Mnogi vozači moraće ove godine da osveže komplet prve pomoći

N. M. Nedeljković

25. 01. 2015. u 19:15

Mnogi vozači moraće da zamene zavoje, gaze i druge sterilne elemente kojima ističe rok trajanja. "Osveženje" kompleta košta oko 1.200 dinara. U apotekama nema neophodnih elemenata za zamenu

Многи возачи мораће ове године да освеже комплет прве помоћи

Ilustracija VN

AKTUELNI zakon o bezbednosti saobraćaja počeo je da se primenjuje 11. decembra 2009. godine. Tim zakonom definisana je i obaveza da se u vozilima nalazi komplet prve pomoći sa precizno definisanim sadržajem. Zato je u specijalizovanim prodavnicama početkom 2010. godine vladala prava jagma za novim kompletima. Onima koji su ih pazarili među prvima, sada ističe, ili je već istekao, petogodišnji rok upotrebe gaza, zavoja i kompresa. Zbog toga će mnogi vozači morati da ih "osveže". Ta dopuna koštaće ih oko 1.200 dinara, dok ceo komplet može da se kupi već od 2.300 dinara.

Oni koji se odluče na zamenu elemenata kojima ističe rok upotrebe, moraće da se potrude da ih sve pronađu. Jer, u apotekama nekih elemenata nema, pa moraju da se posebno naručuju, dok su drugi prestali da se proizvode. Bez obzira na to, onima koji budu uhvaćeni u prekršaju, po propisima, sleduje kazna od 5.000 dinara.

Kako smo se uverili, sterilne gaze, komprese i kaliko zavoji se nalaze na policama većine apoteka i njih nije problem kupiti. Ali, prvi zavoj, koji je takođe jedan od elemenata sa ograničenim rokom upotrebe, nigde nismo mogli da pronađemo. U većini apoteka nam je rečeno da se on nabavlja isključivo po porudžbini. Slično je i sa makazama, zihernadlama, izotermalnim prekrivačem i drugim elementima koji nemaju rok upotrebe, ali moraju da se dokupe kada se iskoriste.

- Elemente koji se svakodnevno kupuju mimo kompleta prve pomoći uglavnom imamo na stanju, a ostale građani mogu da poruče u našim objektima - rekli su nam u jednom od prodajnih mesta Apoteka "Beograd". - "Galenikin" pamučni flaster na kalemu prestao je da se proizvodi pre godinu dana. Trenutno se prodaje ono što je ostalo od zaliha.

U objektima Apoteka "Beograd" cena sterilne gaze od pola metra je 65, dok je ona od metra 89 dinara. Sterilna kompresa košta 35 dinara po komadu, kaliko zavoj (8 cm h 5 m) 55 dinara, dok kaliko zavoj većih dimenzija (10 cm h 5 m) košta 60 dinara. Adhezivni zavojni materijal je 135 dinara za tri komada, a flaster na kalemu košta 130 dinara. Da bi se kupili i zamenili elementi kompleta prve pomoći kojima ističe rok upotrebe, potrebno je izdvojiti oko 1.200 dinara.

53.176 KAZNI ČLANOM 246 Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) definisano je da vozilo u saobraćaju na putu mora da ispunjava propisane tehničke uslove, tehničke propise i da bude tehnički ispravno. Zakonom nije definisana posebna kaznena odredba za neposedovanje ili nepotpun komplet prve pomoći, pa policija ne vodi zasebnu evidencije o tom prekršaju. Ipak, zna se da je od 2010. godine za prekršaj iz člana 246. ZOBS-a ukupno sankcionisano 53.176 vozača, odnosno oko 10.000 godišnje.

Zakon propisuje da se, ukoliko u vozilu nema odgovarajućeg kompleta prve pomoći, vozač kažnjava sa 5.000 dinara, plus 5.000 dinara za vlasnika automobila, ako on nije upravljao vozilom. Za firme su kazne znatno veće i kreću se od 60.000 do čak 600.000 dinara. U zavisnosti od proizvođača, cene kompleta se kreću od 2.300 dinara, a paket "tip B" ima 18 različitih komponenti. One se nalaze u torbici, koja im garantuje mehaničku, termičku i zaštitu od atmosferskih uticaja. Sterilni delovi su upotrebljivi dok god se nalaze u originalnom pakovanju i dok se ne otvore, ali imaju rok trajanja pet godina.

- Zakon jasno propisuje šta svaki komplet prve pomoći mora da poseduje i naravno da elementi u njemu mogu da se dopunjuju - kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. - Sterilni elementi moraju da budu zatvoreni i kod njih treba paziti na rok trajanja. Ostali se kupuju tek kada se postojeći potroše. I treba imati na umu da zaštitna spoljašnja folija samog kompleta sme da se skida.

Oni koji se ipak odluče za jednostavniju ali skuplju varijantu, pa nabave ceo komplet, treba da obrate pažnju na rok trajanja utisnut na spoljašnjem delu pakovanja.

MOTOCIKLI

NOŠENjE novog kompleta se podrazumeva i kod upravljanja motociklom, ali za njih postoji poseban tip prve pomoći. On je neznatno jeftiniji od paketa za vozila "tip B" i za njega važe ista pravila o zameni i dopuni kao i kod prve pomoći za automobile.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (33)

Naivan

25.01.2015. 19:57

Verujem da se i u vozilima marke bmw, mercedes, audi, porse isto tako mora zameniti orginalni pribor prve pomoci... Jer ipak, sta deca znaju o saobracaju!

alex miles

26.01.2015. 03:58

@Glupan - U Australiji ne moras imati nista, pa zbog toga jos niko nije geknuo. Nosis Band-aid da zacepis neku ogrebotinu i neki antiseptik ako ti se udica na pecanju kojim slucajem zakaci za kozu i to je sve. A i to je do tebe, a ne zbog nekog suludog zakona. Nebeski ste vi narod, pa vas drzava stiti, da bi vas duze muzla.

доПре

26.01.2015. 08:53

@butros - Ако убедиш саобраћајце да ти ураде увиђај, преко свог осигурања потераш фирму која одржава ту деоницу, барем тако је у Р Српској. Једини ти је проблем са путевима које одржава општина, барем тако је у Р Српској.

drustvo

25.01.2015. 21:56

@ljuba Jug - Evo ovako kad bude udes necu da vadim prvu pomoc jer ako iskoristim napisace mi kaznu

Veljko

25.01.2015. 21:53

Ja imam samo onaj sto je sam VW stavio u vozilo. Nepada mi napamet da verujem da u ovom ima ista bolje od ovog fabrickog. A i sto bi punio dzep nekom ko smislja ove prevare. Zamislite da jos umaram svoj mozak i da u radnji proveravam ime proizvodjaca i tamo neke oznake.

Sumaher

26.01.2015. 00:45

Niti sam kupovao kad je bilo aktuelno pljackanje ljudi , niti cu da menjam postojeci.

volf mesing(albanac)

26.01.2015. 05:08

sve ovo vise navedeno o prvoj pomoci u autu nije tako lose ali samo kad se ogrebes!mogu reci iz licnog primera samo zavoji fiksator protiv bola sve ostalo ponavljam je samo za ogrbotine!zapadni automobili sa svojim priborom racunaju da u slucaju udesa hitna pomoc dolazi u roku od 10 min a na nasim putevima samo use i u svoje kljuse!zato pamet u glavu oprezno i sa priborom kojim sam naveo!

Orvel

26.01.2015. 08:29

Zemlje nam se davi u bezakonju jer je malo pravih,primenljivih zakona.Vecina su zakoni na granici imbecilnosti doneti samo zato da bi razne agencije i zakonodavci mogli reci da su nesto radili i zaradili ogromne plate.

sale

26.01.2015. 08:39

Od kad sam ga kupio pre pet godina nit mi je trebao nit mi ga je neko trazio niti proveravao , jos uvek je fabricki zatvoren tj. nikad ga nisam ni otvarao tako da ne osvezavam nista dosta bre vacarenja uvalili su nam na foru ove nove komplete i ako su stari bili u redu sad bi da ih menjamo svakih 5 godina a ja vek proziveo vozeci i menjajuci auta sa jednim jedinim kompleton prve pomoci koji mi nikad nije trebao i sve u redu a sad ovi vacarosi malo malo pa ruku u nas djep alo dosta je bilo.

Devla

24.07.2015. 16:51

@sale - I šta ćeš da uradiš povodom tog zaključka "dosta je bilo"? Pljunućeš im pod prozor?

Realni saobracajac

26.01.2015. 08:55

U Nemackoj je rok trajanja prve pomoci za automobile 20 godina, kod nas je 5 godina jer je slucajno onaj koji je pisao zakon (prof. Milan Vujanic-koji i sada vedri oblaci u bezbednosti saobracaja) dogovorio sa proizvodjacima ove opreme da bude pet godina, kao sto je napisao u zakonu i da moraju da budu upaljena oborena svetla kako bi se sijalice cesto menjale vise zbog profita i provizije nego zbog bezbednosti.

deki

26.01.2015. 22:13

@Realni saobracajac - Nije tacno. I u Nemackoj je pet godina, ja sam morao nedavno da kupim novi pre tehnickog.

Saša

01.02.2015. 12:42

@Realni saobracajac - te sijalice i manje koštaju od povećane potrošnje goriva koja ide po pola lita više na 100km. Provereno na mom autu koji je nov i prešao samo 10000km. A da ne pričamo o onima koju zbog neispravne sijalice za kratko svetlo upale duga da ih ne provale da su neisparvni i tako voze zaslepljujući sve ostale učesnike u saobraćaju.

Sasa Ns

26.01.2015. 09:29

I ako krivo pruzimo prvu pomoc osoba kojoj smo je pruzili moze da nas tuzi.Pa budi čovek.

SMOKI

26.01.2015. 09:30

Na nasu zalost bi ce mo prisiljeni da kupujemo opremu koja nema svrhu. Sve zato sto imamo tutlebe u drzavi koji nemaju pojma o nicemu sem svom profitu.Njihova silna pamet koju kontrolise suluda EU vodi nas u robotsku poslusnost.Ne vidim da se ista manje gine na drumovima nego kad smo imali pogonske kramponke, kad smo vozili bez svetla u po bela dana, kad smo imali zavesice na zadnjim tockovima a ne glupe pojaseve koji odnese vise zivota nego sami udesi. Lud narod je izvor debele zarade.

nik

26.01.2015. 11:29

@SMOKI - upravu si sto posto,samo pune privatne dzepove ali nista nejide u drzavnu kas,koja je to pamet rok trajanja i tako to,neko se naso pametan da to izmisli,traze novu prvu pomoc a ljudi nemaju za jesti ,

Марко

26.01.2015. 10:14

Да се живи овде као на западу, не би смо мењали комплет прве помоћи него нов ауто .

Srećko

26.01.2015. 11:23

Autor ovog članka napisao je:"Zakon jasno propisuje šta svaki komplet prve pomoći mora da poseduje i naravno da elementi u njemu mogu da se dopunjuju", ,a par redova ispod:"I treba imati na umu da zaštitna spoljašnja folija samog kompleta sme da se skida."??I kako da zamenimo elemente u kompletu ako ne smemo da skidamo zastitnu foliju?Odavno ne procitah ovakvu mudrost.

srbo

27.01.2015. 19:16

@dobriovoje - ne ludaci već lopovi.moramo se mi srbi pobuniti,za to se moramo početi organizovati.

RRPANTELA

26.01.2015. 18:56

Mi vozaci smo sami krivi. Zasto ne bojkotujemo sulude ideje onih koji pisu ovakve zakone i ne trazimo proveru njihovog materijalnog stanja da bi se videlo sa kim su u dilu.Da li placaju adekvatno porez svojoj zaradi stecenoj na ledjima vozaca. Taj ko je dao predlog zazakon o prvoj pomoci treba da nam u nekom udesu demonstrira " koliko je u stanju on prvi da ukaze pomoc stvarno povredjenom"? To je jednostavno nerealno. 90% ljudi to nije u stanju da uradi i pored obuke.