Почетна > Нови Сад

Актуелно Нови Сад

Нови Сад ускоро град са шест мостова

На данашњи дан, пре 24 године срушен је Жежељев мост, један од најзначајнијих симбола Новог Сада.
Фото: Градске инфо

Тог 26. априла 1999. године, авијација НАТО-а срушила је друмско-железнички Жежељев мост, који је већ био оштећен током три напада претходних дана. Тиме је Нови Сад остао без последњег од три моста на Дунаву.

На другу, сремску страну града, Новосађани су годинама после НАТО агресије преко Дунава прелазили понтонским мостом, скелом, бродићима и чамцима.

Жежељев мост био је међу четири највећа дела архитектуре и јединствен у свету по систему којим је грађен – грађен је од пренапрегнутог бетона. Оригинални мост дужине 377 метара је грађен од 1957. године до 1961., док су истражни радови почели још 1955. године.

Отворен је 1961. године и добио је назив “Мост братства и јединства”, али тај назив никад није био званично прихваћен. Новосађани, а касније и сви други су га увек звали по имену његовог пројектанта, Бранка Жежеља.

Првог септембра 2018. године, отворен је нови Жежељев мост.

Нови Мост је челичне конструкције, налази се на пет стубова, дугачак је 474 метра, а 31.45 метара је широк. Пуна цена моста је 54 милиона евра, а финансиран је од стране Европске уније, Републике Србије, покрајинске администрације и Града Новог Сада.

Изградњом новог Жежељевог моста у Новом Саду омогућено је и железничко повезивање Београда и Будимпеште (преко Новог Сада) брзим возом.
Фото: Градске инфо

Мост садржи два железничка колосека, који омогућавају брзину од 160 километара на сат за путничке и 120 километара на сат за теретне возове. Две друмске траке су рађене тако да обе имају ширину од 3.5 метра и одговарају стандардима брзине возила од 80 до 100 километара на сат.

Такође, ту су и две пешачке стазе ширине 2.5 метра.

У класи је железничих лучних мостова са затегом и укрштеним вешаљкама и светски је рекордер у распону са 219 метара распона. Мост је рађен према европским стандардима и техничким условима немачких железница.

Пројектован век трајања је 100 година, с тим што такви мостови трају много дуже.

Визија и посвећеност људи који воде Нови Сад, као и жеља да Новосађанима учине живот у граду који константно расте, развија се и напредује, бољим и сигурнијим, учинила је да град без иједног моста, постане за само неколико година град са шест мостова.

Четврти мост – наставак Булевара Европе

Нови Сад би за две и по године требало да добије нови, четврти мост преко Дунава, а на сремској страни града увелико су у току припремни радови на градњи помоћне конструкције потребне за изградњу стубова моста.

Фото: УГЗИНС

Четврти мост преко Дунава се гради у наставку Булевара Европе, преко Шодроша, и спаја Нови Сад са Сремском Каменицом.

Нови мост преко Дунава је тзв. екстрадос мост, дужине 880 метара чија је главна улога да растерети постојеће мостове преко Дунава у граду. Екстрадос мост је хибридна структура бетонског сегментног моста са кутијастим профилима и моста са косим затегама.

Нови, за сада названи четврти мост, ће кренути да се се диже изнад нивоа терена пре кружног тока на којем се овај булевар укршта са Булеваром патријарха Павла и Булеваром цара Лазара. Даље мост на стубовима наставља преко новог кружног тока са Хероја Пинкија и потом код Шодроша прелази Дунав и завршава се на обилазници у Сремској Каменици.

Пети мост – наставак Фрушкогорског коридора

Радови на новом мосту преко Дунава, другом по величини инфраструктурном пројекту на траси Фрушкогорског коридора су увелико у току – како напредују радови погледајте у видеу.

Фото: Градске инфо

Мост је пројектоване дужине од 1.765 метара, на траси Фрушкогорског коридора, и део је брзе саобраћајнице са четири саобраћајне траке од 47.7 километара која ће повезати Нови Сад и Руму, као и садашње и најављене аутопутеве Београд-Суботица, Београд – Загреб, Нови Сад – Зрењанин – Београд и Рума – Шабац.

Након изградње, нови транзитни мост биће најбржа веза између ауто-путева Е70 и Е75, који ће растеретити саобраћај кроз највећи град у Војводини. Тачније, мост ће служити као део обилазнице око Петроварадина, те ће преко њега ићи сав теретни саобраћај са истока и севера према Срему и даље ка западној Србији и БиХ, уколико му одредиште није сам Нови Сад.

Пешачко-бициклистички мост

Нови пешачко бициклистички мост планиран је да буде изграђен са стубовима некадашњег моста Франца Јозефа, који ће са сремске стране водити у тунел испод нивоа саме тврђаве.

Фото: Град Нови Сад

Конструкција дуга 450 и широка 12 метара биће повезана са тунелом из ког ће посетиоци лифтом моћи да се превезу до платоа на Петроварадинској тврђави. Мосту ће се са бачке стране приступати са локације смештене на раскршћу Булевара цара Лазара са Кејом жртава рације и Сунчаним кејом, а са петроварадинске стране мост ће прећи преко Дунавског бедема и „ући“ у тунел који ће водити до лифта.

Планирано је да изградња почне током 2023. године.

Novosadsko „Oko sokolovo“ kreće sa radom – kada ste u prekršaju i koje su kazne?

 

Преузмите андроид апликацију.