Linkovi

NATO menja zastarelu flotu AVAKS aviona militarizovanim letelicama Boing 737


Arhiva - Avion vazduhoplovnih snaga Australije, Boing E-7A Vedžtejl, poleće sa piste aerodroma Pert, u Pertu, 5. aprila 2014.
Arhiva - Avion vazduhoplovnih snaga Australije, Boing E-7A Vedžtejl, poleće sa piste aerodroma Pert, u Pertu, 5. aprila 2014.

NATO će zastarelu flotu izviđačkih aviona AVAKS (AWACS), koji su bili u upotrebi od Hladnog rata 1980-ih, zameniti militarizovanom verzijom komercijalnog aviona Boing 737, saopštila je Alijansa u sredu, u dogovoru vrednom milijardi evra.

Ponašajući se kao leteći radarski toranj, avioni AVACS (Airborne Warning and Control System) sa karakterističnim, devet metara širokim radom na leđima, bili su oči NATO-a na nebu od 1982.

Sa rotirajućim radarom, modifikovani avioni Boing 737 mogu da otkriju letelice na udaljenosti većoj od 400 kilometara (250 milja).

Oni su u stanju da nadgledaju područje od oko 300.000 kvadratnih kilometara, teritoriju veličine Poljske, tvrde u NATO-u, a takođe mogu da otkriju ciljeve na površini kao što su brodovi.

Da bi zamenio stare avione tipa AVACS, NATO namerava da kupi šest aviona Boeing E-7 A Vedžtejl, sa ugovorom koji će biti potpisan 2024. godine, a prvi mlaznjak biće spreman za operativnu službu do 2031. godine.

"Avioni za nadzor i kontrolu su ključni za kolektivnu odbranu NATO-a i pozdravljam posvećenost saveznika ulaganju u vrhunske kapacitete", rekao je generalni sekretar NATO-a Jens Stoltenberg.

"Ovo ulaganje u najsavremeniju tehnologiju pokazuje snagu transatlantske odbrambene saradnje dok nastavljamo da se prilagođavamo nestabilnijem svetu".

Alijansa nije precizirala zašto je odabrala da svoju flotu od 14 AVAKS aviona zameni sa samo šest mlaznjaka Vedžtejl, ali je rekla da će novi avioni imati bolje mogućnosti i biti skuplji od svojih prethodnika.

Sjedinjene Države, Britanija i Turska takođe ili lete na Vedžtejlima, ili planiraju da ih koriste.

Sa sedištem u vazduhoplovnoj bazi Gajlenkirhen u Nemačkoj, flota AVAKS je naširoko korišćena za misije nadzora NATO-a duž istočnog krila Alijanse nakon ruskog napada na Ukrajinu.

Ranije je letelica podržavala misije NATO-a na Balkanu, Avganistanu i Iraku, ali i događaje kao što su Svetsko prvenstvo u fudbalu 2006. u Nemačkoj i sastanke na vrhu.

U sukobu, avioni AVACS mogu ne samo da obezbede radarsku sliku za savezničke borbene avione, brodove i kontrolne centre, već i da usmere borbene avione NATO-a ka njihovim ciljevima.

Avion, jedno od retkih sredstava koje NATO zapravo poseduje, ima multinacionalne posade iz 19 od 31 savezničke zemlje.

XS
SM
MD
LG