Najnovije vesti
Vesti Svet
TRAMP ČUVAO TAJNA DOKUMENTA O - MAKRONU: FBI u njegovoj kući pronašao gomilu poverljivih papira, Americi preti POLITIČKA DRAMA

TRAMP ČUVAO TAJNA DOKUMENTA O - MAKRONU: FBI u njegovoj kući pronašao gomilu poverljivih papira, Americi preti POLITIČKA DRAMA

Okolnosti FBI pretresa kuće Donalda Trampa u Mar-a-Lagu početkom nedelje došle su u fokus u petak, a situacija sada izgleda mnogo gore za bivšeg predsednika.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
Emanuel Makron, Donald Tramp Foto: Tanjug / AP / RAS Srbija
Emanuel Makron, Donald Tramp

Nezapečaćeni nalog za pretres i zaplenu pokazuje da je izvršen, delom, u skladu sa Zakonom o špijunaži. Isti set statuta iz 1917. godine je korišćen da bi se krivično gonio uzbunjivač i osnivač Vikiliksa Džulijan Asanž. Šifra navedena u nalogu nosi maksimalnu kaznu od 10 godina zatvora.

Blic preporučuje

Popis materijala iznetog iz Mar-a-Laga ne ostavlja nikakvu sumnju o važnosti dokumenata koji su tamo otkriveni. Oni su uključivali strogo poverljive i "informacije sa osetljivim pregradama" (SCI), što znači da su postojala ograničenja u njihovom prometu iznad njihovog statusa visoke tajnosti. Ova dokumenta bi obično trebalo da se nalaze samo u posebnom objektu, SCIF. Taj objekat je osnovan u Mar-a-Lagu, ali je funkcionisao kao siguran objekat samo tokom Trampovog predsedavanja.

Foto: JIM RASSOL / EPA;

Sveukupno je navedeno pet kompleta strogo poverljivih dokumenata, tri seta tajnih i tri seta poverljivih dokumenata, kao i registratori fotografija i, intrigantno, informacije o francuskom predsedniku Emanuelu Makronu.

To je sve navedeno u nalogu koji je otpečaćen sudskim nalogom u petak. Uz nalog nije išla prateća izjava organa za sprovođenje zakona koja bi dala mnogo više detalja. Dakle, u izveštaju "Vašington posta", nema potvrde da su u riznici bili dokumenti o nuklearnom oružju, kao što se spekulisalo.

I bez informacija o nuklearnom oružju, iz kuće je izneto mnogo poverljivih papira, posebno imajući u vidu činjenicu da je 15 kutija dokumenata već uklonjeno u januaru nakon razgovora između Nacionalnog arhiva i Trampovih predstavnika, a zatim ponovo u junu pod pozivom velike porote.

Dokumenti koji su uklonjeni ostali su u kući i nakon zaplene u junu, a doušnik je FBI-u potvrdio njihovo prisustvo u Mar-a-Lagu. Mogućnost da su dokumenti slučajno ostali u kući je izuzetno mala.

Foto: Miami Herald/TNS/ABACA / Profimedia

Takođe jeznačajno što se, tražeći nalog, FBI nije pozvao na šifru 1924, koja se obično koristi u slučaju državnih službenika koji drže dokumente koje ne bi trebalo da imaju. Umesto toga, ministarstvo pravde je koristilo šifru 2071, koja se odnosi na "skrivanje, uklanjanje ili sakaćenje" dokumentacije, i šifru 1519, koja se odnosi na "uništavanje, izmenu ili falsifikovanje zapisa u federalnim istragama".

- To sugeriše da vlada ima razloga da veruje da je Tramp učinio više od samog držanja ovih dokumenata - rekao je za "Gardijan" Stiven Vladek, profesor prava na Univerzitetu Teksas.

Čini se da je Trampova odbrambena strategija dvostruka. Jedan deo je generalna tvrdnja da je bilo šta loše što je pronađeno u kući podmetnuo FBI. To je put kojim se obično ide u nedostatku bilo kakvih dokaza, posebno imajući u vidu da se već desio pokušaj napada Trampovog pristalice na terensku kancelariju FBI-ja, koji je doveo do toga da je napadača ubila policija.

Foto: Terry Renna / Tanjug/AP

To takođe može biti pravno neodrživo jer se čini da je postojao snimak pretrage koji je u to vreme bio dostupan Trampovim predstavnicima unutar zatvorenog kruga. Trampov tabor možda neće mariti za to, naravno, sve dok muti vodu.

Drugi deo Trampove odbrane, koji je prilično kontradiktoran prvom, jeste da je, dok je još bio u Beloj kući, deklasirao sav predmetni materijal predsedničkim nalogom.

To bi bilo u najmanju ruku neobično i deklasifikacija ne bi tako trebalo da funkcioniše.

Foto: Terry Renna / Tanjug/AP

- Кakva god da su predsednikova ovlašćenja da skine oznaku tajnosti sa dokumenata, postoje praktični razlozi zbog kojih se taj proces i prati i dokumentuje - Aša Rangapa, bivša Specijalni agent FBI, objavio je na Tviteru.

Trampov branilac bi mogao da tvrdi da Tramp nije pratio proces i da je njegov stil bio da radi neformalno. Ali u velikoj meri to je ionako sporna tačka. Zakon o špijunaži prethodio je sistemu klasifikacije koji je uveden naredbom izvršne vlasti nakon Drugog svetskog rata, tako da se sistem u zakonu ne spominje. Zakon govori o informacijama o "nacionalnoj odbrani" i ne pravi razliku između poverljivih i deklasifikovanih materijala – neovlašćeno zadržavanje bilo kog dokumenta relevantnog za statut ostaje krivično delo.

Međutim, taj skok od Trampove loše pravne odbrane do mogućnosti njegovog hapšenja ili krivične prijave imao bi, u najmanju ruku, dramatične političke posledice.

Iako se zove Zakon o špijunaži, to ne mora da znači da je Tramp uzeo dokumenta sa namerom da ih prosledi stranoj sili. Statut obuhvata i manje prekršaje – na primer, neko ko zakonito poseduje dokumente ili fotografije i prosleđuje ih nikome ko nema pravo da ih primi, ili ih ne preda službenicima koji bi to trebalo da poseduju.

Foto: Tanjug/AP

Takođe se može primeniti na nekoga ko "kroz grubi nemar dozvoli da se materijal udalji iz odgovarajućeg mesta držanja" i propusti da to prijavi.

Novčane kazne mogu biti izrečene, a ministarstvo pravde može i da se zadovolji vraćanjem tajnih dokumenata pod ključ.

Vladeck procenjuje da je hapšenje i krivično gonjenje malo verovatno.

- Iz perspektive vlade, čini se da se barem deo ove racije odnosio na samo uklanjanje stvari iz poseda Trampa, i to je postignuto, dok njegovo hapšenje i krivično gonjenje izaziva čitav niz političkih komplikacija - rekao je.

Jedan od tri statuta citiranih u nalogu za pretres, šifra 2071, sadrži klauzulu u kojoj se navodi da će svako ko "namerno i protivzakonito prikriva, uklanja, sakati, briše, falsifikuje ili uništava" vladina dokumenta biti "spečen da obavlja bilo kakvu državnu funkciju". I ovde je Vladeck skeptičan oko toga da li se ovo može primeniti za ovu vrstu prekršaja.

- Postoje pitanja o tome da li Кongres može da diskvalifikuje nekoga sa predsedničkog mesta putem takvog statuta. Mislim da bi postojao ozbiljan ustavni izazov da Kongres diskvalifikuje nekoga statutom koji nije povezan sa 14. amandmanom – dodao je.