Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023
[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss
Turska je jedna od poslednjih zemalja koja se pridružila klubu korisnika Air Tractora / Foto: Igor Božinovski

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

Međunarodni debi najnovijeg turskog vazduhoplovnog sredstva za gašenje požara – turboelisnog „vatrogasnog bombardera“ Air Tractor AT-802 – dogodio se tokom terenske vežbe civilne zaštite IPA Floods and Fires (IPAFF), koja je održana u Severnoj Makedoniji u periodu od 18. do 22. marta 2024. Vežba je podržana od strane Evropske Uniije.

Za potrebe vežbe, par dvosedih aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss u konfiguraciji amfibije, opremljenih plovcima, koji pripadaju Generalnoj upravi za šumarstvo (OGM), instituciji podređenoj turskom ministarstvu poljoprivrede i šumarstva, raspoređeni su 18. marta 2024. na međunarodni aerodrom u Skoplju.

Turci su doleteli u avionima, mehaničari su leteli u zadnjim sedištima / Foto: Igor Božinovski

Avioni, koji su nosili identifikacione brojeve OR-2022 (c/n 802-969) i OR-2023 (802-960), bili su prvi Er Traktori koji su se pridružili OGM-u u martu i aprilu 2023., zajedno sa još dva jednoseda istog tipa (OR-2024, 802A-0993; i OR-2025, 802A-0997). U Turskoj su prvi put javno predstavljeni 3. maja 2023. u vazduhoplovnoj bazi Etimesgut, zapadno od glavnog grada Ankare.

Turskim avionima Fire Boss koji su stigli u Severnu Makedoniju upravljala su dva bivša pilota turskih vojnih vazduhoplovnih snaga, u pratnji dvojice mehaničara koji su leteli na zadnjim sedištima. U Severnoj Makedoniji su se pridružili floti od tri jednosede amfibije AT-802A Fire Boss (Z3-BGT, 802A-0280; Z3-BGU, 802A-0313; i Z3-BGV, 802A-0329) koje koristi Direkcija za zaštitu i spasavanje (Direkcija za zaštitu i spasavanje, DZS) zemlje domaćina.

Tokom vežbe Air Tractori su tokom demonstracija gašenja požara više puta leteli u formaciji od tri letelice u kojoj su se nalazili makedonski avion Z3-BGV i dva gostujuća turska aviona. Kada je vežba uspešno završena, turski vatrogasni bombarderi su krenuli iz Severne Makedonije ka njenoj bazi u Ankari.

Turska vlada je 2022. godine potpisala ugovor sa španskom kompanijom Titan Firefighting Company o zakupu 10 kopnenih AT-802 za period 2022-2024 / Foto: Igor Božinovski

IPAFF vežba bila je odlična prilika za OGM i DZS da demonstriraju sposobnosti aviona AT-802 zemljama Evropske unije i Zapadnog Balkana koje su učestvovale u vežbi, ali i praktična demonstracija proizvođača makedonskom DZS-u dvosedog AT-802 Fire Boss opremljenog veoma jakim i štedljivim motorom PT6A-67F od 1700 KS. Ovo je bilo važno za DZS-ovo Odeljenje za specijalizovane vazduhoplovne usluge zbog već dugo izražene potrebe iznesene vladi Severne Makedonije za nabavkom najmanje jednog dvosedog aviona AT-802 Fire Boss koji bi, pored povećanja postojećeg kapaciteta DZS-ove flote, poslužilo i kao platforma za obuku novih i postojećih pilota. DZS takođe treba da nadogradi svoje postojeće avione novim sistemima za raspršivanje požara (FRDS) Gen III i da zameni postojeće PT6A-67AG snage od 1.350 KS novim i snažnijim motorima PT6A-67F.

Dok je Severna Makedonija već 15 godina korisnik AT-802, Turska je jedna od poslednjih zemalja koja se pridružila klubu. Njena zainteresovanost za avion podstaknuta je 2021. godine kada je razorni letnji požar doveo do spaljivanja više od 220.000 hektara šume, uz veliki broj žrtava i ogromnu ekonomsku štetu. Kao odgovor, turska vlada je u proleće 2022. godine potpisala ugovor sa španskom kompanijom Titan Firefighting Company o zakupu 10 kopnenih AT-802 za period 2022-2024. U prvoj godini sporazuma postignuto je značajno smanjenje površine koja je izgorela (samo 15.000 hektara) uz redovno gašenje šumskih požara u prvim satima njihove pojave. Pored protivpožarne odbrane Turske, dva iznajmljena aviona su takođe poslata da pomognu u gašenju požara u Turskoj Republici Severni Kipar, kao i u Gruziji.

Impresionirani performansama AT-802, tursko ministarstvo poljoprivrede i šumarstva i španska kompanija Air Tractor Europe potpisali su 16. februara 2023. ugovor o kupovini 20 aviona AT-802, 15 u amfibijskoj Fire Boss konfiguraciji i 5 kopnenih, zajedno sa pratećom obukom i paketom integrisane logističke podrške za period od 7 godina. Ugovorom je planiran tempo isporuke od četiri aviona godišnje kako bi OGM kompletirao flotu od 20 AT-802 do 2027. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sl

AT-802 bi bilo idealno resenje za Srbiju!

Odgovori
di

A gde će taj avion da vrsi dopunu vode, reke su daleko (Sava i Dunav) i ne samo udaljene od zapadne,istočne i južne Srbije nego i pune otpada, panjeva i drugih stvari sto bi prouzrokovalo oštećenje trupa aviona.
Na aerodromima?
Morava, LYNI,LYBE,LYBT?
Srbija ima orografiju kojoj za gašenje požara je najadekvatniji helikopter!!!!
Primer:Ka 32 za sat vremena leta izbaci oko 50 t vode, ne postoji ni jedan ali ni jedan respektabilniji vazduhoplov tj efektniji.Blizu pozarista je montažni bazen sa vodom, cisterna sa gorivom u neposrednoj blizini tako da vreme od uzimanja vode do njenog izbacivanja je 5-7 min, u Srbiji ni jedan avion ne može to da postigne.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor