U Srbiji je u poslednjih pet godina u saobraćajnim nezgodama poginulo 151 dete, a 9.044 je povređeno, a samo od januara ove godine devetoro mališana stradalo je u saobraćajnim nezgodama.



Deca u 44 odsto slučajeva stradaju kao putnici, u 41 odsto kao pešaci, a oko 14 odsto mališana u saobraćaju nastrada vozeći biciklu. Iako Zakon o bezbednosti u saobraćaju zabranjuje da se deca mlađa od 12 godina voze u krilu ili na prednjem sedištu i propisuje da ona moraju biti smeštena u posebnim auto-sedištima, svakodnevni su primeri da roditelji svoju decu voze ne poštujući ove propise.

Prema nekim ispitivanjima javnog mnjenja, veliki broj roditelja smatra da spora gradska vožnja nosi mali rizik od povrede ako dođe do sudara, međutim, istraživanja pokazuju da kod sudara na brzini od 50 kilometara na sat putnik koji nije vezan biva bačen prema napred silom jačine 30 do 60 puta njegove težine.

Damir Okanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, kaže za Danas da zabrinjava podatak da najviše dece u saobraćaju strada kao putnici.

– Deca koja stradaju u toku vožnje uvek se prevoze van auto sedišta, a ni policija nije efikasno sprovela zakon u tom segmentu. Prema našim saznanjima, još nijedna kazna nije napisana zbog ovog prekršaja, naglašava Okanović. On podseća da je za vožnju deteta na zadnjem sedištu bez adekvatnog sedišta predviđena kazna u iznosu do 5.000 dinara, dok se za vožnju deteta na prednjem sedištu može naplatiti kazna između 15.000 i 30.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana.

Naš sagovornik ističe da iako se deo novca od naplaćenih saobraćajnih prekršaja preliva u budžet lokalne samouprave na čijoj je teritoriji prekršaj učinjen, novac se u većini slučajeva ne koristi za ono za šta je namenjen, kao što je popravljanje saobraćajne infrastrukture.

– U pojedinim mestima u našoj zemlji škole se nalaze blizu glavnih putnih pravaca, pa bi trebalo postaviti odgovarajuću saobraćajnu signalizaciju, kao i sistem video-nadzora, ukazuje Okanović.

Direktor agencije za bezbednost saobraćaja Stojadin Jovanović najavio je pre dva dana edukativnu kampanju „Pažnja sad“, koja je posvećena bezbednosti dece u saobraćaju. Ova kampanja će početi 2. septembra i biće usmerena na decu, nastavnike, ali i na vozače. U okviru ove akcije Agencija za bezbednost organizovaće posete školama u Srbiji.

Zakon

Pošto se u naseljenim mestima dešava veliki broj nezgoda u kojima stradaju deca i pešaci, prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju je u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 kilometara na sat. Budući da deca nisu svesna svih opasnosti u saobraćaju uvedena su i ograničenja brzine kretanja motornih vozila pored škola na 30 kilometara na čas. Pored ovih mera, pešački prelazi pored škola moraju biti zaštićeni ogradama i obeleženi dodatnom signalizacijom. U Zakonu su definisane i još neke zabrane i visoke kazne za nepoštovanje propisa biciklista i motociklista. Vozači bicikla, mopeda, motocikla ili tricikla ne smeju voziti decu mlađu od 12 godina, jer se ta deca ne mogu bezbedno držati na pomenutom prevoznom sredstvu u toku vožnje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari