Flotu JAT spasli za 12 minuta

Tanja Spalević

29. 03. 2015. u 17:02

Na današnji dan, pre 16 godina, piloti našeg avio-prevoznika sačuvali devet aviona od NATO bombi. Kapetan Ignjatović: Pre poletanja rečeno nam je da niko ne garantuje da nas avioni NATO neće oboriti

Флоту ЈАТ спасли за 12 минута

Deo flote JAT-a na beogradskom aerodromu, Stevan Ignjatović

TAČNO u podne, na današnji dan, pre 16 godina, poleteo je sa surčinskog aerodroma avion "boing 727" nacionalne avio-kompanije - "Jugoslovenski aerotransport". Bila je to prethodnica za preostalih osam aviona, koje je takođe trebalo bezbedno izmestiti u Bukurešt. U tom trenutku, u vazdušnom prostoru tadašnje SRJ vrebalo je čak 200 borbenih aviona NATO alijanse.

Prkos, bes zbog bombardovanja jedne male zemlje, želja da se sačuvaju letelice i posle agresije nastavi život nacionalnog avio-prevoznika, nadvladali su strah. Za komandama kapetani piloti Stevan Ignjatović i Sava Ostojin. Bili su u tom "boingu" i flajt inženjer Mikailo Rogić i avio-mehaničar Boban Živanić. Oko 12 minuta leta delilo ih je od bezbednog vazdušnog prostora Rumunije. I 12 minuta najdužih u životima članova ove posade.

- Tadašnji generalni direktor JAT-a Žika Petrović sve je organizovao i dogovorio sa Rumunima i našom komandom ratnog vazduhoplovstva - seća se Stevan Ignjatović. - Doneta je odluka da se JAT-ova flota od devet aviona, među kojima je bio i čuveni DC 10, prebace u prijateljsku Rumuniju. Jer, prvih dana bombardovanja padale su granate na prostor beogradskog aerodroma, uništen je policijski hangar i oštećen veliki hangar "JAT tehnike" u kojem su, osim aviona JAT, bila skrivena i dva "miga 29". Na sastanku pre poletanja, pilotima, a bilo nas je 20, koji su odabrani i pristali da učestvuju u ovoj operaciji, rečeno je da niko ne garantuje da nećemo biti oboreni.

Piloti su prihvatili rizik. Kada je prvi avion bezbedno ušao u rumunski vazdušni prostor, kapetan Ignjatović je obavestio direktora Petrovića da je sve prošlo po planu i onda su u razmacima od po pet minuta poletale ka Bukureštu i preostale JAT-ove letelice.

- Jedino što mi je tada bilo u glavi jeste da spasemo avione da bi nacionalna avio-kompanija posle bombardovanja mogla da nastavi da živi - ističe Ignjatović. - Za tih 12 minuta leta svašta mi je prolazilo kroz glavu, ceo život, slike iz detinjstva, želja da postanem pilot... Bilo me je strah, ali želja da preživimo i obnovimo JAT bila je jača. Isto osećanje delili su i ostali piloti koji su svesno krenuli u riskantnu operaciju ostavljajući svoje porodice u Beogradu, na koji su tada padale bombe. Pokazali smo izuzetnu hrabrost i profesionalnost za izvršenje tako složenog zadatka. Spasli smo flotu.


PRIZNANjE SAMO OD POSADE

NIKADA niko nije tražio, niti dobio bilo kakvo priznanje za spasavanje cele flote nacionalne avio-kompanije tog 29. marta 1999. godine.

- U toj akciji dobio sam najveću počast - ističe Ignjatović. - Kada su se određivale posade, ko će s kim da krene, mehaničar Boban Živanić je rekao da ako mora da se gine, želi da bude u posadi kapetana Ignjatovića. To je meni najveće priznanje koje sam dobio u životu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (28)

Svaka cast

29.03.2015. 17:13

Za ovaj clanak i naravno u prvom redu za podvig!16 godina objavljeni clanak kasni ali je uradjen na kraju!

Veselin

29.03.2015. 17:31

Hvala za herojski cin. Dugo se nije pisalo o ovoj temi i bombardovanju. Ima mnogo heroja za koje se ne zna.

T.Randjelović

29.03.2015. 17:47

Bravo junaci! Vaša hrabrost i odanost firmi i državi je za svaku pohvalu. Nadam se da vam se firma i država adekvatno odužila.

JAT

30.03.2015. 00:18

@T.Randjelović - Raspitaj se kako nam se oduzuju. Svaki preostali Jatovac reci ce ti isto...

Dule Los Angeles

29.03.2015. 18:04

Pok. Zika Petrovic je pozarevljanin. Dobro je znao S.Milosevica. Bio je izuzetno sposoban,mada je i to je uticalo da postane drektor JAT-a. Ta funkcija ga je i oterala u-Smrt. Morao je i da pilotira avionima koji su novac iznosili na -Kipar. Znao je sve do detalja. Ko je naredjivao,ko je pare dovozio na aerodrom,koliko je izneto,ko je novac "docekovao" na Kipru, gde ga je i kako"skladistio". Nije bio deo ekipe,koja je posle taj novac podelila,a kojim se posle,mirno-Pazarilo po srbiji! A i sire.

Утеривач

29.03.2015. 19:20

@Dule Los Angeles - Нити се у истрагама уопште помиње његово убиство, за разлику од неких других....

B.J

30.03.2015. 00:17

@Dule Los Angeles - Da li ti uopste znas koje godine je Zika ubijen??? O kakvom to pilotiranju govoris???

Sta reci...

29.03.2015. 18:18

Divljenje za neverovatnu hrabrost da spasite flotu!Prvi put posle 16 godina od bombardovanja citam o ovome.U drugim zemljama u takvim okolnostima neko bi to uradio samo za velike pare.Ali nasi ljudi jednostavno imaju kvalitet vise...neverovatnu hrabrost!

Logic

29.03.2015. 18:20

Dobijate najveće priznanje koje iole pošteni ljudi mogu da daju nekome - bezgranično poštovanje za hrabrost, časno, vojničko osećanje dužnosti prema zemlji. Ponavljanje istorije, bezumnog uništavanja jedne zemlje, naroda, svrstalo je i vas uz one mnoge bezimene i zaboravljene junake koji su 1915 bili "izbrisani iiz spiska brojnog stanja". Hvala vam za tih 12 minuta vaših života, retki su oni kojima je podarena ta veličina dela. Hvala i Žiki - koji je na poznat način dobio "nagradu" za mnogo šta.

Срђони

29.03.2015. 18:53

неке херојске приче излазе тек сад на видело,обичном свету. не знам зашто се више не пише о овом и сличним подвизима. знам да има још пуно сличних прича из тог доба,малих и великих херојства,и желим да сви можемо за то да сазнамо. хвала пилотима,и свима који су живот дали,не само у бомбардовању,већ и осталим ратовима за нашу малу,али ВЕЛИКУ СРБИЈУ

Pedja

29.03.2015. 20:22

Треба похвалити и Верчерње Новости. Иако са закашњењем, овај дневни лист је један од ретких, ако не и једини, који брине и размишља да се овакви пидвизи не забораве. Хвала Вам!

Marko

29.03.2015. 20:45

Koliko sam ja obavesten (ne znam da li sam u pravu), JAT-ovi avioni su bili prebaceni u Solun i tamo su bili tokom agresije ? Nisam znao da su bili prebaceni u Bukurest. Ako je to tacno, onda svaka cast Rumunima sto su prihvatili da zastite nasu flotu.

Смедеревац

29.03.2015. 23:20

@Marko - Зашто те чуди? Румуни су били једини припадници сила осовине у другом светском рату који су одбили да окупирају и један педаљ српске земље. Не заборави да је румунска принцеза била југословенска, српска краљица.

vlada

06.06.2015. 23:29

@Marko - Smederevac.Da li slucajno znas da su neprijatelji poletali sa aerodroma Temisvar, kako za vreme drugog svetskog rata tako i u toku agresije 1999.Da li ti je slucajno poznato da se u tom slucaju zemlja koja je to dozvolila smatra neprijateljskom.poz

Srba

29.03.2015. 22:53

Stvar je tome da svi mi koji smo na bilo koji način učestvovali u ovom događaju, to radili bez obzira na strah i opasnost koja je možda pretila i bez ikakve misli da se to treba nagraditi i time hvaliti.Ti avioni su naša egzistencija i na neki način personifikacija domovine tako da je bilo normalno da se sve to učini i flota sačuva.

snezana

29.03.2015. 23:31

Secam se tih dana. Moja malenkost je bila svedok tih dogadjaja i dan danas kada ih se setim osecam se cudno. Ponosna sto smo imali takve pilote ljudine od hrabrosti i dobrote, nisu postavljali pitanje nego samo je bilo gde treba da dodjemo i kada se izvlaci flota.Drage kolege piloti koji su rasuti po celom svetu su zvali telefonom i jedino pitanje im je bilo gde su avioni, da li nesto treba.Ponosna sam sto sam bila deo Jat/a, i svi mi koji smo radili u Jat-u koga vise nema.

Feniks

30.03.2015. 00:14

@snezana - Bolje da smo pustili da nam NATO unisti flotu, nego sto smo doziveli da nam kompanijom rukovode kukavice koje su napustile zemlju za vreme sankcija i bombardovanja, izdajnici i dezerteri. E, Ziko, Ziko, u zemlji bi se okrenuo kada bi video ovu sramotu i ponizenje koju tvoji zaposleni danas dozivljavaju. Ali...

posteno govoreci

30.03.2015. 09:07

@snezana - takvih ljudi medju nama ima sve manje....botovi preuzimaju inicijativu

Zoran Užice

30.03.2015. 00:19

Nema smisla da gospoda iz Novosti ne objavljuju komentare.Samo sam hteo da ispravim grešku novinarke da se flajt inženjer ne zove Mihajlo Rodić već Mikailo Rogić.

max

30.03.2015. 02:03

Da li treba nakon citanja ovog clanka da poverujem kako su ovi piloti sklonili avione a da ih NATO nije video, to ne verujem . Uspeli su da pogode policijski hangar, hangar JAT-a sa skrivenim MIG29 , meni to vise lici da su tacno znali sta da gadjaju i da im ti avioni nisu bili meta. Verujem da je NATO jednostavno dopustio da odlete,nije im bio cilj da ih obore. Kakva je svrha ovog clanka i uopste ko je pisac ovog clanka ?

Nikola

30.03.2015. 08:27

Da li vam je Steva ispricao sta danas dozivljava u kompaniji koja je ocuvana, a danas tudjinu poklonjena?

Dusan

30.03.2015. 11:58

Novosti svaka cast!!!!Ovi ljudi sto su spasli avione sigurno nisu znali sto su pojedinci znali koji su saradjivali sa NATo.KAKO su znali za MIG 29, izdaja gospodo ovi piloti i mi u rovovima to nismo znali.Za saku dolara prodali su sve sto su stvorili,pradedove dedovi.Mozes misliti kukaju za JAT om.Ovo bi verovatno trebali da saznaju Nikolic i Vucic.

Nebojša SRBIN

30.03.2015. 12:04

Još jednom svaka čast! Svakome je bila dužnost u tim danima bombardovanja da radi maksimalno za Srbiju! Bitan je život, tehnika se kupi.

Nina Jerković

31.03.2015. 08:36

A шта је са 18 авиона од 30 колико је ЈАТ имао пре него што је дошао на власт Милошевић који је продао 18 ЈАТових авиона и Телеком. Њих ЈАТ није успео да "спасе" од продаје, а директор Жика Петровић није успео да сачува главу.