Najnovije vesti
Vesti Beograd
Od "u 27E kao u zamrzivaču" do "79 em mali autobus, EM TESAN I SMRDI, EM VRUĆINA": Da li ćemo se i ovog leta "kuvati" ili smrzavati u prevozu

Od "u 27E kao u zamrzivaču" do "79 em mali autobus, EM TESAN I SMRDI, EM VRUĆINA": Da li ćemo se i ovog leta "kuvati" ili smrzavati u prevozu

Poslednjih dana u javnom prevozu građani osećaju da su u pogon pušteni rashladni uređaji, ali kao i ranijih godina, iako bi trebalo, oni ne rade svuda – negde su neispravni, negde ih uopšte nema.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
vrucina gradski prevoz Banjaluka foto S PASALIC Foto: Siniša Pašalić / RAS Srbija
vrucina gradski prevoz Banjaluka foto S PASALIC

U dobrom delu vozila javnog gradskog prevoza minulih dana sugrađani su mogli da zapaze detalj koji je drugačiji u odnosu na prethodne sedmice – klima-uređaji napokon su, posle više apela putnika, počeli da rade, da rashlađuju, piše Politika.

Vožnje su konačno prijatnije, čak i kada su gužve, i sve bi bilo gotovo savršeno, kada je reč o temperaturnim uslovima u vozilima, da klima i radi u svima njima. Ali, kao i prethodnih godina, i sa prvim jačim toplotnim talasom u 2022. ponavlja se stara priča – klima u delu gradskog prevoza radi, ali u jednom delu, koji nije zanemariv, ne radi.

I opet samo od sreće putnika i od linija koje koriste, zavisi i da li će ući u prijatno rashlađeno vozilo ili u užarenu konzervu na točkovima.

Šta kažu prva ovogodišnja iskustva građana?

„U 27E kao u zamrzivaču.” „U 27 kao u dobra stara vremena klima raducka, prozori zatvoreni da nas slučajno promaja ne ubije.” „U privatnom 74, em nema gužve, em prijatno rashlađeno, pa milina kao da nisi u realnosti, doduše samo kad krene sa početne stanice. Ali zato u 79 em mali autobus, em tesan i smrdi, em vrućina.” „Na liniji 26 danima veoma prijatno, lepo rashlađena vozila, zbog čega i nema potrebe za otvaranjem prozora”. „Rashlađeni su i mlađi autobusi na lini 95.” „U autobusima 511 prirodno rashlađivanje, što znači da su prozori otvoreni, osim iznad putnika koji se boje promaje. Inače kod pojedinih sedišta greje – odozdo.” „U 37 radi klima, ali su i prozori otvoreni.”

Pročitajte još

Ovo je samo deo utisaka putnika u javnom prevozu koji jasno pokazuje šarolikost situacije na terenu. Nje ne bi smelo da bude, naročito zbog toga što se poslednjih godina nadležni za prevoz ubiše od trčanja po terenu kako bi iskontrolisali ispravnost klima i pokažnjavali prevoznike kod kojih ne rade.

Svakako da je pitanje koja je uopšte svrha tih kontrola, ako vidimo da još jednu godinu u nizu na terenu ima dosta javnih vozila u kojima nema klima ili one postoje, ali su neispravne pa moraju da se otvaraju prozori da bi ušao koliko-toliko svež vazduh.

Dvostruki aršini

Paradoks je što godinama postoje dvostruki aršini kada je reč privatnim prevoznicima i GSP-u „Beograd”. Privatnici po ugovoru sa gradom imaju obavezu da su im autobusi opremljeni klimama i da one, naravno, budu ispravne i da rade, dok se GSP-u godinama gleda kroz prste pa kod njih dobar deo vozila ove uređaje nema jer su stara i nemaju tehničke uslove za klimu ili imaju neispravne klime.

Da bi se ovo promenilo, rešenje je nađeno u nabavci novih vozila za potrebe najvećeg gradskog prevoznika. Problem je što će proteći još dosta vremena dok sva vozila bez klime budu zamenjena klimatizovanim. Jedna od najvećih prepreka na tom putu su vrlo stari tramvaji koji nemaju klimu, a čiji naslednici na šinama se još ne naziru.

Pročitajte još

Kada je reč o samom uključivanju klima u vozilima koja ih imaju, pravila predviđaju da vozila moraju biti rashlađena kada je ta temperatura iznad 25 stepeni.

Prema nepisanom pravilu, signal da se uključe klima-uređaji u vozilima daje Sekretarijat za javni prevoz, a prema praksi iz prethodnih godina redovno korišćenje klime obavezno je kada su temperature iznad 25 stepeni već od jutarnjih sati pa do kasnih poslepodnevnih. Pošto su više temperature u toku većeg dela dana mogle već da se osete, klime su zato konačno puštene u pogon.