Biznis Privreda i finansije
PONUDA POLOVNJAKA MANJA I DO 40 ODSTO Problemi u lancima snabdevanja prave pometnju na tržištu, a cene vozila rastu

PONUDA POLOVNJAKA MANJA I DO 40 ODSTO Problemi u lancima snabdevanja prave pometnju na tržištu, a cene vozila rastu

Kako je navedeno u jednom nedavnom izveštaju sajta carVertical, ponuda na tržištima polovnih automobila je manja i do 40 odsto. Problem i ovde prave zagušenja u lancima snabdevanja koja su drastično smanjila ponudu novih vozila, te kupci u potrazi za novim vozilom sve više gledaju u polovnjake. Kako Srbija masovno uvozi polovnjake sa zapadnih tržišta očekuje se da će ova kretanja preliti i na domaće tržište.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
Polovni automobili Foto: Goran Srdanov, Shutterstock / Ringier
Polovni automobili

Na primer, korišteni automobili u godinu dana poskupeli su za gotovo trećinu u Nemačkoj. U aprilu ove godine je prosečni automobil s benzinskim motorom bio je 30,1 posto skuplji od uporedivog vozila godinu dana ranije, prema analizi firme za tržišnu analizu DAT.

Blic preporučuje

Domaće tržište polovnih automobila je u poslednje dve godine, prvenstveno zbog svetskih trendova, bilo zahvaćeno u nekoliko talasa poskupljenja, prvo je potražnja pala usled izbijanja pandemije, da bi naredne godine zagušenja i drugi problemi u lancima snabdevanja dodatno pritisle cene novih vozila koja su prelila na tržište polovnjaka. Taman kada je počelo da se priča o stabilizaciji proizvodnje i isporuka automobila, Rusija je izvršila invaziju na Ukrajinu što je podmetnulo još jednu nogu oporavku globalnog tržišta.

Polovni automobili
Foto: Goran Srdanov / Ringier
Polovni automobili

Velike nestašice i poskupljenja

Proizvođači automobila iz Ukrajine i Rusije uvoze mnoštvo ključnih komponenti, kojima su cene od izbijanja sukoba naglo porasle.

Poskupeli su maltene svi materijali koji su uključeni u proces proizvodnje automobila nafta (pa samim tim i plastika i guma), čelik, bakar, aluminijum, plemeniti i retki metali... to se definitivno preliva na cene novih automobila, te posledično i na polovne.

Sa druge strane sa izbijanjem rata u Ukrajini i nabavka kablovskih snopova iz te zemlje je postalo izuzetan problem.

- Evropski proizvođači iz Ukrajine uvoze sedam do 11 odsto tih kablovskih svežnjeva, a već i pre izbijanja rata počeli su da traže alternative za ukrajinske kablove, rekli su za EURACTIV predstavnici Evropske asocijacije snabdevača automobilske industrije (CLEPA).

.
Foto: Philipp Guelland / EPA;
.

Naravno, kao i kod svakog problema na tržištu u poslednjih godinu dana, tako ni izbijanje sukoba nije moglo a da ne poremeti na neki način industriju mikročipova.

Ukrajinske kompanije Ingas i Krajoin (Cryoin) proizvode oko 45 do 54 posto svetskog neona, ključnog za lasere koji se koriste pri proizvodnji čipova, izvestio je nedavno Techcet, ali su usled invazije Rusije oni primorani da ugase proizvodnju.

Sa rastom cena mikročipova, veći su troškovi proizvodnje novih modela automobila koji su puni elektronike, a kako nas pređašnje iskustvo uči kupci se okreću tržištu polovnjaka.

Na taj način, poskupljenjem proizvodnje novih modela što zbog rasta cene energenata, osnovnih materjiala, i komponenti, rast ponude polovnjaka u Srbiji biva anuliran te nas i ove godine čekaju nova poskupljenja.

Prevare sa kilometražom

Rezultati nedavnog istraživanja carVerticala, su pokazali da je kupovina polovnih automobila najrizičnija u zemljama centralne i istočne Evrope. Kod 24 odsto automobila koji se kupe u Letoniji su zabeležena "štelovanja" kilometraže. Na drugom mestu na listi je Rumunija, i ovoj zemlji je oko 20 odsto vozila sa korigovanim podacima o pređenoj kilomeraži.

U Srbiji je prema rezultatima istraživanja situacija mnogo bolja, tek svako 10 provereno vozilo ima vraćenu kilomteražu.