Isplivao motiv ubistva direktora JAT-a: Žika Petrović životom platio borbu za aerodrom (FOTO)

25.04.2024

08:00

0

Autor: 24sedam

Žika Petrović tražio da Aerodrom "Golubovci" pređe u vlasništvo JAT-a

Isplivao motiv ubistva direktora JAT-a: Žika Petrović životom platio borbu za aerodrom (FOTO)
Ubistvo Žike Petrovića, direktora JAT - Copyright Printscreen/YouTube/Rudar7

Živorad Žika Petrović, generalni direktor Jugoslovenskog aerotransporta, ubijen je u klasičnoj "sačekuši" ispred zgrade u kojoj su stanovali njegovi roditelji u Ulici Jaše Prodanovića u Beogradu. Državne agencije i mediji ovaj zločin okarakterisali su kao teroristički akt nad visokim državnim službenikom, ali njegova likvidacija nikad nije rasvetljena.

Dvojica napadača ispalila su tog 25. aprila 2000, nešto posle 21 sat, iz pištolja sa prigušivačem, četiri metka u leđa i glavu Petrovića, koji samo što je parkirao automobil i izašao iz vozila. Generalni direktor JAT-a pao je mrtav pored metaliksivog "audija 100“, a policijskom uviđaju posle zločina prisustvovao je i Rade Marković, tadašnji načelnik Državne bezbednosti.

Printscreen/YouTube/Rudar7
Živorad Žika Petrović

Očevidaca zločina nije bilo, a policija je bezuspešno tragala za sivim "audijem“ novosadske registracije, kojim su, kako se pretpostavljalo, ubice pobegle.

U prvom obraćanju posle ubistva, Ministarstvo unutrašnjih poslova je saopštilo:

- Nesumnjivo je reč o terorističkom aktu izvršenom nad visokim privrednim funkcionerom SR Jugoslavije.

Tadašnji republički ministar pravde Dragoljub Janković ocenio je da je reč je o specifičnoj vrsti državnog terorizma koja se uvozi iz inostranstva.

Bilo je, takođe, i drugačijih tumačenja Petrovićeve smrti. Pominjan je novac koji je Petrović, navodno, iznosio iz zemlje po nalogu bivšeg režima Slobodana Miloševića, pominjana je i kupovina aviona, ali i prodaja predstavništava JAT-a po belom svetu.

Ni vozača, ni telohranitelja

Žika Petrović bio je jedan od najuspešnijih direktora JAT-a i čovek u koga je Slobodan Milošević imao poverenja. Živeo je nenametljivo, nije imao vozača ni telohranitelja, što je u vreme kada je vodio JAT bilo krajnje neuobičajeno.

Printscreen/YouTube/Rudar7
Telo Žike Petrovića pored automobila

Nije se eksponirao u političkim raspravama. Na mestu direktora jugoslovenskog avio-prevoznika nalazio se punih osam godina.

I pored ocena državnih zvaničnika da je Petrovićevo ubistvo teroristički akt, ubrzo je sve palo u zaborav. Jedino su se mediji njime bavili, i sve spekulacije svedene su na tri moguća motiva ovog ubistva.

Političari profiteri

Mediji su svojevremeno objaviljivali da je likvidacija Žike Petrovića počinjena po nalogu bivšeg jugoslovenskog predsednika Slobodana Miloševića. Spominjalo se da su od iznošenja para iz zemlje, sporne kupovina aviona i prodaja predstavništava JAT-a po svetu profitirali i neki sadašnji privrednici i političari.

Prvi, o njegovim saznanjima o novcu koji je, u vreme sankcija prema SR Jugoslaviji, JAT-ovim avionima iz zemlje iznošen na Kipar. Pominjan je džak pun para i navodno je to bila pošiljka Marka Miloševića koja nikada nije stigla do Larnake. Navodno je Petrović ubijen za opomenu. To nikada nije dokazano.

Kao motiv, pominjana je kupovina novih "Erbasovih" aviona, a kao treći razlog jeste prodaja kockarnice u hotelu "Slavija", koji je bio u vlasništvu JAT-a.

U dugom vremenskom razmaku, usmrćena su sva trojica potpisnika ugovora kojim je kockarnica u “Slaviji” 2000. godine data u zakup braći Branislavu i Slobodanu Šaranoviću.

Printscreen/YouTube/Rudar7
Mesto ubistva Žike Petrovića i uviđaj posle zločina

Prvo je, nepuna dva meseca posle potpisivanja tog ugovora, ubijen direktor JAT-a, zatim je 2009. likvidiran Branislav Šaranović, a 2015. i poslednji potpisnik advokat Vladimir Zrelec.

Sada se pominje i još jedan motiv ubistva, koji bi mogao biti i najtačniji. Taj motiv je sukob oko podgoričkog Aerodroma "Golubovci" (danas se naziva "Podgorica"). Žika Petrović je intenzivno tražio od Crne Gore i tadašnje jugoslovenske vlade da se taj aerodorm ukljiži na JAT. Koliko je bio uporan u nameri da najveći nacionalni avio-prevoznik preuzme podgorički aerodrom, govori i činjenica da je Petrović angažovao međunarodnu reviziju kako bi se tačno utvrdilo ko je i koliko novca uložio u "Golubovce".

Tanjug/Media Biro
Petrović se borio za vlasništvo nad aerodromom "Golubovci"

 

Eksperti iz inostranstva su utvrdili, pa i napisali, da je posle decenijskih ulaganja većinski vlasnik aerodroma - JAT. Onda je taj izveštaj poslat na međunarodnu arbitražu. Petrović je bio baš uporan. A onda su usledili rafali u Jaše Prodananovića, možda po narudžbini iz Crne Gore, gde je neprikosnoveni vladar bio Milo Đukanović.

U Petrovićevo ubistvo 2007. godine upetljao se i Miladin Suvajdžić, zvani Đura Mutavi, svedok saradnik u procesu za ubistvo premijera Srbije Zorana Đinđića. On je pred Specijalnim sudom tvrdio da su ubistvo Petrovića počinili pripadnici "zemunskog klana".

Petrovićevi saradnici i prijatelji kažu da je Žika spasao JAT od propasti u najtežem periodu za kompaniju, u vreme međunarodnih sankcija protiv SRJ, kao i da je gotovo realizovao uspešnu obnovu flote "Erbasovim" avionima. Zatim, da je na njegov predlog, umesto da se plaća najam, JAT kupio zgrade za svoja predstavništva u Londonu, Parizu, Amstredamu i Njujorku.

O iznošenju para na Kipar, kažu da je to bio državni projekat pod okriljem DB-a. Navode da je imovina JAT-a bila ogromna i vredna, i da je posle promene vlasti 5. oktobra bukvalno sve očerupano.

Bonus video

 

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike