Najnovije vesti
Vesti Republika Srpska
Registar "Ne zovi" još uvek ne postoji u BiH: Trgovci uznemiravaju građane pozivima i porukama

Registar "Ne zovi" još uvek ne postoji u BiH: Trgovci uznemiravaju građane pozivima i porukama

Registar “Ne zovi” spisak je mobilnih i fiksnih telefona građana koje trgovci ne smiju da zovu i nude im svoje proizvode i usluge.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
Mobilni telefon snimanje Foto: Profimedia / RAS Srbija
Mobilni telefon snimanje

Dok on ne bude formiran u BiH, jedino što građani mogu da urade jeste da traže od operatera da njihov broj ukloni iz imenika.

Svako od nas bar jednom se našao u situaciji da ga na fiskni ili mobilni telefon zove nepoznat broj i nudi uslugu po “odličnoj ceni”, zove vas na prezentaciju proizvoda ili traži da učestvujete u istraživanju, piše Srpskainfo.

Pročitajte još

U poslednje vreme, ljudima na mobilni sve više stižu i reklamne poruke od nasrtljivih trgovaca, iako građani nikada ranije nisu bili u njihovoj radnji, niti im ostavili im svoj broj telefona.

– To je stvarno uznemiravanje, prvo su me zvali prodavci dušeka da dođem na njihovu prezentaciju i obećali mi besplatno posteljinu, a potom i iz neke ustanove za besplatne zdravstvene preglede – komentariše Banjalučanka Milena K.

Iz Udruženja za zaštitu potrošača “Reakcija” ističu da su prigovori građana u ovim situacijama opravdani jer je reč o zloupotrebi Zakona o zaštiti podataka.

– Vi možete da date svoje lične podatke nekom trgovačkom centru jer želite da budete njihov partner, ali nekako se dogodi da vaši podaci iscure i odu prema trećoj strani, bez vaše saglasnosti, što ne bi smjelo da se desi – precizira Dušan Srdić iz Udruženja.

On poručuje da bi bilo dobro da se u Srpskoj, ali i celoj BiH pokrene inicijativa za osnivanje registra “Ne zovi”, koji već nekoliko godina postoji u Hrvatskoj. U ovom registru nalaze se telefonski brojevi potrošača koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju putem telefona ili poruka u svrhu promocije.

– Hrvatska je članica Evropske unije i kao takva podložna je direktivi o zaštiti ličnih podataka. Oni su unapredili svoj sistem zaštite i oformili taj registar. Sada kada vas neko poziva, u obavezi je da proveri da li se vaš broj nalazi u registru i ako jeste, on ne bi smio da vas poziva. Stava smo da bi takav registar bio dobar i primenjiv i kod nas – navodi Srdić.

Za sada, poručuje on, svaku zlupotrebu podataka možemo da prijavimo Agenciji za zaštitu ličnih podataka BiH, mada smatra da je i ovu instituciju potrebno učiniti još dostupnijom građanima.

U Agenciji su za Srpskainfo potvrdili da im pristižu ovakve pritužbe, a njihov prvi savet građanima je da od operatera traže da izbrišu njihov broj iz imenika.

– Ukoliko se nečiji broj nalazi u telefonskom imeniku, ljudi koji nude odgovarajuće usluge mogu da iskoriste taj imenik za prvi kontakt. Ali, ako osoba ne želi da je više pozivaju i to kaže trgovcu, onda on više ne bi smio da ga kontaktira i nudi mu svoje usluge - pojašnjavaju u Agenciji, napominjući da to onda predstavlja nezakonitu obradu ličnih podataka u svrhu marketinga.

Ukoliko i nakon vašeg protivljenja, trgovac nastavi da vas telefonski poziva radi marketinga, možete podneti prigovor Agenciji radi zaštite svojih prava, nakon čega će Agencija pokrenuti postupak i u slučaju povrede prava naložiti mere u okviru svojih zakonskih nadležnosti.

Iz Agencije podsećaju da je BiH, na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, dužna da uskladi svoje propise sa EU, te se može očekivati da se i kod nas u narednom periodu oformi nešto slično kao što je registar “Ne zovi”.

Kako je u regionu?

U Hrvatskoj od 2017. godine postoji javni registar telefonskih brojeva simboličnog naziva “Ne zovi”. Građani koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju putem telefona ili poruka, kako bi im prodali neku uslugu ili proizvod, svoj broj mogu upisati u ovaj registar. Brojeve iz registra trgovci ne smiju zvati ili na njih slati reklamne i prodajne poruke. Brojeve upisuje telefonski operator na zahtev potrošača. Registar je propisan Zakonom o zaštiti potrošača, za čije provođenje je nadležna tržišna inspekcija.

I Srbija je ovog meseca donela novi Zakon o zaštiti potrošača, kojim se, između ostalog, predviđa uvođenje istog registra. Ukoliko trgovci i dalje nastave da potrošačima na ovaj način šalju reklamne poruke predviđene su novčane kazne.