Neizvesnost oko strateškog partnera za Jat

T. SPALEVIĆ

27. 11. 2011. u 20:57

Propala i poslednja nada za strateškog partnera u novoj nacionalnoj aviokompaniji. Država mora sama da formira novo srpsko preduzeće za aviosaobraćaj

POSLEDNJA šansa da država udomi „Jat ervejz“ je propala. To jedino još nije jasno nadležnima u Ministarstvu infrastrukture, koji veruju da na priču o strateškom partnerstvu sa letonskim „Baltik aviejšn sistemom“ (BAS) nije stavljena tačka, bez obzira na hapšenja i krivične prijave protiv vlasnika te kompanije.

Postupak izbora strateškog partnera zvanično je još u toku. Jedini kvalifikovani ponuđač - BAS ima rok do srede da iz „Jata“ preuzme neophodne podatke. Naravno, malo ko veruje da će se Letonci pojaviti u „Jatu“, a ako ovaj rok ne ispoštuju i zvanično će biti diskvalifikovani. U svakom slučaju, državi ne preostaje ništa drugo nego da sama formira novu nacionalnu aviokompaniju.

“AZAL“ U medijima se kao jedan od zainteresovanih potencijalnih strateških partnera pominjao i „Azal“ iz Azerbejdžana. Mnogi ga u „Jatu“ priželjkuju, jer je ova kompanija profitabilna. Ali, oni nisu otkupili tendersku dokumentaciju. Kako je potvrđeno „Novostima“, nikada Azerbejdžanci nisu nudili ni međudržavni sporazum vezano za strateško partnerstvo u novoj srpskoj nacionalnoj aviokompaniji, kako se o tome spekulisalo tokom nekoliko poseta predstavnika ove zemlje Beogradu.

S obzirom da se Srbija izjasnila da joj je potreban „fleg kerijer“, kabinet premijera Mirka Cvetkovića bi hitno trebalo da donese plan šta dalje. Srpsko tržište je preplavljeno stranim aviokompanijama, koje imaju veoma ambiciozne planove, a oporavak „Jata“ ili nova flota u srpskoj nacionalnoj aviokompaniji nikako im ne idu u prilog. Konkurent broj jedan je nemačka „Lufthansa“, koja je trajno početkom zimskog reda letenja raskinula „kod šer“ ugovor (zajednički letovi) sa „Jat ervejzom“ uz obrazloženje da im se to ne isplati. Nemačka nacionalna aviokompanija ima udeo i u vlasništvu „Ostrijan erlajnsa“ i „Svisa“ što je nedeljno sa beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ ukupno 72 leta.

Ne treba zanemariti ni prodor mađarske niskotarifne kompanije „Viz er“ na srpsko tržište. U bazi u Beogradu već imaju jedan avion sa kojim su do sada obavljali 23 leta nedeljno što će u ovoj godini značiti ukupno oko 330.000 putnika. Za još dva dodatna leta tokom zimske sezone angažovaće naizmenično avione iz drugih baza, ali svakako je plan da u Beograd smeste još koju letilicu. Da imaju samo tri aviona u bazi u Beogradu, to je milion putnika godišnje.

Stara flota i nagomilane obaveze „Jat ervejza“ naterale su državu da prošle godine donese zaključak o formiranju nove nacionalne aviokompanije. Sada bi taj plan mogla da primeni i bez strateškog partnera. „Jat“ trenutno ima više od 1.200 zaposlenih, a u novoj nacionalnoj aviokompaniji ima mesta za oko 400, koji će se birati putem konkursa. Za socijalni program, ako je 300 evra po godini staža, potrebno je oko osam miliona evra.



PRODAJA STARE FLOTE

STARE avione „Jata“ trebalo bi prodati. U novoj floti nove kompanije našlo bi se pet do sedam novih aviona čiji bi se zakup plaćao ukupno oko milion evra mesečno. Saobraćali bi samo na linijama koje su profitabilne odnosno ka onim destinacijama, gde su i danas pune putničke kabine. Za destinacije poput Moskve, Londona, Pariza potrebne su letelice sa oko 120 do 140 mesta. Bili bi to ili „Boingovi“ ili „Erbasovi“ avioni, a za relacije u regionu „embrajeri“ ili ATR. Nova kompanija bi imala zaradu od prodaje karata tako da bi svi troškovi sa optimalnim brojem zaposlenih bili podnošljivi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (18)

zare5

27.11.2011. 21:43

nijemi jasno zasto treba da prodajemo avio kompaniju koja nam donosi dobit.sramota

Petar

27.11.2011. 23:37

@zare5 - Jat ovakav kakav je pravi samo gubitke, a sve to zahvaljujući lošem poslovanju od strane gazde, koji je Vlada Srbije. Reč je o branši koja se menja iz dana u dan, koja užasno zavisi od trenutnog stanja na svetskom tržištu nafte, kapitala, ekonomske situacije, pa čak i vremenskih uslova - a onda postaviš nekog "zaslužnog" na mesto direktora i on pod hitno upropasti sve.

Jos jedan krug

27.11.2011. 23:44

@zare5 - Cilj je da se vladajuca klika oslobodi dugova (koje su sami napravili), prebaci ih na poreske obveznike, a oni da zasednu u fotelje nove kompanije i pocnu da prave nove gubitke...

Predrag Lazic

28.11.2011. 01:07

@zare5 - Зато сто би неко иѕ дс скинуо дебео кајмак

NOVO

27.11.2011. 22:18

Nisu potrebni novi avioni vec novi menadzment sa novom koncepcijom - izbaciti politicki olos iz JATA-a kojih na rukovodecim mestima imate koliko hocete. Strucni ljudi u JATu najvise mogu da dobiju zvanje Viseg strucnog saradnika, pod stalnim pritiskom da ce "odleteti" iz firme ukoliko se ne "prilagode" . Kompaniji nije potreban strateski partner vec strateski princip podvlacenja crte: obrazovanje, rezultati, lojalnost komaniji!

Predrag Lazic

28.11.2011. 01:06

@NOVO - Потребно је да се ради у интересу фирме а не у интересу тајкуна .

Vrzino kolo

27.11.2011. 22:21

Ko ce formirati tu novu kompaniju? Zar ovi isti koji nemaju viziju, volju ni zelju da ucine bilo sta osim da raskrcme ovo malo resursa sto nam je ostalo? Ko u je u stanju da napravi elaborat kako nova kompanija treba da izgleda? Ko ce biti u konkursnoj komisiji i vrsiti odabir kadrova, a to je kljucni posao za svaku firmu? Postojeci tim samo ceka da uskoci u nove fotelje, u firmu rasterecenu dugova, sa kamarilom zamenika, pomocnika, savetnika, kumova, prijatelja, ljubavnica...

Scorpion

27.11.2011. 22:28

naravno, zasto bi "BAS" bio diskvalifikovan pre roka.. kakve veze ima sto je gazda u zatvoru, bitnno je da se JAT udomi i da neko iz vlasti uzme procenat.. Ali ako se nekim slucajem desi da drzava mora da preuzme odgovornost za JAT onda ce teeek da bude podebelog procenta.. Pod hitno mora da se menja vlast ukoliko mislimo da sacuvamo nesto para u drzavnoj kasi, najjeftinije avione mi ima da placamo papreno ako sadasnja vlast bude resavala to pitanje...

RAZOCARANI PATRIOTA

28.11.2011. 00:08

Jat se ne treba prodavati i to je tacno. Treba promeniti upravu, njima smanjiti plate, a povecati plate pravim radnicima jata, najpre mehanicarima i pilotima koji obavljaju najtezi posao i sa najvecom odgovornosti. Dole uprava!

Vlada

28.11.2011. 07:53

@RAZOCARANI PATRIOTA - Mehanicari nisu na Jat-ovom platnom spisku nego JAT Tehnike, a slazem se sa drugim pravcima.

Perun

28.11.2011. 02:41

Na osnovu cega su vlasti u drzavi mislile da ce privuci strane partnere? Ni sami 10 godina nista nisu ucinili za taj aerodrom!

Maya

28.11.2011. 02:43

Ovo nije prvi put da se JAT-u ovakva sramota desi. Koliko ce jos puta vlast dozvoliti da nasu nacionalnu aviokompaniju izvrgavaju ruglu!?

Ceca65

28.11.2011. 02:45

Na kakve smo niske grane pali… Da ni Azerbejdzan ne zeli ovamo! To je “uspeh” demokratije!

Stefan UE

28.11.2011. 09:05

Nece oni jos privatizovati JAT, jer valja jos iscrpeti novca za kampanje, budite sigurno u to!!!

Politicar

28.11.2011. 13:45

@Stefan UE - Pa nismo ludi da sada privatzujemo! Prvo raskrademo, posle snizimo cenu, e onda tek kupujemo a jeftino!!! hahahaha!!

neša car

28.11.2011. 17:08

JAT treba da nađe strateškog partnera među poznatim i renomiranim pogonima za reciklažu sekundarnih sirovina.

banefranco

28.11.2011. 17:11

Drzava ima i obavezu da isplati akcije po osnovu staza, nadam se da ce bar u tome biti efikasna.