');
Blic Biznis Moj novčanik

OVU NOVČANICU NIKO NIJE USPEO DA FALSIFIKUJE "Siva golubica" imala je više od 40.000 linija

Novčanica od 1.000 dinara pojavila se pred 29. novembar 1975. godine. Veoma brzo prozvana je "siva golubica" zbog nijansi sive boje na njoj. Vredela je tada 55 američkih dolara ili 121 zapadnonemačku marku, a u trenutku kada je povučena iz opticaja 1989. godine njena vrednost bila je 10 para konvertibilnog dinara i za taj novac nije mogla ni šibica da se kupi.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
 Foto: shutterstock

Sajt Nova Yuga Info piše da je idejno i likovno rešenje novčanice od 1.000 dinara uradio poznati akademski slikar i grafički dizajner Andrija Milenković, svetski priznati minijaturista i jedini profesionalni kreator poštanskih maraka koje je država SFRJ izdavala, piše Investitor.me.

Blic preporučuje

Njegova marka "Triglav iz Bohinja" dva puta je na izložbama proglašavana za najljepšu marku na svetu, a uradio je neke od najpoznatijih zaštitnih znakova tadašnjih kompanija kao što je znak Beogradskog sajma, zatim OEBS-a u Beogradu, likovna rešenja za Zimske olimpijske igre u Saporou u Japanu, Mediteranske igre u Splitu, kao i više od tri stotine grafičkih i likovnih rješenja za logo i prepoznatljive znake sportskih i drugih događaja kako u svetu tako i tadašnjoj državi.

Teška za falsifikovanje

Tema po kojoj je Milenković uradio grafička i likovna rešenja za pomenutu novčanicu, bila je "zeleni plan". Za 15 godina postojanja ovog apoena nikada nije falsifikovana jer je čini više od 40.000 linija sivih nijansi.

Lik djevojke koja u ruci drži grozd, a iza nje kombajn žanje pšenicu, slikar je uradio prema liku svoje supruge Ružice. Oni koji su to znali novčanicu su u vreme njenog povlačenja, u šali nazivali "Ruska inflacija".

Želite da vam "Blic Biznis" donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini više od 100.000 ljudi. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.