Iz nedeljnika NM

0

Srbija Crowdfunding, finansiranje razvojnih ideja: Dobri dabar, nova šansa

Autor: Svetlana Preradović

Izvor: Novi magazin

Srbija Crowdfunding, finansiranje razvojnih ideja: Dobri dabar, nova šansa

Izvor: Marko Risović

Jedan od najvećih izazova za mala i srednja preduzeća koja žele da razviju posao, kao i za pojedince ili organizacije koji žele da realizuju neku ideju u Srbiji, jeste pronalaženje sredstava

 

Piše: Svetlana Preradović

 

Sve češće se može čuti izraz crowdfunding kao alternativni vid finansiranja, prikupljanja sredstava od velikog broja pojedinaca putem internet platformi. Iako je u svetu ustoličen kao značajan izvor finansiranja, sa doprinosom svetskoj ekonomiji do kraja 2020. od 65 milijardi dolara, pojam crowdfunding u Srbiji je relativno nepoznat.

Novi povod bila je najava osnivanja platforme Dobri dabar i činjenica da se za sprovođenje crowdfunding kampanje na ovoj platformi za nepunih mesec dana prijavilo više od 20 projekata.

“Koncept grupnog finansiranja ili crowdfunding nije ništa novo. Primeri prikupljanja sredstava od zajednice postoje još od srednjeg veka, kada su pisci i autori, da bi štampali knjigu, tražili manje iznose od velikog broja imućnih ljudi, a zauzvrat nudili primerak. Još je poznatija primena ove metodologije u finansiranju ratova kroz izdavanje vojnih obveznica. Takođe, čuveni Džozef Pulicer je faktički crowdfundovao postolje za Kip slobode. Grad Njujork nije imao para, a Pulicer je, zahvaljujući popularnosti svog lista The New York World, uspeo da prikupi male donacije od 125.000 Njujorčana. Svako ko je donirao i najmanju sumu kao nagradu je dobio priliku da se njegovo ime pojavi u novinama”, objašnjava Dušan Vulović, ekspert za crowdfunding i osnivač organizacije Loud Crowd koja stoji iza platforme Dobri dabar.

Kako kaže, današnji crowdfunding različit je samo po tome što se odvija onlajn, na platformama poput Indiegogo i Kickstarter, a koliko je značajan u svetu potvrđuju mnogi podaci, među kojima je i procena da će do 2025. iznos prikupljen kroz crowdfunding kampanje premašiti 300 milijardi američkih dolara.

 

GEJMING PUTOKAZ: Uz podršku Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje, Vulović od 2017. radi na promociji crowdfundinga u Srbiji. U tom periodu organizovan je niz edukacijskih programa, akademija, kampova, radnih sastanaka, kao i mentorstva i podrške crowdfunding kampanjama iz Srbije. Uspostavljen je i sajt crowdfunding.rs, koji služi promovisanju crowdfundinga i edukaciji potencijalnih crowdfundera.

30-31 Crowdfunding antrfile1Rezultat ovih aktivnosti bile su i mnogobrojne kampanje za grupno finansiranje iz Srbije vođene na svetskim platformama, zahvaljujući kojima su realizovane mnoge originalne i društveno važne ideje. Potencijale crowdfundinga u svetu iz Srbije je ipak najbolje iskoristila gejming zajednica.

Predrag Lazović, osnivač studija Forsage Games, kroz pet crowdfunding kampanja na platformi Kickstarter prikupio je skoro 300.000 američkih dolara za lansiranje društvenih igara, koje su nakon toga prodate u hiljadama primeraka širom sveta. Dosadašnji pristup i prihod ostvaren u crowdfunding kampanjama doveo je do toga da ovaj studio velikom brzinom razvija sopstvenu produkciju i angažuje sve veći broj ljudi.

Ali nakon rapidnog rasta popularnosti crowdfundinga u Srbiji tokom 2017. i 2018, došlo je do zastoja.

“Uvođenjem Stripe (Strajp) metode plaćanja 2019. projektima iz Srbije onemogućen je direktan pristup inostranim platformama. Pojedini ‘entuzijasti’ prevazilazili su ovaj problem pronalaženjem prijatelja ili rođaka koji imaju državljanstvo zemalja kojima je pristup platformama omogućen i tako se snalazili da realizuju svoje kampanje”, objašnjava Vulović.

