Najnovije vesti
Vesti Beograd
Beograđani, pripremite se: Ove godine potpuna reorganizacija gradskog prevoza

Beograđani, pripremite se: Ove godine potpuna reorganizacija gradskog prevoza

Manji broj linija i preklapanja trasa, naročito sa tramvajima i vozovima, nove tarifne zone i pravedniji cenovnik za prigradska naselja. Ovako bi gradski prevoz u Beogradu mogao da izgleda od početka naredne godine, a konačnu reč daće stručna analiza.

532765_guzve1-foto-mateja-beljan
532765_guzve1-foto-mateja-beljan

Novu mrežu linija pažljivo će osmisliti stručnjaci, služeći se rezultatima prošlogodišnjeg brojanja putnika, koji su danas zvanično objavljeni. Koristiće se i oko 15 miliona statističkih podataka dobijenih popisom stanovništva. Ona će biti predstavljena na jesen.

- Nova mreža linija mora da bude drugačija, da iskoristi sve resurse koji do sada nisu iskiorišćeni. Mora da se napravi pravedniji sistem i da ne postoji tolika razlika u ceni karte. Sistem mora i da bude pregledniji. Trebalo bi dati i mogućnosti građanima da mogu na jeftiniji način da koriste gradsaki prevoz - kazao je gradski menadžer.

Kako će sve tačno izgledati još uvek je nepoznato, ali manjkavosti sadašnjeg sistema biće ispravljeni. Novi tržni i poslovni centri, promene radnog vremena i navika učinile su to da neke autobuse viđamo krcate, a druge poluprazne.

- Naš sistem ima razgranatu mrežu linija, a postavlja se pitanje da li je zaista potrebno toliko zajedničkih deonica. Ujutro ćete primetiti prazne autobuse, pa može da se očekuje skraćivanje vremena rada vozila. Dešava se da zglobni autobus vozi pet putnika i da na linijama koje nemaju isti značaj imamo jednako vreme između polazaka autobusa – kazao je Slobodan Gavrilović sa Saobraćajnog fakulteta.

Ipak, nova mreža zadržaće bez većih izmena linije koje su godinama okosnica gradskog prevoza i simbol grada na koje su ljudi navikli: poput sedmice, tridesetjedinice ili šesnaestice.

Naselja u koja zalaze najmanje opterećene linije poput 513 ili 613 neće ostati bez prevoza, ali postoji mogućnost korekcije trase tako da autobusi budu puniji.

Osim ove studije predstavljena je i studija Ažuriranja transportnog modela Beograda. Ona se odnosi na kompletan saobraćaj u gradu, uključujući i teretni i pešački. Do kraja maja na raskrsnicama će se brojati automobili, kamioni i autobusi i radiće se ankete sa Beograđanima o njihovom kretanju.

Krov svih ovih istraživanja biće Smartplan kojim će se dugoročno planirati saobraćajni tokovi, a poseban akcenat biće stavljen na šinski prevoz.

- Ovo što smo videli je definicija sadašnjeg stanja. Smartplan će da definiše budućnost ui radiće se za 2021, 2027, i 2033. godinu. Međunarodni konkurs je u toku, a izrada će se finansirati iz fonda EBRD-a – kažu u Sekretarijatu za

saobraćaj.

Dnevno prevezu 2,5 miliona putnika

Putnici su uglavnom zadovoljni prevozom, do stanice im najčešće treba ne više od pet minuta pešalččenja i najviše njih koristi samo jedan prevoz. Dnevno autobusi, trole i tamvaji prevezu oko 2,5 miliona putnika. Pritom treba imati na umu da se, ako jedna osoba promeni dva ili tri vozila, računa kao dva ili tri putnika.

Ocene kvaliteta prevoza dobre

Da prevoz nije zadovoljavajuć smatra 15 posto putnika, ali samo sedam odsto njih ocenio ga je kao odličan. Najviše Beograđana (35 odsto) dalo je ocenu „dobar“.

Stanice blizu naselja

Analize su pokazale da mreža gradskog prevoza dobro pokriva većinu naselja, a dućža pešačenja do stanice zabeležena su na periferiji. Gotovo 75 posto putnika pešači do stanice manje od pet minuta, a dvadesetak posto pešači od šest do deset minuta.

Putnici daju prednost direktnim linijama

Čak 63 posto putnika ne preseda u javnom prevozu. Međutim, analize su rađene u vreme kada je još postojala pojedinačna karta.

Autobusi najopterećeniji, tramvaje koristi svaki 10 putnik

Najopterećenija je autobuska linija 95 sa 84.057 putnika dnevno, a najmanje linija 110 koja dnevno preveze 69 ljudi. Autobusi prevezu oko 80 odsto putnika ili 2.1 miliona putnika, dok tramvaji prevezu oko 244.000 ljudi. Gradska železnica učestvuje u prevozu sa svega jednim procentom.