Bjelogrlić: Imamo i mi divne priče

Radmila RADOSAVLjEVIĆ

01. 01. 2011. u 13:37

Dragan Bjelogrlić o filmu ”Montevideo, Bog te video”, o romantičnoj građanskoj Srbiji za koju veruje da još postoji i za koju se uporno bori: Svet je odavno gladan iskrenih emocija

GOTOVO pred sam kraj ove ne preterano optimistične godine, u bioskope je stigao film “Montevideo, Bog te video”, u režiji Dragana Bjeloglića, koji je za samo desetak dana od premijere postao apsolutni hit. Romantična, bajkovita melodrama o podvigu srpskih fudbalera na prvom Svetskom prvenstvu u Urugvaju, pokazala se i kao svojevrsna “novogodišnja čestitka” sa optimističkom porukom da ovde može biti bolje, samo smo zaboravili na to.

- Ako verujete da postoji dobar, plemenit svet, možete ga i napraviti. Ako verujete da postoje divni ljudi, plemeniti, koji čine dobra dela, onda će se ona i desiti. Jedna od mojih želja bila je da podsetim, pre svega Srbiju, a onda i druge, da prvo u sebi treba da pronađemo to dobro. Živeći već ne znam koliko godina u ovoj državi, svakodnevno se susrećem s nevericom da je moguće da postoji ne samo dobra Srbija, nego i dobar svet, i da još ima ljudskosti. Nekako smo svi poverovali da samo loši, prepredeni, gramzivi, pokvareni, neiskreni i sebični danas uspevaju, i te negativne stavove stalno proizvodimo i u sebi i oko sebe. Ne verujem da smo izgubili svako dostojanstvo, a naročito u floskule da će nam biti sve lošije, i voleo bih da i druge ubedim u to. U tom smislu, poruka filma “Montevideo, Bog te video” može biti i vrsta “novogodišnje čestitke” - kaže glumac Dragan Bjelogrlić, koji je svojim debitantskim rediteljskim ostvarenjem doživeo ovacije na nedavnoj premijeri u Sava centru kakve domaći film ne pamti, kao i u Kragujevcu, Nišu, Pirotu, Paraćinu, Leskovcu, Novom Sadu...

Pre beogradskih projekcija, “Montevideo, Bog te video” na Bjelogrlićevu inicijativu pretpremijerno je prikazan u Zvečanu, i kako kaže, nada se da će ovaj gest slediti drugi filmski autori, i da će postati tradicija.

* Kako se ovih dana nosite s komplimentima da ste kao reditelj vrlo prijatno iznenadili?

MERA ZA MERU * ŠTA je ono što treba znati i na filmu, i u životu?
- Treba znati imati meru. To je nešto što sam naučio od Zdravka Šotre, čoveka koji mi je izuzetno drag i veoma ga cenim. On mi je jednom rekao da, ako čovek hoće da bude dostojanstven u životu, mora imati mere u svemu. I mora znati ša hoće. Ja sam znao šta hoću, bajku, i melodramu, i onu idealizovanu, romantičnu Srbiju iz naše prošlosti, za kakvu bih voleo da postoji.

- Moram da priznam da reakcije publike, kritike, medija, i ovo što se dešava sa filmom, prevazilaze sva moja očekivanja. Imao sam ambiciju da napravim toplu i emotivnu priču, kakva meni kao gledaocu, ali i stvaraocu, nedostaje, pa sam pretpostavio da možda i drugi ljudi ovde imaju sličnu čežnju za takvim filmom. Dobio sam veliku potvrdu za svoju sumnju. Mislim da se dogodila ona čudna “hemija” između filma i publike, nešto potpuno fenomenalno, što se retko dešava i, naravno, da su ljudi iznenađeni, pošto nisam reditelj. Koliko god da se dugo bavim filmom, a poslednjih godina i kreativnom produkcijom, režija je i za mene dosta ozbiljan posao. Da sam se tako ozbiljno spremao neke od svojih uloga, kao što sam se spremao za režiju ovog filma, ko zna šta bi se desilo s mojom karijerom. Ali, možda je na mene uticalo to što se glumom bavim od detinjstva, i nekako sam uvek smatrao da mi je to dar, zato sam se tako nonšalantno i ponašao.

* Priča filma polazi od istinitog događaja kako je reprezentacija Kraljevine Jugoslavije, sastavljena samo od mladih srpskih fudbalera, postigla pobedu nad Brazilom i treće mesto u Montevideu. Zbog čega naša šira javnost, tek osamdeset godina kasnije, saznaje za ovaj događaj, i šta to govori o nama?

- Postoji nešto čudno, a to je da mi nikada nismo imali potrebu da pričamo naše najlepše priče. Nekako smo prošli bez njih, i dan-danas je tako. Poriv da iz sebe stalno izvlačimo loše događaje i da stalno govorimo o lošim stvarima, kao da su one dobre za nas bezvredne je neverovatni fenomen koji traži ozbiljnu psihosociološku studiju. U nekim projektima i sam sam bio tako kritičan, ali je ono u šta sam uvek verovao, a utvrdiće se da sam u pravu, jeste da je čitav svet gladan pozitivnih, optimističnih emocija. Mislim da je “šifra” filma, njegov “lajtmotiv” vera u tim, u savezništvo, jer je tim jači od pojedinca. To je moj princip i u ličnom životu - samo ako radim sa dobrim timom, mogu i ja da budem dobar. Nikada nisam verovao u ono “film je loš, a Bjela je dobar”. Ili, “predstava je očajna, a glumac je dobar”. To ne postoji - Mesi može biti najbolji fudaler na svetu, ali samo u Barseloni.

NESVAKIDAŠNJA MODA - NEKA čudna moda zavladala je Srbijom - što je film crnji, to se više izjednačava sa “autorstvom”. To je laž, koju su izmislili netalentovani, pošto je lakše prikazati da je sve strašno, nego da ima i lepog. Ta potreba ostala je od “crnog talasa”, koji je nastao u doba Tita, kada se govorilo da je sve divno, a autori imali potrebu da ukažu da nije sve baš tako lepo. Danas je obrnuto - svakodnevno nas terorišu dnevna štampa, televizija, filmovi, ta naša “crna hronika” traje godinama. Odgovor umetnosti na to nije “hajde sada da pravimo šećerleme”. Ali, čovek može da utroši svoj dar baveći se zlom u sebi i drugima, a može i baveći se dobrim.

* Zanimljivo je da ulica u Montevideu nosi ime golmana Milovana Jakšića, a u Beogradu nemamo ni ulice Moše Marjanovića, ni Aleksandra Tirnanića, iako su bili božanstva i legende Srbije?

- Imamo ulicu doktora Milutina Ivkovića Milutinca, takođe legendarnog fudbalera, koja prolazi pored Partizanovog stadiona. On je bio i poznat levičar, komunista, a Nemci su ga streljali 1943. Ali, gotovo sam ubeđen da će posle ovog filma svoje ulice u Beogradu dobiti i Moša, i Tirke, i Milovan Jakšić.

* Ova, malo idealizovana “freska” Srbije, vraća nas u doba njene slavne istorije i vojske između dva svetska rata, Karađorđeve zvezde, velikih evropskih saveznika... Za vas i ekipu koja je radila film, ovakvi patriotski momenti su takođe nešto novo?

- Mislim da je to nešto o čemu čovek javno ne treba da govori, jer je duboko intimna stvar, ali ipak ću reći - volim Srbiju, a voleo sam i veliku Jugoslaviju. Nikada nisam pripadao onima koji nisu voleli druge. Meni je prosto normalno da čovek voli svoju zemlju i da navija za nju, neću da upotrebim drugu reč, pošto je “patriotizam” u proteklim decenijama postao najmanipulativnije i najopasnije oružje na ovim prostorima. Ono što sam ovim filmom možda želeo da pokažem, pa i da malo potcrtam, jeste osećanje prema mom narodu. Da li je to posledica toga što sam malo i ostario, što je verovatno, ne znam. Ali, jedna od stvari koje sam lično uradio upravo je priča sa Karađorđevom zvezdom - još dok nisam znao da li ću se upustiti u režiju filma, napisao sam scenu sa fudbalom, flešbek glavnog junaka, i poslao sam je Srđanu Dragojeviću i Ranku Božiću, koji su radili scenario. Rekao sam im da bih o tome voleo da pravimo film, i da to bude moto - Tirke, fudbalska legenda, i Karađorđeva zvezda kao metafora nečega što se prenosi s njegovog oca na njega, a on to ostavlja svojoj devojci kad odlazi. Ta emocija nije dominantna u filmu, ali je tu, i sve nas je okupila. Kroz tu divnu priču o fudbalu, postoji još jedna, neću da kažem važnija priča, ali, meni lično možda bitnija. Kroz malu temu, ispričali smo nešto veliko.

* Iz druge vizure, ovaj film bi mogao da bude i “ženski”, pošto melodrama žanrovski nekako “pripada” ženama, i među njima ima najviše publike?

- I muškarci vole melodramu mada nerado to priznaju. Zanimljivo je da u filmu postoje čak dva jaka ženska karaktera, Valerija i Rosa, pošto danas u srpskoj kinematografiji gotovo da više i nema ženskih likova. Valerija je potpuno netipična - feministkinja, studentkinja umetnosti koja odlazi u Pariz, i koja je sve učinila da sebi ne prizna da se zaljubila u Mošu Marjanovića... Rosa je takođe netipična devojčica iz provincije, i ima neki svoj nemir u sebi.

* Za koju biste se od ovih junakinja lično opredelili?

- Kao reditelj navijao sam za obe, kao gledaocu verovatno bi mi intrigantnija bila Valerija, a kao muškarac Dragan Bjelogrlić ne bih mogao da se opredelim - odlučio bih se za obe!



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

Vitomir Marković

02.01.2011. 08:41

Свиђа ми се Драганова прича. То је прича коју сам желео да чујем. Као прича неког мог доброг старог друга.Филм ћу погледати чим ми се укаже прилика за то.Треба нам још оваквих као што је Драган Бјелогрлић. И требају улице добијати имена по њима и њиховим делима.

milutin

03.01.2011. 00:36

Da sam na Belogrlicevom mestu ja bih se stideo. Pa zar je on tvorac ovog "Montevideo bog te video". On ga je samo preseleo na platno a tvorac ove tople price je nas proslavljeni novinar Vladimir Stankovic. Svaka cast za film, ali Bjelogrlicu mozes ponekad da pomenes i ovog gospodina,da nije bilo njega nikada ti nebi napravio ovakav film.

stela

03.01.2011. 09:10

Film sam gledala sinoc i malo je reci da sam odusevljena: najzad neki film u kome se ne siluje,ubija,gazi,drogira i psuje!!!Svi ovi filmovi"novijeg"doba koji su iz Srbije su stravicni,pa se pitam sta ce taj svet u Evropi da misli o Nama,kakvi smo to mi ????U MONTEVIDEU je prica ispricana lepo,pitko,odlicno izabrani likovi,mladost koja je toliko lepa da ih je milina gledati!Obavezno pogledajte ovaj film,jer ce vas "ugrejati"taj pregrst novih lica,apoznati glumci su takodje sjajni!!!!

Nebojsa Miladinovic

03.01.2011. 10:48

pa naravno da imamo dobre price,samo ih treba ekranizovati a ne samo neke 'seljacke'serije i trecerazredne filmove...