 

MALA I SREDNJA PREDUZEĆA: Dobri dabar je prva crowdfunding platforma u Srbiji na kojoj će biti moguće da, pored organizacija, udruženja i pojedinaca, kampanje za grupno finansiranje pokreću mala i srednja preduzeća. Platforma počinje sa radom 16. februara 2022, a broj prijavljenih inicijativa samo je potvrdio koliko je ovakva platforma bila neophodna.

U skladu s naznačenim prioritetom za projekte usmerene ka zelenoj ekonomiji, održivosti i zapošljavanju, kao prve crowdfunding kampanje koje će biti vođene na platformi Dobri dabar zasad su potvrđeni projekti ekološkog udruženja Zelenacija, nekoliko organizacija udruženih s nevladinom organizacijom Supernatural festival i Zavičajnog udruženja “Hadži Ruvim”.

30-31 Crowdfunding antrfile2“Beogradska pčela je projekat čiju smo realizaciju već započeli osnivanjem pčelinjaka sa 30 košnica i medonosnim vrtom kod Silosa Beograd na Dorćolu. Više od 70 odsto svetske flore i faune zavisi isključivo od pčela. Oprašivanje je jedna od njihovih najvažnijih funkcija i omogućava biljkama da se razmnožavaju, što ih čini veoma važnim u održanju biodiverziteta. Kroz crowdfunding kampanju želimo da obezbedimo sredstva za opstanak ovog projekta i plasiranje teglica meda pod nazivom ‘Beogradska pčela’ na tržište”, kaže Srđan Stanković, osnivač Supernatural festivala, i dodaje da se ovaj projekat realizuje u saradnji sa Gaia Pokretom.

Ekološko udruženje Zelenacija poznato je po promociji ekološkog i održivog načina života. Osnivač ovog udruženja Aleksandar Janković i njegova porodica žive na seoskom imanju u kući od slame, sa solarnim sistemima za proizvodnju energije i sistemom za filtriranje kišnice. Glavni izvor prihoda porodice dolazi od poslovnih konsultacija koje Aleksandar pruža na daljinu iz njegove kancelarije u divljini. “O našim aktivnostima, prednostima i izazovima naše svakodnevice redovno informišemo pratioce našeg sajta i društvenih mreža. Mnogi od njih došli su i da nas posete. Želeli bismo da kroz crowdfunding kampanju dobijemo podršku da priče o ovom načinu života, koji i u modernim vremenima ima mnogo elemenata starinskog, predstavimo u knjizi i promovišemo većem krugu ljudi”, kaže Aleksandar Janković.

Na početku rada platforme Dobri dabar biće sprovedena i crowdfunding kampanja za uređenje prostora oko malog jezera u selu Babina Luka kod Valjeva. Kampanju pokreću volonteri Zavičajnog udruženja “Hadži Ruvim”, inače angažovani na rešavanju problema, očuvanju kulturnog nasleđa i unapređenju potencijala za život i turizam svog sela. Cilj kampanje je održanje vodenih ekosistema, socijalizacija mladih u selu, unapređenje ponude seoskog turizma i promocija pomoći zajednici.

Organizacija Loud Crowd će i nadalje, a posebno u periodu do početka rada platforme, raditi na obezbeđivanju što boljih uslova za uspeh kampanja na platformi Dobri dabar. Dosad je sa Raiffeisen bankom a.d. Beograd postignut dogovor da transakcije kampanja na platformi Dobri dabar budu oslobođene provizije, a u toku su i dogovori s nekoliko važnih nacionalnih institucija o podršci u svrhu bržeg razvoja crowdfundinga u Srbiji i širenja potencijala platforme Dobri dabar.

“U Srbiji je aktivno 100.000 malih i srednjih preduzeća koja zapošljavaju oko 620.000 ljudi. U ovom segmentu malog biznisa više od 98 odsto sredstava dolazi iz bankarskog sektora, samo dva procenta iz donacija. To znači da su mala i srednja preduzeća prinuđena da u razvoj poslovanja, podizanje konkurentnosti i stope zaposlenosti, kao i za prelazak na zelenu ekonomiju, ulažu iz sopstvenih sredstava. Za njih je to često preveliki izazov i otežavajuća okolnost. Zbog toga i organizacije i pojedinci često odustaju od realizacije projekata čije bi sprovođenje bilo značajno za zajednicu. Zato se očekuje da će platforma Dobri dabar doprineti ekonomskom, privrednom i društvenom napretku”, zaključuje Vulović.

 

Komentari (0)

POŠALJI KOMENTAR