Šta treba da znate o pravilu koje važi od 1. novembra

Zimske gume nisu važne samo zbog snega, već i zbog niskih temperatura. Naročito treba imati u vidu da je temperatura kolovoza niža u odnosu na temperaturu vazduha.

Automobili

Izvor: Izvor: B92, Blic

Nedelja, 24.10.2021.

13:47

Šta treba da znate o pravilu koje važi od 1. novembra
Foto: Astrid Gast/Shutterstock

Od 1. novembra, kao i svake godine, vozači bi na svojim automobilima obavezno trebalo da imaju zimske pneumatike - ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.

Meteorolozi najavljuju još nekoliko toplih dana, ali već pred kraj meseca temperatura ponovo pada i "dok se okrenemo", osvanuće 1. novembar, piše Blic.

"Ako je na kolovozu sneg, led ili poledica, a vi nemate zimske pneumatike na sva četiri točka i to sa dubinom šare najmanje od 4 milimetara, možete da dobijete kaznu. Ona se kreće u rasponu od 10.000 do 20.000 dinara za fizičko lice, isto toliko za vozača, a ako je vlasnik pravno lice onda je od 60.000 do 800.000 dinara", objašnjava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Ono što je još važno da znate, dodaje on, jeste i to da ukoliko dođe do saobraćajne nesreće, a vi ste imali makar jedan letnji pneumatik na vozilu, a na kolovozu je sneg, led ili poledica, i utvrdi se da je to uzrok saobraćajne nezgode, vi plaćate kompletnu štetu koja je nastala u toj saobraćajno nezgodi.

"Dakle, četiri zimske gume u nekom cenovnom rangu koštaju manje od onog što možete da platite ukoliko dođe do saobraćajne nezgode. Znači da, ako nemate, to može da vas košta mnogo skuplje, može da se desi da platite 50.000 evra štetu povređenima, stradalima, štetu na vozilima... To što niste na vreme stavili gume može da vam zagorča život", zaključuje Okanović.
Foto: Standret/Shutterstock
Kako dalje objašnjava, od 2011. godine je utvrđeno pravilo da od 1. novembra moraju da se zamene gume.

"Tada smo imali komentare poput onih: šta će meni zimske gume, ja znam da vozim, može i sa letnjom gumom, ako je dobra šara... Međutim vremenom su ljudi shvatali da to baš i nije tako. Dakle, ljudi koji nisu imali kulturu da stavljaju zimske gume komentrisali su to na svakakav način, međutim kako su i samo bili prinuđeni da stave zimske gume, videli su da je to potpuno druga priča. Ja u poslednjih pet godine nisam čuo u javnost da je to neko komentarisao, da se pobunio kako su one nepotrebne, kako je to harač, kako je to ranije bilo", navodi Damir Okanović.

Prema njegovim rečima, zimske gume nisu važne samo zbog snega, već i zbog niskih temperatura, naročito treba imati u vidu da je temperatura kolovoza niža u odnosu na temperaturu vazduha.

"Čak i ako u toku dana otopli, pa bude 12, 13 stepeni, dešava se da podloga bude mnogo hladnija, onda se letnja guma ukruti. Ona je od takvih materijala napravljena da prosto bude previše čvrsta i onda nema dobro prijanjanje. Naročito u slučaju potrebe za naglim kočenjem, ili pri malo bržim prolascima kroz krivinu, letnja guma vam neće dati odgovorajuće prijanjanje i tad se stvaraju veliki problemi", kaže Okanović.

"Ako temperatura vazduha padne ispod 7 stepeni, letnje gume gube svoja svojstva, znatno lakše proklizavaju i imaju duži zaustavni put".

Kompromis - univerazlne gume?

Mnogi vozači preferiraju univerzalne gume, razmišljaući da su tako pokrili sva godišnja doba. Da li su one dobro rešenje?

"Univerzalne gume pokušavaju da ujedine sve bitne karakteristike jednog pneumatika, jedan od tih jeste prijanjanje na suvom kolovozu, prijanjanje na mokrom kolovozu, prijanjanje na snegu, kočenje na ta tri tipa kolovoza i slično... Koliko je meni poznato nijedan proizvođač nije uspeo da napravi idealnu gumu, to je kao kad vam neko kaže napravili smo univerzalnu odličnu obuću koju možete da nosite i zimi kada je sneg i leti kada je 40 stepeni, takva obuća ne postoji, niti se čizme nose zimi, niti se papuče nose leti. Tako da vlasnici vozila treba da obrate pažnju da li će se odlučiti za univerzalne pneumatike", zaključuje Okanović.
Foto: SantiPhotoSS/Shutterstock
Ranijh godina, vozači su čekali poslednji trenutak da zamene letnje gume zimskim, međutim, gužve su već počele da se stvaraju po vulkanizerskim radnjama.

"Navike ljudi se menjaju i ovo hladno vreme dovelo je da ljudi menjaju gume, jer nema više razloga da imaju letnje gume na automobilima, tako da je nešto ranije u odnosu na prošlu godine krenula zamena pneumatika", kaže Marko Lacmanović iz servisa "Eurogume" .

On potrvđuje da je došlo do poskupljenja guma, same usluge zamena, da se nova poskupljenja očekuju, ali i da je nestašica guma.

"Svi proizvođači imaju fabrike širom sveta, tako da je problem u transportu, koji je dosta poskupeo i jednostavno sirovina je poskupela, tako da su otežani kanali logistike i zato gume kasne u dolasku", objašnjava on.

Kako dodaje, cena sirovina na tržištu skače, tako da se i narednih godina može očekivati poskupljenje.

"Letnji pneumatici će biti skuplji na proleće. I ugradnja je poskupela, a i mnogo je manje ljudi koji su zainteresovani da obavljaju ovaj posao i to najveći problem sa kojim se suočavamo", navodi Lacmanović za Blic.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

64 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Bure baruta pred eksplozijom: Počinje veliki rat?

Bliski istok, zbog promene ravnoteže snaga i dubokih kriza, pre svega palestinsko-izraelske, može se smatrati buretom baruta i ima potencijal da dovede ne samo do regionalnog sukoba, već i do globalnog konflikta.

20:40

17.4.2024.

11 h

Podeli: