Srbija

Utorak, 11.03.2014.

15:03

Možemo li živeti na made in Serbia?

Domaćinstva u Srbiji imala su uglavnom sve domaće, od telefona, preko tiganja, do mašine za veš i otirača ispred vrata.

Izvor: RTS

Default images

Da li je danas moguće opremiti domaćinstvo domaćim proizvodima i da li bismo u tom slučaju bili bogatije društvo?

Ko odluči da kupuje srpske proizvode, može da se obuče od glave do pete. Stan da opremi nameštajem - od hoklice i police do američkog plakara. Imao bi i na čemu da kuva. Ali pitanje je - gde hranu da čuva? Frižideri se u Srbiji samo sklapaju.

Domaća mašina za veš je dostupna, ali odeću ne bi imao čime da opegla. A za čišćenje izbor je domaća metla.

Usisivač "Sloboda Čačak" može da se nađe samo ako je zaboravljen u magacinu. Klima-uređaj istog proizvođača proizvodio se do početka 21. veka, a sada je prava retkost. Kompjuter, mobilni telefon, tablet ili televizor sa oznakom "proizvedeno u Srbiji", ne postoje. Imamo li kapacitete i da li treba sve da proizvodimo?

Saša Veljković sa Ekonomskog fakulteta kaže da treba da proizvodimo ono za šta imamo konkurentsku prednost, svoje sirovine, znanje, gde možemo i da izvezemo te proizvode ili usluge.

"To je suština, pronaći takve proizvode, a one druge možemo i da uvozimo", ističe Veljković. A uvozimo i ideje ili ih bar pozajmljujemo. Tako je ova priča nastala po ugledu na dokumentarac francuskog novinara koji je 10 meseci živeo isključivo sa onim što je proizvedeno u Francuskoj. Inspirisala ga je izjava ministra privrede da ekonomiju podstiče kupovina domaćih proizvoda. Iako je Francuska ekonomska sila, iz stana je morao da izbaci skoro sav nameštaj, televizor i frižider.

Da li bi okretanje samo domaćim proizvodima pomoglo srpskoj privredi?

"Sigurno da bi pomoglo da u sektorima gde i dalje imamo industriju i usluge koje su na nekom zadovoljavajućem nivou - ljudi to kupuju, da više svoj novac troše unutar Srbije", kaže Veljković.

Dejan Molnar sa Ekonomskog fakulteta kaže da bi u tom smislu Srbija mogla ubuduće da se fokusira na poljoprivredni i agrarni sektor u celini, prehrambeno prerađivački sektor, obnovljive izvore energije, kao i na ponudu turističkih sadržaja.

Akcije "Kupujmo domaće", na tržištu Evropske unije su zabranjene. Hrvatska je zadržala promocije sopstvenih proizvoda, ali finansira ih privredna komora, kao i u mnogim drugim zemljama, gde na potrošače apeluju nevladine organizacije.

U Srbiji se za domaću robu uglavnom odlučuju stariji, penzioneri ili nezaposleni. Mladi radije biraju strane brendove. Šanse da se to promeni nisu velike. Možda samo promenom stava da radna mesta čuvamo i odabirom proizvoda. Oni često nisu idealni, ali ako ih ne kupujemo, sigurno neće biti bolji.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

51 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Makron na kolenima: "Ne napuštajte Francusku"

Francuska podržava kompanije koje veruju u nju, rekao je njen predsednik Emanuel Makron u intervjuu objavljenom u sredu, odgovarajući na pitanje o mogućnosti da naftni gigant TotalEnergies zatraži upis na američku berzu.

9:22

23.5.2024.

8 h

Svet

Sledi novi talas bankrota? Ovaj sektor puca

Nakon rasta u februaru, nemački ugostitelji su u martu opet poslovali slabije. Promet je realno opao za 2,4 odsto, a nominalno za 1,5 odsto, saopštio je u utorak Savezni zavod za statistiku.

19:22

21.5.2024.

1 d

Podeli: