Šta se gradi po Srbiji: Putari rade na sve strane, od Kikinde do Merdara

14.12.2023

14:39

0

Autor: R.B.

Uz auto-puteve i brze saobraćajnice koje se završavaju po Srbiji, iz Vlade najavljuju i početak radova na tri nove

Šta se gradi po Srbiji: Putari rade na sve strane, od Kikinde do Merdara
Copyright Instagram printscreen/ buducnostsrbije

Do kraja godine putari će u Srbiji „pobosti ašove“ i na još tri velika infrastrukturna projekta, najavljeno je iz Vlade Srbije. Potpredsednik Vlade i ministar finansija, Siniša Mali, ovih je dana rekao da kreće izgradnja obilaznice oko Kragujevca, auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad i koridor "osmeh Vojvodine", od Bačkog Brega preko Sombora pa sve do Kikinde i Nakova, što je 175 kilometara brze saobraćajnice.

Ova tri projekta nastavljaju zamah na proširenju srpske putne infrastukture, koja je samo u ovoj godini bogatija za auto-put Ruma-Šabac, brzu saobraćajnicu Novi Beograd-Surčin i deo obilaznice oko Beograda.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić otvorio je 1.aprila auto-put Surčin-Novi Beograd u dužini od 8,7 kilometara. Od tada se sa iz pravca Novog Beograda i Zemuna, mnogo brže i lakše pristupa auto-putu "Miloš Veliki" i vozačima iz srpske prestonice skraćuje put do Čačka za čak 20 minuta.

Uskoro će vozači lakše zaobilaziti i Beograd jer se uz ove godine završenu obilaznice od Batajnice do Bubanj potoka, začelo i projektovanje za deonicu od Bubanj Potoka do Pančeva. To je poslednjih 31 kilometar beogradske obilaznice, sa velikim drumsko-železničkim mostom kod Vinče.

Pored ovog pravca nastavljaju se radovi na brzoj saobraćajnici na transferzali Požarevac-Veliko Gradište-Golubac, brzoj saobraćajnica do Loznice kao i auto-putu Sremska Rača-Kuzmin. Taj autoput je prvi deo autoputa Beograd-Sarajevo, dok Republika Srpska radi svoj deo autoputa do Bijeljine.

Moravski koridor do Kruševca a dogodine i do Kraljeva

Kada je reč o Moravskom koridoru, to jest auto-putu od Pojata do Preljine koji će spojiti koridore 10 i 11, završetak Sektora 1 Pojate - Kruševac od 27,4  kilometara se očekuje tokom 2023. godine. Ova saobraćajnica će povezati sva veća naselja centralne Srbije između Pojata i Čačka - Ćićevac, Stalać, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak, gde živi oko pola miliona stanovnika.

Prva deonica otvorena je krajem aprila, od Pojata do Makrešana (16,8 km), sve sa stubovima za 4G mrežu a biće postavljeni i oni za 5G. Druga deonica Makrešane-Koševi otvorena je početkom decembra, i njome je Kruševac praktično „izašao“ na Moravski koridor.

Za sledeću godinu je najavljeno i otvaranje deonice Čačak-Kraljevo odnosno Preljina-Adrani, da bi ceo koridor  sa poslednjih 56 kilometara bio gotov u 2025. godini, kada se završi deo između Koševa i Adrana , koji podrazumeva „pripajanje“ Trstenika, Vrnjačke Banju i dve petlje kod Kraljeva.

Dužina Moravskog koridora je 112,37 kilometara, na njemu se gradi 88 mostova i nadvožnjaka, 29 podvožnjaka i 11 petlji, a biće i uređen tok Zapadne Morave. Radovi su počeli krajem 2019. godine,  a izvodi ih tursko-američki konzorcijum "Behtel Enka". Vrednost projekta je 745 miliona evra. Saobraćajnica je projektovana za brzine do 130 kilometara na sat i biće prvi domaći digitalni auto-put.

Beograd – Južni Jadran

Na pravcu od Beograda ka Crnoj Gori i južnom Jadranu, na auto-putu E-763 (tzv. srpski Koridor 11), završava se najzahtevnija deonica Pakovraća – Požega. Na ovom delu je predviđena izgradnja tri tunela, 32 mosta, 11 nadvožnjaka i tri petlje. Ta deonica će povezati Čačak, Lučane i Požegu i dva okruga, Moravički i Zlatiborski.

Za ovu deonicu je najavljivano da bi trebalo da se završi krajem ove godine. Procenjena vrednost radova je oko 450 miliona evra a izvođač radova je kineska kompanija CRBC.

Kao deo ovog pravca je i izdvajanje ka Bosni i Hercegovini, odnosno Srpskoj. Projektovanje prve deonice, od Požege do Kotromana dužine 60 kilometara, završeno je početkom godine. Taj put je vrlo kompleksan put, po trećina je u tunelima, na nasipima i na vijaduktima.

Na budućem auto-putu Beograd – Sarajevo već se radi na deonica Kuzmin-Sremska Rača, ukupne dužine 18 kilometara sa mostom preko reke Save.

I sa druge strane Drine, u Srpskoj, počela je u septembru izgradnja deonice od Rače prema Bijeljini.  Ovo je prvi deo izgradnje „prstena“, s jedne strane od Bijeljine i Brčkog ka Tuzli i Sarajevu a s druge dve prestonice će biti povezane preko novog auto-puta „Miloš Veliki“, od Kotromana kod Požege, preko Višegrada i Rogatice, do Sarajeva.

Auto-put od Rume do Šapca

Ove godine, u oktobru, otvoren je auto-put u punom profilu Ruma-Šabac, dužine 25 kilometara, sa mostom preko Save.

Na ovom pravcu gradiće se i brza saobraćajnica od Šapca do Loznica, dužine 55 kilometara. Na oba puta angažovana je azerbejdžanska kompanija "Azvirt" a ugovorena cena radova je 468 miliona evra.

Niš - Merdare do Merošine

Prva deonica od 5,5 kilometara „Auto-puta mira“ na pravcu Niš – Drač, koja povezuje Niš i Merdare (76 km), otvorena je kao poluautoput krajem jula. „Koridori Srbije“ sada traže firmu za izradu projekta za građevinsku dozvolu i druge tehničke dokumentacije za nastavak radova na deonici od Merošine do Beloljina.

Prema ranije dostupnim podacima, auto-put Niš- Beloljin imaće 6 tunela, 12 mostova i veliki broj nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukta u ukupnoj dužini od 37 km, a izgradnja je podeljena na četiri deonice.

Procenjena vrednost puta od Niša do Merdara je 225 miliona evra, od čega je 185 miliona obezbeđeno iz kredita Evropske investicione banke (EIB) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), 40 miliona evra je pomoć EU, a 30 miliona je obezbeđeno iz budžeta Srbije.

Rok za završetak radova na prvoj deonici je 2026. godina. Na čitavom delu auto-puta dugog skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza Merdare planirano je 85 mostova i 18 kilometara tunela. To je deo budućeg auto-puta Niš - Priština - Drač dužine 383 kilometara koji će povezati Srbiju sa najvećom lukom u Albaniji i predstavljaće vezu Koridora 10 sa Rutom 6 (Skoplje - Priština) i Rutom 2b (Sarajevo - Podgorica - Valona).

„Vojvođanski smajli“

Brza saobraćajnica „Osmeh Vojvodine“, koja će sa 186 kilometara puta povezati Bački breg i Vrbas i Srpske Crnje, počela je da se radi ovih dana, sredinom decembra. Ova saobraćajnica će biti priključena na mrežu mađarskih i rumunskih puteva a kada bude gotova u Srbiji od Bačkog Brega do Vrbasa stizaće se oko 50 minuta, a od Vrbasa do Srpske Crnje za sat i deset minuta.
Brzi put do do Valjeva

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Brza saobraćajnica Osmeh Vojvodine

 

Nastavljeni su radovi na izgradnji brze saobraćajnice Iverak - Lajkovac, kojom će se Valjevo povezati sa auto-putem "Miloš Veliki" a koji su za počeli polovinom 2019. godine. Novi rok za završetak je maj 2024. godine, kada će Valjevo biti povezano s auto-putem „Miloš Veliki“.
Ovo je deo državnog puta Loznica-Valjevo-Lazarevac i veza Srpske auto-putem „Miloš Veliki“ i „Koridorom 10“.

Ukupna dužina saobraćajnice je 18,3 kilometara, a radovi, koje u skladu sa državnim sporazumom Srbije i Kine izvodi kompanija "Čajna Šandong", vredni su 158 miliona evra. Brza saobraćajnica projektovana je za brzinu do 100 kilometara na sat.

Auto-put Beograd-Zrenjanin-Novi Sad

Sledeće godine započeće i radovi na auto-putu Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, dugom 105. Ugovor o izgradnji dobila je kineska kompanija "Šandong" a projektovanje se završava.

Fruškogorski koridor

Izgradnja Fruškogorskog koridora, sa najdužim tunelom u Srbiji (7km) ispod Iriškog venca, ulazi u ključnu fazu. Planirano je da radovi na ovom poslu početne vrednosti 606 miliona evra koji je poveren CRBC, budu gotovi do 2026. godine.

Pored ovih važnih magistralnih pravaca, kako je istaknuto u izveštaju Ministarstva građevine i saobraćaja za prvu godinu rada kabineta ministra Gorana Vesića, obnovljeno je i 224 kilometara lokalnih puteva, a radi se na još 460 kilometara.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike