');
Najnovije vesti
Blic Vesti Beograd

Od kako je pruga Beograd-Bar puštena u saobraćaj, još pre četiri i po decenije, ovakva sveobuhvatna i obimna ispitivanja nisu bila rađena

"Infrastruktura Železnice Srbije" u saradnji sa ruskom kompanijom "RŽD International" vrši ispitivanja i merenja pruge, tunela i mostova između Zlatibora i Prijepolja, za izradu projekta generalne rekonstrukcije deonice Valjevo - Vrbnica na železničkoj magistrali Beograd – Bar, navodi se u saopštenju tog preduzeća.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
barska pruga rekonstrukcija Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije
barska pruga rekonstrukcija

- Ovakva merenja kontinuirano će biti obavljana u narednom periodu duž cele trase barske pruge u Srbiji, od Valjeva do Vrbnice, ukupne dužine oko 210 kilometara - kaže za Blic Nenad Stanisavljević iz "Infrastrukture".

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Na barskoj pruzi, koja je jedna od građevinski najtežih železničkih saobraćajnica u Evropi, u protekle četiri i po decenije otkako je izgrađena i puštena u saobraćaj, nisu rađene ozbiljnije popravke i rekonstrukcije pruge od Beograda do Vrbnice, sve dok 2017. godine zahvaljujući sredstvima iz ruskog kredita nije modernizovano 77,6 kilometara pruge od Resnika do Valjeva.

- Nakon toga je brzina vozova na ovoj relaciji povećana na 100 km/sat - istakao je Stanisavljević.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Osim stanja koloseka na ovom delu barske pruge, rade se i ispitivanja i merenja drugih objekata železničke infrastrukture, kao što su tuneli, mostovi i kosine. Tako će u okviru snimanja i ispitivanja oko 130 kilometara barske pruge između Zlatibora i Prijepolja, biti urađena i merenja ukupno 103 tunela i 104 mosta na ovoj deonici.

Prva obimna merenja i ispitivanja posle 45 godina

U prethodne četiri i po decenije, otkako je barska pruga puštena u saobraćaj, ovako sveobuhvatna i obimna merenja i ispitivanja nisu bila rađena.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Radove na snimanju i ispitivanju elemenata barske pruge obavlja veći broj stručnih ekipa, koje broje uglavnom tri do četiri osobe, a najviše ih je angažovano na ispitivanju mostova, gde je u zavisnosti od veličine i konstrukcije mosta potrebno i po desetak ljudi.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Na deonici barske pruge između Zlatibora i Prijepolja, trenutno su u toku istražni radovi iz oblasti geodezije, koji se odnose na snimanje trase pruge, postavljanje repera pored pruge i u tunelima, kao i nivelisanje tačaka.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Pruga je snimljena georadarom, a delovi pruge koji nisu pokriveni GPS signalom, snimaju se iz vazduha helikopterom. Kako objašnjava sagovornik Blica, prilikom ovih snimanja korišćene su najsavremenije metode i instrumenti.

- Više grupa izvođača radova radilo je na ovim poslovima, pa je ova vrsta radova završena u najkraćem mogućem roku - ističe Stanisavljević.

U okviru istražnih radova, u toku je i vizuelno osmatranje i snimanje svih kosina i klizišta, koja su predložena za sanaciju na delu pruge Zlatibor – Priboj.

Pročitajte još

Ova ispitivanja obuhvataju i obilazak i proveru stanja tunela. Takav tip radova spada u najobimnije, jer se obavlja u svim tunelima na ovom delu pruge, uz precizan opis stanja u kome se oni nalaze. Pored toga, radi se i na uzimanju uzoraka i proveri stanja stena i betona u tunelima, radi njihovog laboratorijskog ispitivanja. Do sada je izvršeno ispitivanje tunela na deonici pruge Zlatibor – Bistrica, a uskoro će biti pokriven i deo do Prijepolja.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Mostovi na ovoj deonici su takođe uključeni u ova ispitivanja, a ekspertska ekipa inženjera obavlja detaljan pregled svih segmenata mostovske konstrukcije.

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

„Infrastruktura železnice Srbije“ i "RŽD International" septembra prošle godine potpisali su Ugovor za izradu projektno-tehničke dokumentacije za rekonstrukciju deonice barske pruge Valjevo – Vrbnica – državna granica sa Crnom Gorom, koja je duga 210 kilometara.

- Vrednost ugovora za izradu projektno-tehničke dokumentacije je oko 20,9 miliona evra, a finansiranje je obezbeđeno iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica - kaže za Blic Nenad Stanisavljević iz "Infrastrukture".

Foto: Železnice Srbije / Ustupljene fotografije

Pruga Beograd – Bar, sa ukupno 254 tunela i 234 mosta, jedna je od građevinski najtežih železničkih saobraćajnica u Evropi. Primera radi, samo na četrdesetak kilometara između Zlatibora i Priboja čak polovina pruge je u tunelima, od kojih je „Zlatibor“ sa 6.169 metara najduži na srpskom delu barske pruge.