Velikinac Audio Lab Tisa

Klasa za sebe

Kao istinski novitet na svetskom tržištu, iz novoosnovane domaće kompanije stižu nam zvučnici nesvakidašnjeg dizajna i intrigantnih tehničkih rešenja.

Foto: Pavle Taboroši

Iako kompanija Velikinac Audio Lab jeste nova, sigurni smo da će veliki broj domaćih audiofila prepoznati ime koje stoji iza nje. Kao konstruktor sa stažom dužim od tri decenije, g. Savo Velikinac odlučio je da stupi na globalno tržište zvučnika sa sveobuhvatnom ponudom, što se ne viđa često kad su u pitanju skromne porodične manufakture. Startna postava trenutno sadrži jedne regalske i tri modela podnostojećih zvučnih kutija, a već imamo najavu da se priprema još jedan novitet. Asortiman takođe obuhvata nekoliko modela demagnetizera za diskove i ploče, kao i zvučničke i interkonekcijske kablove, a svi proizvodi dele neuobičajen pristup, koji objedinjuje raznovrsna, često neortodoksna tehnička rešenja i atraktivnu estetiku. Kao prvi model nove kompanije Velikinac Audio Lab na našem testu našli su se kompaktni podnostojeći zvučnici Tisa.

Spolja i iznutra

Kad kažemo da su Tise kompaktni florstenderi, to zaista i mislimo – u pitanju su kutije visine 79 centimetara (s nožicama) i širine kabineta od svega 14 centimetara, što ih svrstava u red najmanjih podnostojećih zvučnika koji se mogu kupiti. Usled male visine, ceo kabinet blago je nagnut unazad zbog bolje vremenske usklađenosti i kako bi zvučni talasi bili direktnije usmereni ka optimalnoj poziciji za slušanje. Već spomenuta atraktivna estetika podrazumeva snažnu zaobljenost svih rubova kabineta, a posebno su zanimljive platnene mrežice, koje su postavljene u ravan s površinama kutije i nije predviđeno da se skidaju jer bi to narušilo monolitnu pojavu. Jednako su zanimljive i nožice jer, umesto uobičajenih šiljaka, ovde nailazimo na kugle, koje su daleko praktičnije i ne zahtevaju dodatne podloške prilikom postavljanja na parket, a visina se može podešavati na uobičajen način, pomoću navoja. Umesto prirodnog furnira ili njegove vinilne imitacije, proizvođač je odlučio da ponudi Tise u paleti od pet boja – crnoj, beloj, plavoj, crvenoj i zelenoj – uz istu boju mrežica, pa ovi zvučnici ne mogu proći nezapaženo bez obzira na okruženje.

Foto: Pavle Taboroši

Kao što smo naveli u podnaslovu, iza nesvakidašnjeg dizajna kriju se jednako neuobičajena tehnička rešenja. Naime, iako su Tise izvedene u dvosistemskoj topologiji, uz jednostavnu skretnicu prvog reda, postavka zvučničkih jedinica zaista se retko sreće. U gornjem delu fronta smeštena su dva istovetna širokopojasna drajvera, koji su opremljeni papirnom membranom prečnika 80 milimetara i spregnuti da rade zajedno, dok se u donjem delu bočne strane, takođe ispod platnene mrežice, nalazi niskotonska jedinica prečnika 203 milimetra. Konstruktor navodi da je kabinet izrađen od medijapana srednje gustine, uz debljinu zidova od 19 milimetara i zasebnu komoru za širokopojasne jedinice. U unutrašnjosti su primenjeni izolacioni materijali, dok je ožičenje bakarno, s provodnicima površine 1,5 i 0,75 kvadratnih milimetara. U dnu zadnje strane ponovo pronalazimo nesvakidašnja tehnička rešenja jer su Tise opremljene kombinacijom pravougaonog bas-refleks otvora, koji se proteže gotovo celom širinom kutija, i dodatnog okruglog akustičkog otvora, koji radi na principu Varioventa. Iako je u osnovi jednostavan, Variovent pred konstruktore postavlja popriličan izazov jer je potrebno precizno odrediti količinu i gustinu izolacionog materijala kako bi se postigao optimalni efekat. Najzad, moramo priznati da nas je Velikinac Audio Lab upravo na ovom mestu oduševio smislom za dizajn i dokazao posvećenost najsitnijim detaljima – spoljašnja rešetka Varioventa, koja praktično nikad neće biti izložena pogledima, izvedena je u prelepom, gotovo vilenjačkom motivu, koji podseća na prepletene grane, u čijem središtu se nalazi logotip kompanije.

Slušni test

Zahvaljujući kompaktnom gabaritu, Tise zaista neće opteretiti prostor, čak ni u sobama manje i srednje veličine. Pozicioniranje je prilično jednostavno, a u našem slučaju pokazalo se da je 30 centimetara udaljenosti od zadnjeg zida sasvim dovoljno, uz međusobnu razmaknutost od oko 2,4 metra i više od metra udaljenosti od bočnih zidova. Zvučnike smo postavili s niskotonskim membranama usmerenim na unutrašnju stranu i blago ih zaokrenuli ka idealnoj poziciji za slušanje (toe-in), a sve ovo pokazalo se kao dobitna kombinacija za prostoriju od 20 kvadratnih metara i uživanje u dobrom zvuku moglo je da počne. Iako su bile relativno nerazrađene, Tise su od samog početka zvučale izuzetno dobro – prilično precizno i čisto, iako uz nešto užu pozornicu i slabije pozicioniranje po dubini. Ipak, već tada nam je bilo jasno da su ove kutije nešto posebno jer nas je njihov opušten i nenapadan stil reprodukcije pozivao da utonemo u muziku.

Uprkos – ili možda upravo zahvaljujući neobičnoj koncepciji, konstruktor je uspeo da oplemeni Tise veoma dobrom ravnotežom u celom čujnom spektru, pa tokom testiranja nijednom nismo primetili preglasavanje između opsega ili druge neželjene efekte. Ovo za posledicu ima veoma jasne i artikulisane tonove, bilo da su u pitanju pojedinačne note ili složene deonice. Slušanje smo započeli albumom „Elastic“ američkog saksofoniste Joshue Redmana, a Tise su od početka zvučale veoma pribrano i staloženo, ali uz izlive vrcave energije na pravim mestima. Ovaj džez album protkan je fankom, a maleni florstenderi pokazali su se kao savršen izbor za zarazni ritam – precizni i izuzetno brzi, predstavljali su ne samo reproduktore već istinski produžetak ritam-sekcije, koji je rekreirao fanki-džez gruv u našem dnevnom boravku. Važno je naglasiti da sve ovo nije postignuto nauštrb dubljeg basa, pa Tise s jednakom uverljivošću reprodukuju snažne i duboke nikotonske udarce, uz vrlo dobro odmerenu masu i zadržavanje preciznosti i agilnosti.

Foto: Pavle Taboroši

Srednji i visoki tonovi neosetno se nadovezuju na niskotonski opseg, a ovde nailazimo na pravo bogatstvo čistih i slojevitih nota. Zahvaljujući detaljnom i preciznom prikazu, fiziološke odrednice instrumenata mogu se jasno čuti u reprodukciji, pa je celokupna prezentacija verodostojna i prirodna. Ljudski glas, kao instrument koji je možda i najteže prikazati kako treba Tise reprodukuju s gotovo nestvarnom lakoćom – vokali koje veoma dobro poznajemo predstavljeni su u prepoznatljivom koloritu, uz prisustvo finih detalja, poput podrhtavanja i razdvajanja usana. Prelazak na složeniji materijal u slučaju testiranih zvučnika donosi samo još više istog – artikulacija pojedinačnih tonova i celokupne pozornice zadržana je u potpunosti, uz slojevit prikaz i uspostavljanje fine hijerarhije između instrumenata. U slučaju orkestarskih izvođenja, grupe instrumenata prikazane su uz odličnu separaciju, a Tise su sposobne za veoma brze i jednako precizne promene fokusa gotovo u deliću sekunde.

Ipak, sve navedene tehničke sposobnosti padaju u drugi plan ispred najveće vrline ovih zvučnika, a to je istinska i neizveštačena muzikalnost. Njihov pristup svakom muzičkom materijalu predstavlja sjajnu kombinaciju entuzijazma i umerenosti, a fluidnost i nepomućen tok muzike zadržani su i pri najvećim iskušenjima. Tokom višenedeljnog testiranja sa sigurnošću smo se uverili da su ove kutije sposobne da na ležeran i opušten način reprodukuju i ekstremno složene deonice, čineći ih sasvim lakim i nenapornim za slušanje. Njihov pitak i relaksiran stil nateraće vas da poslušate i sledeću numeru, a zatim i sledeći album istog izvođača, čineći usputno slušanje muzike praktično nemogućim – u najboljem mogućem smislu. Iako usled ovako relaksiranog pristupa Tise neće biti optimalan izbor za najžešći rok ili metal, njihov karakter i tonski balans savršeni su za reprodukciju džeza, bluza, klasične muzike, popa, pa čak i tradicionalne elektronike.

Umeće nestajanja

Kad se svi njihovi kvaliteti uzmu u obzir, postaje jasno da je Tise napravio konstruktor koji dobro zna šta radi i koji je pre svega težio da zadovolji sopstvene visoke standarde pri reprodukciji. Njihove vitke siluete isporučuju precizan i slojevit, a ujedno plemenit i fluidan zvuk, koji je dorastao daleko skupljim sistemima, a srećnim vlasnicima priuštiće mnoge godine audiofilskog uživanja.

Velikinac Audio Lab Tisa
Frekvencijski opseg: 35 Hz - 20 kHz
Osetljivost (1 W / 1 m): 88 dB
Impedansa: 4 oma
Topologija: 2 x 80 mm širokopojasni, 1 x 203 mm niskotonski
Dimenzije kabineta (ŠxVxD): 140 x 750 x 300 mm
Masa: 11,7 kg
Cena: 1.850 evra
Velikinac Audio Lab, 063/504-338
Kvalitet izrade
Funkcionalnost
Zvuk
Vrednost za novac
Dizajn i izrada.
Izrazita muzikalnost.
Detaljna i slojevita prezentacija.
Izuzetna vrednost za novac.
Nisu za najagresivnije muzičke pravce.
4.7