Građani i opozicija i dalje hoće da vrate niški aerodrom u vlasništvo grada 1Foto: Screenshot

Niški aerodrom je žrtvovan zbog kompanije Vansi, koja je kao koncesionar beogradskog  aerodroma došla na krilima francuskog predsednika Makrona, zbog čega joj je između ostalog “sve bilo  dozvoljeno”.

Ali, pravna, politička i društvena bitka da se “Konstantin Veliki” vrati iz ralja Republike, koja je  njegov razvoj stavila pod kontrolu zbog zahteva Vansija, u vlasništvo Grada Niša, nije završena. Vratićemo  aerodrom Nišu, a u tome bi trebalo da učestvuju građani, političari, struka i svi kojima je važan Niš, a ne  “gledanje” u Beograd, zbog čega više ne bi smeli da se delimo, neke su od ocena koje su se čule na sinoćnoj  tribini  “Napokon korisna debata: Samo vas gledamo”.

Povod za debatu bila je “Aerodromska deklaracija 018” u kojoj je zatraženo da Aerodrom „Konstantin  Veliki“ ponovo bude u vlasništvu Grada Niša, da se otpiše veliki gradski dug za aerodromsko zemljište  Republici i produže ugovori aerodroma sa niskotarifnim kompanijama, koji ističu i septembru ove godine.

Deklaraciju je do sada potpisalo deset nevladinih organizacija i opozicionih političkih  stranaka, a njeni inicijatori su pozvali građane, organizacije, političke stranke, pokrete i inicijative da u narednim danima svojim potpisom daju podršku ovim zahtevima.

Ona je bila ponuđena na potpis i vladajućim strankama, ali one to nisu učinile.

Repubika je besplatno preuzela vlasništvo i upravljanje niškim aerodromom  u avgustu 2018, nakon što je on tri godine pre toga beležio poslovnu ekspanziju i značajno povećanje broja putnika.

Prethodno su Gradsko veće i Skupština grada donele odluke koje su omogućile preuzimanje, što je izazvalo građanske proteste u organizaciji neformalne Inicijative „Ne damo niški aerodrom“.

Na protestima je izražena sumnja da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad niškim aerodrom kako bi narednih godina ograničila rast broja putnika u korist koncesionara aerodroma „Nikola Tesla“, francuske kompanije Vansi erport.

– Ne znam zašto je Srbija pristala na sve uslove Vansija, koji je procenio da niški aerodrom može da bude ozbiljna konkurencija beogradskom. Srbija je u te pregovore ušla nepripremljena, a da je imala strategiju, morala je da obezbedi da niški aerodrom bude regionalni centar niskotarifnog prevoza. Aktuelna vlast funkcionište na principu neznanja, u DNK ove političke opcije je sveopšta kontrola i centralizacija. Pa, svi gradonačelnici u Srbiji poštuju načelo- mi nemamo svoju glavu, naša glava je u Beogradu, i zna se čija je to glava – rekao je novinar Miša Brkić, dodajući da je ova koncesija posao u koji su uloženi “ogromni novci”.

Brkić je kazao da je državno upravljanje uvek loš model, a da je novovosnovano preduzeće “Aerodromi Srbije”, koje sada gazduje niškim i malim aerodromima u zemlji, mastodont koji ne može da zadovolji interese građana Srbije.

Ipak, on misli da bi oduzimanje niškog aerodroma Republici mogao da bude samo prvi korak, a da bi nakon toga trebalo pronaći moderniji vlasnički model od svojine Grada Niša nad njim.

– Dok je Aleksandar Vučić predsednik Srbije, aerodrom “Konstantin Veliki” neće biti vraćen Gradu Nišu. Zato bi Niš mogao da ponudi “časnu opciju” izlaska iz ove situacije, a jedna od tačaka bi mogla da bude ponuda da niški aerodrom postane akcionarska firma u kojoj bi Grad Niš i Republika bili manjinski vlasnici, sa po nekoliko procenata, a da se veći deo vlasništva ponudi na berzi investicionim fondovima, avio kompanijama, lou kosterima, aerodromima, SMATSA-i… to ne bi bila klasična privatizacija, a državi bi bila data mogućnost da elegantno izađe iz sadašnje situacije – rekao je Brkić.

