Kako unaprediti put pacijentkinja sa karcinomom dojke? 1Zenski centar "Milica"

„Kako unaprediti put pacijentkinja sa karcinomom dojke u Srbiji?“ naziv je skupa koji je juče organizovao Ženski centar „Milica“ zajedno sa lekarima Udruženja medikalnih onkologa Srbije.

„Zaključili smo da je neophodno organizovanje kampanje za podizanje svesti o značaju organizovanog skrining programa. Važno je i osmisliti platformu za akreditovanu edukaciju lekara na primarnom nivou, ali i razraditi različite načine edukacija i digitalnih platformi za pružanje informacija pacijentima od strane struke i Udruženja pacijenata obolelih od raka dojke“, objašnjava Vesna Bondžić, predsednica Ženskog centra „Milica“ i dodaje je neophodna decentralizacija primene onkoloških lekova.

Osim ovih, među zaključcima koji su doneti na ovom skupu, je važnost pravovremene dostupnosti inovativne terapije u Srbiji, u skladu sa svetskim vodičima.

Ovo Udruženje koje ima i podršku lekara, traži promenu načina davanja tzv. bioloških lekova i predlaže da zdravstveni sistem, kad je to izvodljivo, omogući primanje terapije kod kuće ili u najbližem domu zdravlja. Na taj način bi pacijentkinje uštedele vreme i novac jer da bi došli na terapiju u referetne centre, često putuju i po nekoliko stotina kilometara.

„Dodatni problem je što se neke terapije, poput onih koje se daju subkutano, ne primaju u svim bolnicama, pa bolesna žena mora da putuje u jednom pravcu i 600 kilometara kako bi dobila lek. Takav primer je jedna pacijentkinja koja putuje iz Zubinog Potoka. A to nije samo jedno putovanje. Ona mora 30 puta da dolazi da bi dobila lek. Takođe, žene moraju da imaju novac da bi platile put, pa naknadno mogu da dobiju refundaciju. Od Vrnjačke Banje do Kragujevca, recimo, moraju da plate najmanje hiljadu dinara, što je za 30 dana 30.000 dinara. A mnoge žive od invalidske penzije koja iznosi 17.000 dinara“, kaže Vesna Bondžić.

Prema njenim rečima, borba protiv raka dojke mora da bude nacionalni prioritet.

„Moramo da damo primere i pravu sliku šta se pacijentkinjama dešava na terenu, odnosno onima koji prolaze kroz lečenje“, kaže Bondžićeva i dodaje da je cilj bolji kvalitet života i lečenja pacijentkinja.

Najnovije istraživanje koje je sprovelo ovo Udruženje, a u kome je učestvovalo 710 pacijentkinja, pokazalo je da čak 34,16 odsto žena nije upoznato o svojim pravima tokom lečenja. istraživanje je pokazalo da je kvalitet života pacijentkinja sa karcinomom dojke dosta narušen.

Njih 32,71 odsto se izjasnilo da im je tokom i posle bolesti kvalitet života lošiji, a 5,64 odsto žena je ostalo je bez partnera nakon dobijanja dijagnoze, dok je 21,94 odsto iskusilo negativne promene na radnom mestu.

Ukupno 36,6 odsto moralo je da prekida bolovanje ili prima pomoć jer finansijski nije moglo da izdrži, a 35,75 odsto se izjasnilo da je zdravstveni tim uticao da se osećaju krivom, uplašenom, nesigurnom, zbunjenom.

Prema rečima Vesne Bondžić, obolele žene najčešće nisu dovoljno informisane o tome kako da u što kraćem roku dobiju odgovarajuću terapiju.

Čak 43 odsto pacijentkinja se o svojoj bolesti informiše putem interneta.

Brošura „Moj asistent“

Udruženje žena obolelih i lečenih od raka dojke Ženski centar „Milica“ zajedno sa lekarima specijalistima, nedavno je osmislilo brošuru pod nazivom „Moj asistent“, koja će im biti vodič, putokaz i priručnik tokom lečenja. Cilj brošure je da pacijentkinjama obolelim od karcinoma dojke pomogne da što bolje razumeju korake i procedure s kojima će se sresti tokom lečenja, ali i da im pojasni medicinske termine koji ponekad zastrašujuće zvuče.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari