Biznis Privreda
NEMAČKI KUPCI SVE BESNIJI ZBOG ŠRINKFLACIJE Praksa proizvođača izazvala ljutnju: "Takva taktika nas neće zavarati"

NEMAČKI KUPCI SVE BESNIJI ZBOG ŠRINKFLACIJE Praksa proizvođača izazvala ljutnju: "Takva taktika nas neće zavarati"

Naime, cene namirnica se potajno povećavaju tako što se pakovanje određenog proizvoda smanjuje, ali cena ostaje ista. Otuda i kovanica "šrinkflacija" (eng. shrink – smanjiti; inflation – inflacija; shrinkflation), prenosi Jutarnji list.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
potrosaci kupovina trgovina Foto: shutterstock
potrosaci kupovina trgovina

Blumberg piše da ovo nije nova pojava, ali su nadležni organi za zaštitu potrošača u najvećoj evropskoj ekonomiji preplavljeni pritužbama gnevnih Nemaca.

Blic preporučuje

Tako je samo njihova filijala u Hamburgu u poslednje dve nedelje dobila stotinak pritužbi, što je rekord jer je tri do pet puta veći od uobičajenog.

Potrošači se, na primer, žale na skok cena od 14% za gumene bombone i 20% za čips. Ovo je realno poskupljenje, iako je sprovedeno skrivenom metodom - pakovanja su smanjena i zadržane su cene onih većih, kojih više nema na policama prodavnica.

Mnoge su šokirale i cene margarina koje su skočile za 25 odsto. Proizvođači su to opisali kao "izuzetan korak u teškim vremenima uzrokovanim dramatičnim povećanjem troškova u celom lancu snabdevanja, uključujući sirovine".

Inače, cene hrane su najveći pokretač nemačke inflacije posle energenata. To opterećuje budžete domaćinstava sa niskim primanjima, koja posle dve izuzetno teške pandemijske godine sada imaju sve manje novčanih rezervi.

"Ovo što sada vidimo je zapravo samo početak. Pripreme za skrivena poskupljenja, između prodaje robe u staroj ambalaži i planiranja, proizvodnje i isporuke nove, traju oko pola godine. Iskustvo nam govori da će se ovakve prevare intenzivno koristiti na jesen, zimu i početkom sledeće godine", rekao je Armin Valet, stručnjak za ishranu tela za zaštitu potrošača u Hamburgu.

Nemački zavod za statistiku je svestan problema.

"Takva taktika nas neće zavarati. Ljudi koji svakog meseca prate cene i troškove više od 300.000 proizvoda i usluga beleže i količine robe, odnosno obim pakovanja. Cene se potom koriguju i novi podaci zaista odražavaju svu bol potrošača", preneli su oni.

Blumberg Ekonomiks predviđa da će nemačka inflacija dostići svoj vrhunac od 9,1% u ovom kvartalu.