Sa prosečnom platom od četrdesetak hiljada dinara sve je teže priuštiti i ono najosnovnije.
Stručnjaci procenjuju da će zbog ekonomske krize prodaja i dalje padati i da će cene prehrambenih proizvoda, kao posledica ovogodišnje suše, do proleća iduće godine dodatno porasti između 5 i 15 procenata.
Standard i promet su kao braća blizanci, kad je jednom loše i drugi to oseća. Para je sve manje, a mnogi se teško prisećaju kad su zadnji put kupili nov nameštaj ili komad tehnike.
Ovo nije kriza ponude, već kriza tražnje, slažu se proizvođači i trgovci.
Navike potrošača su se bitno promenile. Vlasnik kompanije "Jela" u Jagodini Miroljub Radovanović kaže da
potrošač sada traži da za malo novca dobije što veću uslugu. Na početku krize 2008. godišnji promet u maloprodaji prelazio je milijardu i 200 miliona dinara, da bi se do 2011. godine smanjio gotovo za 350 miliona. Prodaja je krenula nizbrdo. Za samo tri godine manja je za 28 odsto.
U svetu i kod nas sve su traženiji stručnjaci koji pomažu firmama da poboljšaju prodaju. "Trgovcima savetujemo da posmatraju kako se ponašaju kupci, kako donose svoje odluke, i da kad to vide prilagođavaju svoj način rada, svoju ponudu kupcima, njihovom načinu kupovanja. I da u toj oblasti posebnu pažnju poklanjaju području cena koje su sve važnije u ovim vremenima", kaže Davor Fabčić, generalni direktor "Merkuri internešnal".
U odnosu na period od jula do septembra prošle godine, ove godine najviše je smanjena prodaja farmaceutskih proizvoda, 17 odsto. Slede sredstva za čišćenje i održavanje domaćinstva više od 13 odsto, pa prodaja tepiha, 10 procenata.
Dragoljub Rajić iz Unije poslodavaca Srbije kaže da se
u narednom periodu očekuje da će cene proizvoda u domaćim trgovinama rasti od pet do 15 odsto. "I proizvođači i trgovci praktično imaju ta očekivanja zbog posledica ovogodišnje suše i zbog toga što će ulazne cene proizvoda za industrijsku preradu biti povećane", kaže Rajić.
Očekuje se da ovog puta,
zbog straha od daljeg pada prodaje, proizvođači i trgovci mogući porast ulaznih cena, najverovatnije neće prebaciti na krajnje potrošače.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Komentari 36
Pogledaj komentare