Mladen Jovanović, direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koja je prvi potpisnik Deklaracije,  kazao je da bi inicijatori Deklaracije “mogli da razviju nekoliko modela potencijalnog vlasništva nad niškim  aerodromom, nakon što on bude vraćen Gradu”.

Jovanović se složio da je Republika loš i spor vlasnik, ističući da se svakim resursom najbolje i najefikasnije upravlja “iz lokala”.

On je kazao da je niški aerodrom  počeo da beleži ozbiljnije gubitke tek kada ga je Republika preuzela, a da su sva velika obećanja o državnim ulaganjima neispunjena.

Prema njegovim rečima, niški aerodrom je u poslednje tri godine “dobio jedan kamion za čišćenje snega” i 12 subvencionisanih letova nacionalne Er Srbije, od kojih je čak devet destinacija na 80 do 120 kilometara od aerodroma na koje sleću lou kost kompanije koje lete iz Niša. Cilj takvog “rešenja” mogao bi biti smanjenje broja putnika ovih loukostera, koji inače žive od velikog broja putnika, što bi moglo dovesti do njihovog odustajanja od Niša.

– Jedna od apsurdnih posledica ove otimačine ili poklanjanja aerodroma državi, svejedno, jeste to što  država tom prilikom nije preuzela i dug Grada za ustupljeno aerodromsko zemljište (157 hektara, prim.aut.) prema Ministarstvu odbrane, koje je sada opet u vlasništvu države. Grad duguje Republici od šest do 10 milijardi dinara za zemljište koje više nije u njegovom vlasništvu, već u vlasništvu Republike, što je inačeveći iznos od godišnjeg niškog budžeta. Takođe, zbog toga što ovaj dug nije kompletno izmiren, Grad od jula 2020. godine za svaki dan kašnjenja plaća 6.313 evra. Ovakav dug možeodvesti aNiš u bankrot- rekao je Jovanović.

Na debati se čulo da je NKD pokrenula upravni spor zbog odluke Skupštine grada koja je omogućila besplatnoustupanje vlasništva i upravljanja nad niškim aerodromom, a koja ima “zaprepašćujući broj proceduralnih grešaka”.

Takođe, nekoliko puta je ponovljeno da bi aerodrom trebalo da bude gradski, a da neizostavno o njegovom status treba da odlučuju  građani Niša, koji su ga podigli samodoprinosom.

Neki od učesnika su predložili da se pozovu i drugi gradovi u Srbiji, koji imaju svoje lokalne probleme, da po ugledu na Niš postignu konsenzus između nevladinih organizacija i političkih stranaka o načinu njihovog rešavanja.

Nišku deklaraciju o aerodromu do sada su potpisali NKD, Udruženi pokret slobodnih stanara – Građanski front Niš, Otvorena građanska platforma Niš, “Niš, moj grad”, te niški odbori Stranke slobode i pravde, Srpskog pokreta Dveri, Nove stranke, Socijaldemokratske stranke i Demokratske stranke.

Radojević: Niški aerodrom koleteralna šteta

Novinarka KRIK-a Vesna Radojević kazala je da je ovaj istraživački portal imao uvid u delove ugovora koji se tiču tehničkih specifikacija.

– U ugovoru piše da se neće razvijati aerodromi u radijusu od 250 kilometara od aerodroma “Nikola Tesla”, a niški aerodrom je koleteralna šteta te koncesije- rekla je ona.

Ona je kazala da se u tim delovima ugovora vidi da je na tenderu, na kojem je nekoliko svetskih advokatskih kancelarija i finansijskih organizacija, analizirajući poslovanje beogradskog aerodroma, trebalo da predloži vlasnički model, predložilo da se aerodrom da na koncesiju.

Jedna od tih organizacija predložila je da se beogradski aerodrom proširi na okolne parcele, koje su, ispostavilo se, desetak godina u vlasništvu kontroverznog biznismena Stanka Subotića, za kojeg se sumnja i da je dao prvi novac za osnivanje SNS-a i da tu stranku i dalje finansira, rekla je.

Ona je kazala da je od 100 hektara, koje je Subotić godinama bezuspešno pokušavao da proda, Vansiju je prodao deset hektara za 47 miliona evra, koji su postali deo koncesionog ulaganja Vansija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari