diplomatskog uticaja u suzbijanju težnji za osamostaljenjem u zavisnim i poluzavisnim pokrajinama turskog carstva - kaže dr Kostić. - Kao najdelotvorniji način obezbeđivanja podrške britanske javnosti za vladinu politiku bio je onaj koji se i inače najviše koristi, a to je manipulisanje informacijama.

Zato su posle 1830. britanski "putnici" počeli da fabrikuju izveštaje u superiornom imperijalnom duhu, koji je s nipodaštavanjem posmatrao pravoslavne slovenske narode. Oni su detaljno opisivali Srbiju, iako su je najčešće posmatrali iz daljine, s palube parobroda. Frensis En Vejn, markiza od Londonderija, je 1840. u popularnom putopisu s plovidbe Dunavom opisala Srbe koji su joj čamcem prevozili stvari do broda: "Veslači su jedva ličili na ljude, toliko su im izgled i odeća bili divljački". Istoričar umetnosti Erve naglašava da prvoslavci veoma vole freske i ikone "koje su tako nevešte brljotine i prikazuju tako čudne figure da ih čovek jedva može gledati a da se ne smeje".

ISKORENITI PRAVOSLAVLjE Špijun pod maskom putopisca Aleksandar Slejd smatrao je da je Turci trebalo da iskorene pravoslavnu veru: - Što više ispitujemo ponašanje osmanskih osvajača sve smo uvereniji da je verska trpeljivost stena na kojoj su se oni nasukali u Evropi. Trebalo je da iskorene pravoslavnu veru koja je uvek kao rak-rana razjedala muslimansku snagu - a to su mogli učiniti - ili pak da njene sveštenike učine zavisnim od vlade u pogledu plata.

Popularna spisateljica i humanitarna radnica Feliša Skin, opisuje Srpkinje koje putuju njenim parobrodom:

- Ovde, blizu nas, živi narod varvara čiji ceo ženski deo, čak i ako ga sagledamo u najpovoljnijoj svetlosti, tavori i umire bez ikakve misli osim pukog namirivanja iz dana u dan svojih životinjskih potreba.

Praktično uputstvo kako treba da se sa Srbima ponašaju britanski putnici dao je, u putopisu iz 1850, Džon Harvud koji je sa nevestom putovao kroz Srbiju ka Carigradu. Britanski konzul Fonblank mu je od turskih vlasti izdejstvovao pratnju i preporuku da u svakom mestu gde zastane dobije smeštaj, a gost je sa zadovoljstvom opisivao kako je maltretirao pravoslavne domaćine u kneževini:

- Kad god bi nam bilo potrebno bilo šta u nekoj srpskoj kući mi bismo izašli i strogo naredili prvoj osobi koju ugledamo da nam to donese. I moram reći da su uvek izvršavali naše naloge spremno i bez pogovora. Na Istoku, ako se samo ponašate kao vlast, žitelji vas odmah, kao nešto što se samo po sebi razume, poslušaju. Ja se nikada nisam ustručavao da dam znak bilo kome koga vidim da mi pripali lulu, pridrži konja ili me posluša u ma čemu drugome i to bez plaćanja, samo na osnovu zapovedničkog tona i gesta.

Britanski obaveštajac i strasni turkofil maskiran u putopisca Džejms Skin je 1851. Beograd opisao kao zavereničko gnezdo iz kojeg se šire slobodarske ideje. S poštovanjem je govorio o obrazovanju i hrabrosti ljudi koji su ih propagirali, ali je kao službenik svoje vlade Srbiju zbog toga smatrao još opasnijom.

PLAĆENICI NA BALKANU Najmanje poznata, a najbrojnija grupa ljudi iz Britanije koja se stigla na ove prostore bili su profesionalni vojnici. Krajem 17. veka dolazi do masovnog dolaska "divljih gusaka" - plaćenika iz Irske, koji ratuju uglavnom u austrijskoj vojsci, neki stižu i do Rusije, a bilo je i onih koji su svoje usluge pružali Turcima. Razlog za vojnu emigraciju bila je borba za egzistenciju, jer su irski katolici bežali iz Britanije zbog engleske diskriminacije.

- Ako se Srbi zemljoradnjom bave manje nego Bugari, a trgovinom manje nego Grci oni su s druge strane znatno ratoborniji i ta osobina koja je bila tako uočljiva u njihovoj prošlosti može doći do izražaja i u kovanju slavističkih planova ukoliko u tome ne budu sprečeni - upozoravao je Skin.

Naravno, bilo je i drugačijih Britanaca, koji su se borili protiv propagande zvaničnog Londona prema Srbima i nisu prihvatali "državne razloge" kao opravdanje za pomoć Osmanskoj imperiji. Među njima se ističe anglikanski sveštenik Vilijam Denton, koji je cele 1862. boravio na Balkanu i po povratku objavio knjigu "Srbija i Srbi".

- Već duže vreme mnogobrojni konzularni službenici raštrkani širom sultanovih poseda znaju, ili na osnovu izričitih uputstava, ili na osnovu onih posrednih nagoveštaja pomoću kojih se ljudima do znanja stavljaju želje nadređenih, da po mišljenju vlade njihova najznačajnija dužnost treba da bude potpuno prećutkivanje svih obaveštenja o stanju, a naročito patnjama naroda u Turskoj - protestovao je Denton.

Možda najtragičniji primer Britanca koji je zavoleo Srbe, a izazvao prvi državni udar u Srbiji bio pukovnik Lojd Džordž Hodžis. On se posle uspešne vojne karijere otisnuo u diplomatiju kao prvi britanski konzul u Knjaževini Srbiji. Dopao mu se slobodarski srpski narod pa je knjazu Milošu ponudio pomoć kad su ga pritisnule i Rusija i Austrija zbog donošenja slobodoumnog Sretenjskog ustava. Hodžis je molio nadređene da Britanija pruži podršku Srbiji koja ulaže ogroman napor da se što pre osavremeni, a britanski konzul u Carigradu je Hodžisa ubedio da će vlada u Londonu podržati u svakom pogledu srpsku kneževinu. Ovaj je poverovao ne znajući da je reč o dogovorenoj obmani.

Često pojavljivanje Miloša s Hodžisom u javnosti bilo je povod ustavobraniteljima, koji su imali rusku podršku, da lansiraju glasine kako će knjaz prevesti Srbe u katoličanstvo i druge koje su izazvale gnev javnosti dovele do njegove prinudne abdikacije. Ustavobranitelji su uzeli vlast i prihvatanjem takozvanog "Turskog ustava" zaustavili proces osamostaljivanja, čime je vlada u Londonu bila zadovoljna. Hodžis je razočarano izveštavao o teroru koji se sprovodi nad osumnjičenima da su pristalice Obrenovića i kako narod masovno zbog toga beži u Austriju. Posle toga je Hodžis gurnut na sporedni diplomatski kolosek do kraja karijere.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (88)

filip

03.05.2015. 12:22

Ko moze da nevoli prijatelje naseg premijera ??? Ja se ne slazem da se u fazi medenog meseca na ovakav nacin deranzira nas(???) aktuelni premijer Vucic.

Rale

03.05.2015. 18:33

@Branko BG - Narod ih nikad nije dozivljavao tako, ali to je gurala srpska elita od koje mnogi nisu ni bili Srbi.

Mikiboy

03.05.2015. 12:24

Englezi nam nikada nisu bili prijatelji niti ce biti.Setite se samo Solunskog fronta!Grdni srbi izginuse.

naranca

03.05.2015. 16:07

@Mikiboy - @mikiboy Ja sam uvek tvrdio da ste nam vi Hrvati najveci prijatelji!!

naranca

03.05.2015. 12:33

Profesore Veseline.Koliko te platise za ovu knjigu?????????Sve izjave privatnih lica iz 1800 I neke.Jedini ozbiljniji Stratford Canning Ambasador u USA I Otomanskoj imperiji.----- "Čast Engleske nalaže da koristimo naše oružje i trošimo naše blago kako bismo sprečili da se tursko carstvo raspadne"----Pa sta ce ambassador u Stambolu da kaze???Pomagacemo pobunjenike da vam razvale drzavu????Pa nije to danasnja EU!!!!Usput ambasadori samo sprovode politiku a ne kreiraju je!!!!!!!!!!!!!

Dex

03.05.2015. 12:56

@naranca - Ambasadori u normalnim zemljama po Beckoj konvenciji ne kreiraju unutrasnju politiku zemlje (vazi za normalne zemlje), ovde itekako kreiraju. Onaj Kirbi ne izbija iz Vlade Srbije. Sta on odredi, taj dan se tako radi. Setite se histerije oko Trepce, Kirbi rece da nije na dnevnom redu i svi se ucutase...

Rale

03.05.2015. 12:39

Ogromno stradanje Srba u dvadestom veku se ne bi desilo da britanska oligarhija nije inicirala i usmerila desavanja iz 2 rata. Mnogi pokazatelji ukazuju na to da su upravo oni narucili Sarajevski atentat a vise nema nikakve dvojbe da su 'bolje rat nego pakt' upravo oni namestili. Da nije bilo toga, Srbija bi mozda prosla nesto losije od recimo Cehoslovacke.Nazalost, u Srbiji se uvek nadje neki Pasic, koji uspe upravo pomocu dobivenog novca da izgura prave rodoljube poput Vojvode Misica.

Kraljevic Marko

03.05.2015. 12:53

Isto nas i danas ovako vole,ma bre izolacija od eu i pakt sa danasnjom Rusijom,pa kad krene postovanje od eu onda ukinuti izolaziju od istih !!!

Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati...

03.05.2015. 13:05

Perfidnim igrama, tracarenjem i spletkama, i naravno, pljackajuci nemilosrdno i levo i desno... Nikome oni nisu prijatelji, nikad bili, sem sami sebi, i to, gazeci preko leseva... Zeleo bih da citiram Sitona Votsona, velikog "prijatelja" Srba, posle uspele avanture sa rusenjem vlade namesnika (27.03.1941.), te prouzrokovane odmazde( Unternehmen Strafgericht) od 06.04.19941.godine:-Mi smo smo ulazak Jugoslavije u rat platili pola miliona funti, pa ne dugujemo Srbima ništa.

naranca

03.05.2015. 14:15

@Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati... - @nasukani Robert wiliam seton-watson(1875-1951 skotski istoricar I pisac.Aktivno ucestvovao u raspadu AU.Pisao knjige pohavle Srpskoj vojsci.U Versaju se zalagao za Jadranske granice YU a ne da Italija uzme celu Dalmaciju.Osnovao 1915 studije Slavistike u Londonu.Yu zvao'' Belgija na istoku''(vise naroda zajedno).Veliki protivnik saradnje sa Hitlerom zbog cega je penzionisan 1939.Nisam mogao da nadjem gde je to rekao o tim funtama !!!!!!!Verovatno u Folklishe Beobahter-u 1941:)Joj moji EU......

Hasan seckati

03.05.2015. 14:43

@Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati... - Amerikanci su platili 77 miliona $ za 5. oktobar. Pare su isle preko Velje pa se onda rasipalo u Cacku na pretek. I pored svega sto nam je poznato, taj isti Velja ne moze nekako da zaobidje niti jednu vladu Srbije.

naranca

03.05.2015. 16:16

@Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati... - @nasukani na ostrvo.To sto si rekao je najobicnija laz.

Gresite, zato kopiram u originalu

03.05.2015. 19:34

@Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati... - "It was not the Yugoslavs but us who staged the Putsch'. We, the SOE (Special Operation Executive)'...'". "According to the statement of the British publicist and historian Robert William Seton Watson, 'the British spent half a million pounds to finance the Serbian revolt, so Britain dont owe Serbs.."

naranca

03.05.2015. 22:08

@Nasukani na ostrvo u Atlanskom okeanu, a vekovima prebogati... - Prevodim original:''To nisu bili Jugosloveni ,nego mi koji smo organizovali puc.''Mi= SOE(Izvrsilac specijalnih operacija).---{Organizacija za tajne operacije po inostranstvu(kao CIA)} Nastavlja se njihova (SOE) izjava----'''Po izjavi Britanskog knjizevnika I istoricara Rob Will Set Vatsona:''Britanci su potrosili 0.5 mil £ da finansiraju Srpsku pobunu.Pa Britanija nije nista duzna Srbima''-------Znaci to izjavljuje operativac SOE!A ne Mr Watson.Koji je uz put Skotlandjanin I trgovac cajem.

неимени

03.05.2015. 13:09

Треба што више оваквих текстова. Мада у земљи у којој "струка" још увек сматра Гибона за експерта о питањима византијског царства и у земљи у којој је још увек активна грана византологије ... тешко ово ј***те. За оне који не разумеју византија никада није постојала, никада нити једна држава света није носила то име, а најмање је то било име Исотчног Римског Царства. А наши су историчари византолози. Због нашег мутавог разумевања историје је и могуће да блер буде саветник премијеру.

Dragan bgd

03.05.2015. 13:10

Sve se to desava zbog falsifikovanja istorije,ljudiSlovenizacija Srba je bio prvi cilj o zatiranju necega sto se zatrti ne moze a to je srpski gen.Mozete nas zvati Keltima,Valima,Vedima,Rasima,Tracanima,Dacanima,Ilirima,Etrurcima,novije vreme Poljacima,Cesima,Belorusima Ukraincima,Rusima,Rumunima ,Bugarima ali to je laz,mi smo svi poreklom Srbi.to je dokazala i Svajcarska genetska agencija GENEA.Samo treba poci od toga i stvar je resena,kad braca i sestre znaju da su istog roda,dogovor je tu.

Dragan P.

03.05.2015. 14:42

@Dragan bgd - Imenjače, savremene nacije nisu formirane samo po kriterijumu genetike, tj. biološkog porekla. Ima tu mnogo drugih faktora koji određuju pripadnost pojedinaca ili grupa nekom narodu, a genetika je samo jedan od njih. Po tom kriterijumu, današnji Englezi ne bi trebali da budu jedan narod, već da se i dalje dele na Angle, Saksonce i Normane. Argentinci bi trebali da budu delom Italijani, delom Španci, delom urođenici. Šta ćemo tek sa našom braćom Rusima, oni bi bili Sloveni, Vikinzi, Mongoli...

Slavko

03.05.2015. 14:45

@Dragan bgd - Kako lik mlati, to je za plakanje. Dzelata i zrtvu stavlja u isti kos. Kelte koji su dominanti na zapadu Evrope stavljati u isti kos sa Slovenima... eeejjj.... to ni LL ne leci!!!

Komentator

03.05.2015. 13:13

Konačno malo istine o pravim uzrocima mnogih propasti srpske nacije. Ali ne zaboravite da to nije samo istorija, već i sadašnjost. Setimo se ubedljivih glasina da Britanci stoje iza ubistva Đinđića koji je izgleda bio previše pametan za njih i njihove interese ovde. Nisu njima smetali sami Srbi koliko panslavizam kao takav. To je i poznati mason i kasnije antropozof Rudolf Štajner govorio. Bezbroj je dokaza za to.

americka pita

03.05.2015. 13:21

Rule Britania, rule the waves - Britons never will be slaves. Najvelicanstvenija Imperija koju je svet ikad video - zbog koje vecina sveta danas slobodna, demokratska, humana i lepa. Britanci su vise svetu podarili nego celokupno covecanstvo pre njih - zajedno. Sekspira, Blejka,Bajrona, Tenisona, ,Dzona Loka, Dikensa, Lenona i mnoge druge najvece humaniste koje svet ikad video. Nazalost, Srbi u poredjenju s njima ne igraju ni cetvrtu ligu , a mogli smo - makar trecu.

jesi ti mazohista, volis da te pljuju i sutiraju?

03.05.2015. 14:01

@americka pita - Pratim tvoje napise, zapravo p...ravanja, i ne mogu drugacije da zakljucim, Osecam da si jadnik koji ne izlazi iz stana, kom je monitor celi svet, a svoje frustracije lecis trolujuci... MatijaBG, i tako nesto, zar ne? Volis da te sljapkaju kad si nevaljao, jado?

Gliga

03.05.2015. 14:08

@americka pita - Eh da je Srbija bar jedan vek bila ostrvo,zaštićena i slobodna.Bila bi mnogo moćnija ali ne bi sigurno imala Njegoša i Andrića i toliko građana sa osećajem inferiornosti.Autoritarno kažem:"momak pridrži konja".

goran.s

03.05.2015. 14:12

@americka pita - Pa kad je tako dobra bila sto se "americke pite" borise onoliko za slobodu. Da nisu i Indiji nesto podarili,ili bliskom istoku ?! Slobodu mozda? Nemoj sebe da ubrajas medju Srbe kad se vec nazivas amerikancem.

momcilo

03.05.2015. 14:17

@americka pita - savrseno si u pravu ali Hristos je odbio tu svetsku imperiju, kada mu je djavo ponudio. svetsko carstvo je djavolje carstvo, a ko sa djavolom tikve sadi...........

Prle i Tihi

03.05.2015. 14:32

@americka pita - Britons will be drown in the waves, God will free the slaves! Šekspir je bio veliki, ali ne veći od Tolstoja, šta je Bajron naspram Puškina, Dikens naspram Dostojevskog... Taj tvoj humanizam je istrebio 20 miliona Indijanaca u SAD, celu Australiju, a i danas masakrira, Afriku, Ukrajinu, Balkan, Pakistan... Zaista ti je nadimak dobar, američka pita. Srbi su u poredjenu sa britonsima liga bez briga, četiri klase smo iznad tog šljama. U vremenu pokvarenosti, Britišeri su šampioni, ali svakom zlu do

Lepo, lepo

03.05.2015. 14:48

@americka pita - they're already slaves. Together sa svojom bracom amerikancima. I jednim i drugim drzavom upravljaju pripadnici jednog sasvim treceg naroda. Anglosaksi su samo izvrsioci njihove volje i tu je kraj njihovoj slobodi.

Dragan P.

03.05.2015. 14:49

@americka pita - To šta su Britanci podarili svetu, a šta su od njega oteli, možeš bliže da saznaš u Indiji, dobrom delu Afrike, Azije, pa i Evrope. Nije teško biti velik i civilizovan kad sve popljačkaš, porobiš i dovučeš sebi sva blaga, resurse i ljude. Tako i onom koji je opljačkan i porobljen ostaje da bude necivilizovan i da, kako ti kažeš, "igra četvrtu ligu", jer bolje ne može, ne svojom krivicom...

Nema nama srece bez jake Rusije

03.05.2015. 14:49

@americka pita - Trebas dodati i da su prvi koncentracioni logor osnovali Britanci. Oni su pokrenuli i rasne teorije na bazi radova Carlsa Darvina koje znamo do cega su dovele. Anglosaksonci su pocinili genocid nad Indijancima. Gurnuli su nas u II svjetski rat u kome smo dozivjeli genocid u NDH i kada je postavljen put nestanku Srba u Hrvatskoj i znatnom smanjenju populacije u BiH. Poslije povlacenja preko Albanije u I s.r. nisu htjeli da posalju brodove da spasavaju prezivjele dok ih Rusi nisu ucjenili...

Pedja

03.05.2015. 14:50

@americka pita - Većina koje ste naveli su svoju inspiraciju crpli iz patnje koju je Imperija donosila čovečanstvu. To sto su rođeni u imperiji koja se bavila satiranjem kultura i čovečanstva uopšte, te otimanjem blaga i resursa (koje još uvek troškari), ih ne predstavlja iznedrinom slobode i prosperiteta. Na kraju bilo koji HUMANISTA se gnuša bilo koje IMPERIJE.

kveca

03.05.2015. 14:59

@americka pita - Pre bilo kakvog ozbiljnog komentara preporucuje se proucavanje svetske istorije sa osvrtom na kolonijalizam. Neki narodi su jos uvek u mraku upravu zbog "svetla" koje im je podarila Britanija... a neki su zbrisani sa lica zemlje a sve u ime humanosti!

Svetski Ideali

03.05.2015. 15:03

@americka pita - Re: "Americka Pita", Uopste niste u pravu. U vremeere robova u VB su postojali robovi oko 80% i robovlasnici 1% kao i u celom svetu okolo i dalje. Samo je 19% bilo slobodno uz Robina Huda po Servudskoj Sumi. Zato nije lepo da pisemo nestine. Ostalo je da neistine zadrzimo samo u mislima kao idealan svet koji ne postoji.

Александар

03.05.2015. 15:16

@americka pita - Док су они ширили ''хуманизам'' по свету, истребљујући тиме Абориџине, пељешећи природна богатства Северне Африке и Азије и продавајући афричке робове америчком континенту, Срби су животима плаћали своју слободу. Али, пошто је ваш коментар ту да провоцира, не очекујем да то разумете.

predrag

03.05.2015. 15:19

@americka pita - Tačno ! Samo da bi oni bili lijepi više od pla svijeta MORA biti ružno (najblaže rečeno)

LOL!

03.05.2015. 15:22

@americka pita - Која демагогија! "Највеличанственија империја", створена у крви, поробљавањем слободних народа, а због ње је "већина света данас слободна"! Ха-ха-ха! У праву си, да их Енглези нису поробили, они се не би никад ни ослободили! А што се тиче Шекспира, Блејка, Дикенса, Ленона... Могао бих за сваког од њих да набројим бар по два Србина који би их славом надмашили да им се Србија простирала на пола планете и да је опљачканим богатствима поробљених народа била присутна у другој половини света.(1)

vik

03.05.2015. 16:03

@americka pita - Nesto su dali svetu ali jos vise uzeli i popljackali. Britanija vise i nije nikakva imperija a uticaj joj konstantno opada.

naranca

03.05.2015. 16:09

@americka pita - @ampita Jos nije kasno! Mozemo u Britanski Komonvelt.Ladno!

naranca

03.05.2015. 17:18

@americka pita - @kveca Koji su to narodi'' zbrisani sa lica zemlje'' od Engleza???????????Sva sreca Nemci nisu nikoga taknuli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

naranca

03.05.2015. 17:28

@americka pita - @nemasrece ''genocid nad Indijancima'' to su bili Amerikanci.''Gurnuli su nas u II svjetski rat'' SvJetski Rat????????Pa ko je napravio prevrat?Srbi.Ko je digao ustanak?Srbi.Englezi potplatili........Pa sto ne potplatise Dance,Cehe,Slovake,Hrvate,Holandjane,Francuze...... da I oni dizu ustanke?????Nego samo nas.Po dogovoru brodove su trebali da obezbede Francuzi.''Krece se ladja francuska.........''

naranca

03.05.2015. 21:53

@americka pita - @gorans Indiji su podarili mir jer su se pre toga mnoga plemena klala kao mi:)Africi su podarili red,mir I kulturu jer da nije bilo Britanije oni bi se dan danas busili kopljima po dzungli.Americi su podarili red ,mir I zakone na osnovu kojih su postali super sila.A svima Jezik,tradiciju,kulturu I zakon.Normalno to je bilo vreme kolonijalizma I bilo je raznih zlocina.Ali svi su to manje vise radili.Spanci,Portigalci,Holandjani,Nemci,Francuzi,Rusi.....

Slavko

03.05.2015. 13:39

Englezi su produzili tursku okupaciju Balkana za 100-150 godina. Do oslobodjenja je moglo doci jos krajem XVII veka. A sve zbog toga sto su se bojali da im Rusi ne preotmu Indiju. Sto se engleza i njima slicnih tice, mi smo pod Turcima mogli biti jos 3000 godina, samo da oni iz toga mogu izvuci neku korist za sebe. A samo kao dodatna informacija, baza Bondstil u privremeno okupiranom delu Srbije je planirana da bude predana u ruke Turcima kao protivusluga za lojalnost NATO.

naranca

03.05.2015. 16:05

@Slavko - @slavko Kako krajem XVII veka!!!(1690 I neke...) Pa jedva smo uspeli 1815.Rusi su u to vreme isli na Istok na Aljasku,Indija im nije bila na pameti!Ne znam sta su mislili o Turskoj ali su posle 1918 odmah zgrabili skoro sve Turske teritorije.A ovo za Bondstil si odlicno zmislil .Kaj ne?Uostalom bio sam vise puta u Turskoj na letovanju.Turci su posteni,vredni I dobri ljudi.Ako I dodju u BS kriminalu I zlocinu je kraj.Nisu to Amerikanci.Pa oni za 500 godina nisu takli nase manastire!!!!!A ovi..

Dragan P.

03.05.2015. 17:44

@Slavko - @naranca: Neće baš biti istina da Turci nisu dirali naše manastire, bolje prouči istoriju Dečana, Gračanice i drugih, pa ćeš videti ko ih je sve rušio kroz istoriju. Oni jesu jedno vreme imali relativno liberalan odnos prema crkvi, naročito pravoslavnoj, ali to nije bilo stalno tako.

naranca

03.05.2015. 21:44

@Slavko - @draganp Nije bilo pri kraju kad je Sultan poceo da postavlja za upravitelje Srbe janicare koji su se borili za njega I zasluzili imanja(Sandzake) po Carevini.Zadnje dahije Aganlija,Kucuk Alija,Mehmed Alija I starac Foco od 100 ljeta su bili po rodjenju Srbi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

momcilo

03.05.2015. 13:42

povodom svetskog dana slobode medija, hvala novostima sto rekose , ono sto drugi mediji, a i politicari koji su "slobodni od slobode ili bolje reci beslovesni ljudi" ne smiju. zatiru srpsku decu bez milosti, a mi cutimo.

Dusan BG

03.05.2015. 13:48

O ovome mora da se priča i o ovome ne sme više da se ćuti. Engleska nam nikada nije bila prijatelj. Niti iko sa Zapada! Uvek su nas sabotirali ili huškali naše neprijatelje protiv nas ili direktno ratovali protiv nas. Zapad se plaši Pravoslavlja i slovenskog ujedinjenja i prosvetiteljstva! Nikada nam nisu mislili dobro.

naranca

03.05.2015. 17:32

@Dusan BG - @dusanbg Zato su nas Nemci uvek obozavali!!!!!!!!I dan danas u Eurupi.

Nenad

03.05.2015. 14:26

Britanija koja je u to vreme bila ogromno kolonijalno carstvo, nije htela da nezavisnošću Srbije i njene kolonije počnu da razmišljaju na sličan način. Čista matematika.

Jaн

03.05.2015. 14:31

Једно од највећих зла човечанства је енглеска империја ! Ђаволска творевина која у сваком делу света где се пролива крв недужних има свог удела !!

americka pita

03.05.2015. 14:55

Da se napridodam na predhodni post.Britanija su i V.Cercil-najveci politicar i vojskovodja svih vremena. S. Hoking-najveci moderni fizicar svih vremena C.Caplin -najveci komicar svih vremena.Kraljica Elizabet-najobozavanija plemkinja svih vremena.MU-najslavniji klub svih vremena.Dz Bond-najvoljeniji filmski lik svih vremena.E.Tejlor najlepsa glumica svih vremena. Bitlisi-naj naj naj grupa svih vremena. Vimbldon-najvelicanstveniji turnir svih vremena.Kembric-naveci rasadnik genija svih vremena..

baunti

04.05.2015. 21:13

@americka pita - Na cijoj grbaci izgradjeno? Nije sigurno na grbaci engleskog naroda... Pitaj samo odakle im krunski dragulj u kruni te "najobozavanije plemkinje svih vremena" (sto apsolutno nije!).

americka pita

03.05.2015. 14:59

Moga bih nabrajati slavne Britance od jutra do sjutra,a, na drugoj strani, koga mi to slavnog pa imamo....Ratka, Voju i Radovana.

неимени

03.05.2015. 17:55

@americka pita - Ви имате алојзија, јуру и бобана, анту једног и другог, фрању, шљаму и остале.

naranca

03.05.2015. 21:40

@americka pita - @neimeni Koji to Mi?Americka pita zvuci vrlo srpski.A samo da te podsetim da se Alojzije u prvom ratu borio na strani Srba I od Kralja Ace dobio Karadjordjevu zvezdu sa macevima-u rangu medalje Narodnog Heroja u bivsoj YU.

неимени

03.05.2015. 22:58

@americka pita - @наранЦа То ваљда занш ти ако си у том ми. АмериЦка пита не ѕвучи српски нимало. Алојзије се као заробљеник добровољно пријаво за Солунски фронт, тамо исказао храброст и добио Карађорђеву звезду. После је отишао у Рим код језуита и они су од њега направили што су направили. Ти сматраш да њега одређује Карађорђева звезда, а ја сматрам да њега одређује насилно покрштавање Православаца. Онај први Алојзије је морао да умре да би дошао други. Саком своје. Неком Алојзије херој, а неком Алојзије усташа

Пусто турско

03.05.2015. 15:05

"ako se samo ponašate kao vlast, Srbi vas odmah, kao nešto što se samo po sebi razume, poslušaju". Зар се нешто променило?

naranca

03.05.2015. 22:25

@Пусто турско - @pustotusko Ha ha ha !!!Bravo majstore!!! Dao bih ti 1 000 pluseva da mogu!!!!!

Mr. Dragan

03.05.2015. 15:13

Ovo znamo od pamtiveka, znaci druzenje ili pak nedruzenje sa ovima preko kanala kostalo nas i kosta nas suvise kroz istoriju...

DNS

03.05.2015. 15:37

Varvari koji su cinili samo genocid i osmislili moderno ropstvo, kao surogat izbacise i americku pitu... Sloveni i Srbi su za njih Gospoda... sada i uvek i u vekove vekova...

anglo-njato

03.05.2015. 15:41

anglo saksonac je prevrtljiva, sebicna i nemoralna zverka koja pociva na i uziva u, tudjoj patnij i mizeriji. Da li je to kolonijalizam tj izrabljivanje, porobljavanje i pustosenje tudjih zemalja, naroda i resursa, radi podizanja standarda zivota svojih gradjana ili cisto maltretiranje i ponizavanje drugih iz obesti. Bila to kolinijalna britanija, nacisticka nemacka ili danasnja zemlja mUSAvaca, sve su to ista g.....

naranca

03.05.2015. 22:23

@anglo-njato - @angnjato Dragi Prijatelju Srbija je mala zemlja I na zalost joj treba veliki prijatelj.Rusija za sada I nadam se za uvek, je najbolji zastitnik Srpskih interesa.Ali to moze da se I promeni kao sto se menjalo ponekad u proslosti.Englezi su na najbolja ''srebrna medalja''

god save the queen

03.05.2015. 15:46

da ne bi Velike Britanije, velikog oka Mordora i engleske kraljice.. ne bi ni bombardovanja. I šta bi Srbi sad bez Blera? Sreće naše ako mu se dogodine i Hilari preko bare priključi.. Sve osvedočeni srpski prijatelji

naranca

03.05.2015. 18:01

@god save the queen - @godsave Za TB si 100% u Pravu .Zlikovac I ratni zlocinac.Isto kao Cemberlen kad je hteo da se uvuce Hitleru .Tako se Tb uvlacio Genseru.U oba slucaja uzaludno.Bice kaznjen.

nik

03.05.2015. 15:54

Vrlo aktuelna tema...mogao bi i tzv premijer Vučić da se oglasi...obzirom da je odavno na platnom spisku MI6

Dragan

03.05.2015. 16:37

Britanija je najkrvolocnija pljackaska zemlja koju je svet ikada video. Od malog beznacajnog kraljevstva pre 4 veka obogatili su se pljackom kolonija sirom sveta. Zverstva koja su pocinili po kolonijama su neopisiva. Odvodjenje u roblje, trgovina robovima, pljacka, zlocini, prolivanje krvi, lazljivost, arogancija i beskrupoloznost u postizanju ciljeva su obrazac ponasanja zadnjih 4-5 vekova. Treba im uvesti prinudnu upravu kao za vreme Rimskog arstva.

Zak

03.05.2015. 17:21

ajde pito smanji dozivljaj. zaboravio si Teslu, Dostojevskog, Puskina, Tolstoja, Rahmanjinova, Platona, Pitagoru....

Logic

03.05.2015. 19:14

@Zak - Zak, ovo je jedna mnogo "slaba pita", nije ona ZABORAVILA ništa, jer je toliko i obaveštena. Eto npr., pominje Dž. Bonda, ali ne zna ko je kao prototip poslužio piscu za prvog.A verujem da bi se i sam prototip slatko nasmejao na spisak slavnih u koji je uključen. To zbog autora spiska, da se razumemo.

jovandeka

03.05.2015. 18:10

Ne treba ići tako daleko.Ovi naši evropejci dovedoše još žešće engleske dušmane počev od blera do devenporta u koje se vučić zaklinje.A oni nam svaki dan nameštaju takve zvrčke,da svakim danom sve više propadamo.Dovedoše nam vučićeve prijatelje arape i uzeše nam preko 35.000 hektara najplodnije zemlja u Vojvodini.Uzeše nam na dž na 99 godina zemljište u centru Beograda,koje vredi 9 milijardi evra,da prave bal na vodi.I tu pukosmo kao lopta.Daleko im kuća.

Grada

03.05.2015. 19:14

Voleo bih da je autor knjige zaista iscitao sve sto se moglo naci u svetskoj literature I da je uocio samo negatvne primere koje navodi. Medjutim postoje I druge knjige I radovi koji nisu tako iskljucivi. Sta cemo sa Ledi Pedzet koja je svoj zivot stavila na kocku da bi pomagala ranjenim vojnicima. Sta cemo sa Engleskim vojnim groblem u Solunu, Nisu I Beogradu. Da li su ginuli da porobe Srbiju, ili da pobede sile osovine. Mozda je trebalo samo da gledaju kako se Srbi probijaju ka Beogradu.

Вук

03.05.2015. 21:21

@Grada - обрађује се период од 1700 до 1860 . Званично деловање Британије је оно што је битно за грађу ове књиге а велика дела великих људи остају њихова и треба да се памте... и то нема везе са оним што је Британија урадила и радила широм света.

dzoni bg

03.05.2015. 21:30

@Grada - pricas o obicnim ljudima,humanistima i entuzijastima.a vec je dobro poznata cinjenica ovo iz clanka.NIKADA nama britanci,i USA kao naslednik te politike nisu biliinece biti prijatelji!!!

Radenko

03.05.2015. 21:31

"Majčino ga otrovalo mleko,kad imao vere u Engleza".Srpska kletva,nakon izdaje Čerčila Kraljeve vojske u otadžbini,i nameštanjem komunističkog režima Titoistima.

naranca

03.05.2015. 22:56

@Radenko - @radenko Englezi su gledali ko ubija Nemce jer su I oni bili u debelim problemima.Draza je odbio naredjenje Kralja Pere da se 1944 stavi pod komandu Titovih jedinica I samog sebe stavoi izvan zakona.Kraj price.

Мигз

04.05.2015. 08:02

@Radenko - @narancaДа ли то значи да су партизани до 1944. били ван закона? Крај питања.

Luka

03.05.2015. 22:02

Nije sve tako crno u odnosima Srbije i Britanije,ne zaboravimo prvi svetski rat,londonski sporazum,ne zaboravimo slavljenje kako su oni govorili hrabre Srbije i Srba u toj istoj Britaniji,slavili su Vidovdan u cast Srbije,koliko je samo dobrovoljaca stiglo u Srbiju iz Britanije,medicnskog osoblja itd.zbrinjavali su srpsku decu izbeglice vodili u Britaniju itd,itd. jos da dodam da Hrvati vec jako dugo smatrajucak i dan danas da je Britanija saveznik Srbije protiv njih.

naranca

03.05.2015. 22:53

Za sve Srpske prijatelje,poluprijatelje I neprijatelje mali istorijski podsetnik.Genocid nad Americkim Indijancima je izvrsila US Army.Generali Kaster(7 konjicki puk),Seridan(''Samo je mrtav Indijanac dobar Indijanac''),Grant I Serman.Izvrsen je,genocid, posle Americkog gradjanskog rata (1861-1864).USA je izborila nezavisnoist u ratu 1776!!!