Tokom prva tri meseca ove godine država je sprovela samo tri preporuke iz Sive knjige Saveta stranih investitora, koje treba da doprinesu smanjenju štetnih birokratskih procedura, tako da se ukupan broj usvojenih preporuka popeo na devet, saopštila je Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj. To je i dalje zanemarljiv broj, kada se zna da 51 preporuku država još nije ni počela da rešava, dok je šest delimično sprovedeno, a za devet preporuka je postupak rešavanja tek počeo. Ipak, država je u okviru sveobuhvatne reforme propisa do sada sprovela oko 90 preporuka od predloženih 340, a uskoro se očekuje i usvajanje zakonskih izmena, koje bi trebalo da ovaj broj znatno povećaju


Violeta Jovanović, izvršni direktor NALED-a, izjavila je da „uprkos tome što je tokom 2010. stepen realizacije preporuka bio ispod očekivanja, očekuje se da propušteno nadoknadimo već u drugom kvartalu 2011. koja nudi zadnju šansu da se proces regulatornih reformi u Srbiji ubrza i značajno popravi poslovni ambijent kroz sprovođenje preporuka privrede“.

– Ovo je istovremeno i mogućnost da izbegnemo već viđeni scenario giljotine u regionu gde kvalitetne preporuke privrede i stručnih timova nisu realizovane u celini zbog nedostatka rešenosti institucija da dosledno sprovedu započetu reformu – istakla je Jovanovićeva.

U NALED-u ističu da je od preporuka na čijem se sprovođenju sada radi, najbitnije to što bi do kraja godine svi poreski obveznici trebalo da imaju mogućnost elektronske prijave i plaćanja poreza i kontrole sopstvenog poreskog duga i uplaćenih doprinosa. „Rok za uvođenje elektronskih prijava prvobitno je bio predviđen za polovinu ove godine, pa ostaje da vidimo da li će Poreska uprava uspeti da ispuni obećanje u okviru produženog roka“, navode u NALED-u. S obzirom da je u poslednje tri godine usvojeno samo 12 odsto preporuka navedenih u Sivoj knjizi, u ovoj instituciji ističu da to pokazuje da ne postoji dovoljna spremnost državnih institucija da dosledno sprovedu potrebne reforme.

S druge strane, od 340 preporuka za promenu ili ukidanje procedura u okviru giljotine propisa, do sada su sprovedene 93 preporuke, a u postupku sprovođenja je još 137 preporuka. To znači da bi oko dve trećine svih predloženih izmena uskoro trebalo da budu usvojene, a kako navode u NALED-u, njihovom implementacijom ostvarilo bi se oko 80 odsto ušteda, koje bi mogle da se postignu primenom svih preporuka.

Osim izmena propisa prema predlozima iz Sive knjige i giljotine propisa, država je u postupku izmena procedura prema preporukama Nacionalnog saveta za konkurentnost, u kojem učestvuju i vodeći privrednici Srbije. Od 38 preporuka do sada je sprovedeno samo šest.

Đorđe Vukotić iz jedinice za sveobuhvatnu reformu propisa kaže za Danas da će najznačajnije preporuke, koje bi trebalo da donesu najveće uštede privredi biti usvojene u Skupštini u narednih dve do tri nedelje i da je do sada implementacija kasnila zato što su mnoga ministarstva kasno dostavljala svoje odgovore na preporuke i zato što su pregovori sa njima trajali dugo.

– U praksi je sprovedeno oko 90 preporuka. Bilo bi usvojeno i više, ali se događalo da, kao u slučaju zakona o platnom prometu, predlog nove regulative stigne u Skupštinu, ali da zbog probijanja rokova bude vraćen na Vladu, pa se sada ponovo nalazi pred poslanicima. To je veoma važan zakon koji će promeniti dosadašnju obavezu svakodnevne uplate pazara, što je bitno za ogroman broj pravnih lica. U skupštinskoj proceduri je i zakon o izmenama i dopunama zakona o finansijskom lizingu, koji treba da uvede mogućnost lizinga nekretnina. Uskoro će usvojiti i zakon o privrednim društvima u okviru kojeg će biti primenjeno 86 preporuka. Kada svi ti zakoni budu usvojeni, broj primenjenih preporuka će porasti na oko 70 odsto – kaže Vukotić, dodajući da je preko do sada sprovedenih izmena ostvarena godišnja ušteda privredi od 50 miliona evra.

Prema njegovim rečima, preporuke jedinice za SRP su mogle direktno da se unesu u zakone, „ali su ministarstva želala da ih dorađuju, dok na primer Ministarstvo finansija nije htelo da menja carinski zakon“, jer je taj akt tek skoro bio usvojen.

– Nije bilo lako pregovarati sa ministarstvima, jer se događalo da se o svemu dogovorite sa jednim sektorom, a onda iz drugog sektora istog ministarstva stignu primedbe, koje zaustave primenu – kaže Vukotić, dodajući da je najteže bilo u pregovorima sa Ministarstvom finansija, ali da je to resor koji je imao i veoma veliki i ozbiljan posao.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari