VIDEO: NASA predstavila novi supersonični avion X-59

Američka svemirska agencija NASA i poznati američki proizvođač aviona Lokid Martin predstavili su novi supersonični avion X-59.
Ovaj avion će, u bliskoj budućnosti, omogućiti povratak supersoničnih letelica u putnički saobraćaj širom sveta.
 
Za razliku od svog prethodnika Konkorda, X-59 će biti veoma tih i dostizaće brzinu od oko 1.500 kilometara na sat, a prevazilaženje brzine zvuka biće praćeno tihim zvučnim udarom, "ne glasnijim od zvuka zalupljenih vrata od automobila", kazu stručnjaci američke svemirske agencije.
Razvoj te supersonične letelice i novih tehnologija ugrađenih u ovaj projekat počeo je 2016. Proizvođači se nadaju da će za koju godinu ovakav avion kao i letelice bazirane na istoj tehnologiji, sa novim dizajnerskim rešenjima koja doprinose velikim uštedama i značajnom povećanju brzina leta, zauzeti važno mesto u globalnom komercijalnom vazdušnom saobraćaju.
 
Stručnjaci NASA navode da su pojedina rešenja u konstruisanju X-59 preuzeta od nekih postojećih modela aviona. Tako je tehnologija stajnog trapa pozajmljena od F-16, dok je sistem za održavanje sigurnosti istovetan sa konstrukcionim rešenjima letelice F-15.
Međutim, revolucionarno nova rešenja primenjena su u dizajnu ovog aviona i to ga čini gotovo nečujnim u poređenju sa svim prethodnim supersoničnim modelima. 
 
Interesantno je da X-59 nema prednje prozore što doprinosi izuzetno efikasnoj aerodinamici. Piloti u ovoj letelici nemaju direktan pogled iz kabine ali na ekranima, putem specijalno postavljenih kamera, dobijaju realnu sliku okoline. 
 
 
Letelica, koja je dugačka 30,3 metra i široka devet metara široka, trenutno je u završnoj fazi ispitivanja koje će biti okončana polovinom ove godine kada se planira i prvi let.
 
Supersoničnom Konkordu je zbog velike buke koju je proizvodio tokom letenja, bio zabranjen saobraćaj iznad naselja i avion je mogao da saobraća samo iznad vodene površine, odnosno okeana, što je ograničilo njegovu ekonomsku isplativost. Zbog velikih troškova održavanja i enormnih troškova goriva povratna karta takvom transatlantskom letelicom u proseku je koštala oko 12.000 američkih dolara.
Taj bučni avion imao je dozvolu da leti samo preko Atlantskog okeana povezujući Pariz i London sa Njujorkom i sa Vašingtonom. 
 
Konkord je prestao da leti 2003. godine nakon teške nesreće Er Fransove letelice u kojoj su zbog zapaljenog motora, nakon pada, 2000. godine poginula 103 putnika. 

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija

VIDEO: Epl se izvinio zbog kontroverzne reklame

Američka tehnološka korporacija Epl izvinila se zbog reklamnog video snimka za novi tablet "ajped pro" (iPad Pro) sa čipom M4, nakon što se suočila sa oštrim kritikama na društvenim mrežama.