Region

0

Mediji objavili Janšin non pejper: Raspad BiH i stvaranje velike Srbije i velike Albanije

Autor: SA

Izvor: Beta

Mediji objavili Janšin non pejper: Raspad BiH i stvaranje velike Srbije i velike Albanije

Izvor: Beta/STA/Thierry Monasse

Slovenački portal "Necenzurisano" objavio je sadržaj neslužbenog diplomatskog dokumenta "non pejper" koji je premijer Slovenije Janez Janša uputio u Brisel, u kome su iznete ideje za podelu Bosne i Hercegovine, pripajanje Republike Srpske Srbiji i ujedinjenju Kosova sa Albanijom.

"Na Kosovu se 95 odsto stanovništva želi ujediniti s izvornom albanskom nacijom. Slična je situacija i u Albaniji. Granica između Albanije (članice NATO-a) i Kosova praktično ne postoji", navodi se u dokumentu.

Dodaje se da bi srpski deo Kosova dobio poseban status, po uzoru na Južni Tirol, autonomnu pokrajinu u severnoj Italiji, gde većina stanovništva govori nemački.

Dalje se predlaže ujedinjenje većine teritorije Republike Srpske sa Srbijom.

"Srpsko nacionalno pitanje može se u velikoj meri rešiti pripajanjem dela Republike Srpske Srbiji. U ovom slučaju, Srbija je spremna pristati na ujedinjenje Kosova i Albanije", navodi se u dokumentu.

U dokumentu piše da se hrvatsko nacionalno pitanje može rešiti spajanjem većine hrvatskih kantona u BiH s Hrvatskom ili davanjem posebnog statusa hrvatskom delu BiH, po uzoru na Južni Tirol.

"To bi Bošnjacima dalo nezavisnu funkcionalnu državu i preuzeli bi punu odgovornost za nju. Na referendumu bi ljudi odlučivali da li će se pridružiti EU ili budućnosti izvan EU (sledeći primer Turske)", navedeno je u dokumentu.

Dalje se navodi da za sada "velika većina Bošnjaka podržava evropski put BiH", ali se dodaje da je "u naglom porastu uticaj Turske i radiklanog islama, zbog čega bi se situacija mogla pogoršati u sledećoj deceniji".

U dokumentu se ocenjuje da su posle raspada Jugoslavije ostala nerešena nacionalna pitanja Srba, Albanaca i Hrvata, kao i da je trenutno teško zamisliti evropske perspektive Srbije i Kosova.

Članstvo BiH u EU može se u potpunosti isključiti, navedeno je u dokumentu.

Ocenjuje se da je, u međuvremenu, "prazan prostor iskoristila Turska, koja je povećala svoj uticaj u BiH i Severnoj Makedoniji", kao i da, osim Turske, neki lokalni političari i njihove pristalice "lično imaju koristi od haosa i nefunkcionalnih institucija i da niko nije zadovoljan situacijom u BiH".

Autori dokumenta naglasili su da Srbija, Hrvatska i Albanija trenutno imaju stabilne vlade i da su njihovi izabrani političari sposobni donositi strateške odluke.

Prema autorima "non pajpera", ova "rešenja" ubrzala bi pregovore o članstvu zemalja Zapadnog Balkana u EU i NATO-u.

Prema pisanju slovenačkog portala, predlozima iz ovog dokumenta oštro se protive SAD, Njemačka, Francuska i druge evropske zemlje.

Međunarodna zajednica naglašava važnost teritorijalnog integriteta BiH i protivi se novom iscrtavanju granica na prostoru bivše Jugoslavije.

Navode da bi to otvorilo Pandorinu kutiju i verovatno dovelo do novih ratova.

"Zeleno svetlo za raspad Bosne i Hercegovine i ujedinjenje Kosova s Albanijom dalo bi novi zamah srpskim nacionalitima u Crnoj Gori i albanskim nacionalistima u Severnoj Makedoniji, dvema članicama NATO-a", piše slovenački portal.

Prema informacijama portala "Necenzurisano", poslednjih meseci o BiH su postojala tri "non papera" u kojima je Slovenija učestvovala na ovaj ili onaj način.

Slovenija je, ističe se, podržala diplomatsku inicijativu Hrvatske u vezi sa BiH, a pridružile su joj se još Mađarska, Grčka, Bugarska i Kipar.

Grčka i Bugarska imaju svoje interese po pitanju Severne Makedonije, posebno u uslovljavanju njenog daljnjeg ulaska u evropske integracije.

Zvanično nije potvrđeno da je predsednik Saveta Evrope Šarl Mišel od od Slovenije dobio "non pejper", ali neslužbeni diplomatski dokument, koji predviđa raspad Bosne i Hercegovine, pripajanje Republike Srpske Srbiji i ujedinjenje Kosova s Albanijom zapravo postoji, piše Necenzurisano.

Prema njihovim informacijama, dokument pod nazivom "Zapadni Balkan - put napred" stigao je u kabinet predsednika Saveta Evrope još u februaru.

Prema izvorima slovenačkih novinara, dokument sigurno nije skrojen u slovenačkom Ministarstvu spoljnih poslova, već je deo njegovog sadržaja, prema nekim informacijama, mogao biti napisan u Budimpešti.

Ipak, u briselskim diplomatskim krugovima o njemu se govori kao o "slovenačkom " dokumentu, jer je navodno Janšin kabinet učestvovao u slanju na razne adrese, objavio je portal Necenzurisano.

 

Tekst non-pejper dokumenta sa rešenjima za Zapadni Balkan

Non-pejper koji je Briselu navodno dostavio premijer Slovenije Janez Janša predviđa ujedinjenje Kosova i Albanije, pripajanje delova Republike Srpske Srbiji a hrvatskih kantona u BiH Hrvatskoj, kao način za rešenje otvorenih pitanja na Zapadnom Balkanu i ubrzanje puta ka EU i NATO. 

Sadržaj  dokumenta u koji je agencija Beta imala uvid, iz diplomatskih izvora, prenosimo u celosti, u nezavničnom prevodu:

Zapadni Balkan - put napred

Glavno pitanje regiona Zapadnog Balkana čije je članstvo u EU garantovano kada sve zemlje ispune uslove u skladu sa odlukom Evropskog saveta u Solunu, 2003, jesu nerešena nacionalna pitanja Srba, Albanaca i Hrvata. Bivše Kraljevina Jugoslavija i posleratna SFRJ su skrivale i ublažavale te probleme koji su se rasplamsali posle raspada SFRJ. Dejtonski sporazumi zaustavili su rat u Bosni, a NATO kampanja je okončala etničko čiošćenje na Kosovu šest godina kasnije - Naporima EU i NATO uspostavljen je mir, data su obećanja o evropskoj perspektivi, ostvaren je napredak u Severnoj Makedoniji i Crnoj Gori, ali ključna pitanja su ostala nerešena. U principu Dejtonski sporazumi negirali su status postignut u oružanim sukobima ali su praktična rešenja de fakto omogućila njegovo priznavanje. Na osnovu psotojećih metoda i ritma rešavanja peroblema teško je zamisliti evropsku perspektivu Srbije i Kosova, a članstvo BiH u EU je potpuno isključeno  Posebno je Turska iskoristila ovaj prazan prostor značajno jačajući svoj uticaj u BiH i Seevrnoj Makeodniji. Osim Turske i nekolicine lokalnih političara i njhovih pristalica koji lično profitiraju od haosa i nefunkcionisanja institucija, niko nije zadovoljan situacijom u BiH. Srbija Hrvatska i Albanija imaju stabilne vlade u ovom trenutku i njihovi izabrani političlari su sposobni za donošenje strateških odluka.

Rešenja

a) Ujedinjenje Kosova i Albanije. Na Kosovu, 95 odsto stanovnika želi da se ujedini sa Albancima od kojih vode poreklo. Situacija je slična u Albaniji. Granica između Albanije i Kosova ne posotji a srpskim delovima Kosova garantovao bi se spoecijalni stastus po modelu Južnog Tirola.

b) Pripajanje većeg dela teritorije Republike Srpske. Srpsko nacionalno pitanje može biti uglavnom rešeno pripajanjem većeg dela RS Srbiji. U tom slučaju Srbija će pristati na pripajanje Kosova Albaniji.

c) Hrvatsko nacionalno pitanje može se rešiti: 
-  poripajanjem većinski hrvastkih kantona BiH Hrvatskoj
-  davanjem specijalnog statusa hrvatskim delovima BiH po modelu Južnog Tirola

d) Bošnjaci bi time dobili nezavisnu funkcionalnu državu i preuzeli punu odgovornost za nju. Građani bi se na referendumu izjasnili da li su za budućnost u EU ili van EU (Turska). Za sada ubedljiva većina Bošnjaka podržava evropsku eprspektivu, ali, u slučaju da se nastavi haos i rastući uticaj Turske i radikalnog islama, situacija se u narednoj deceniji može drastično pogoršati.

e) EU u saradnji sa drugim faktorima u regionu, poput Inicijative tri mora, pokreće primenu sveobuhvatnog ekonomskog programa za stabilizaciju, bolju infrastrukturnu i energetsku povezanost regiona i ekološku rehabilitaciju (EK je već pripremila delove ovog plana)

f) Posle usvajanja i ratifikacije svih neophodnih bilaterlnih odluka u regionu bili bi ubrzani pristupni pregovori za članstvo u EU i NATO.

3. Koraci 

a) Prećutna provera mogućnosti za sprovođenje ovog plana sa donosiocima odluka u regionu (u toku)

b) Prećutna provera podrške za plan kod donosilaca odluka u međunarodnoj zajednici (u toku)

c) Sveobuhvatan komunikacioni program za predstavljanje plana javnosti imajući na umu različitu atmosferu u pojedinim delovima regiona

d) Ako se EU, SAD i većina donsilaca odluka u regionu saglase sa planom i koracima za njegovu primenu inicijativu formalno pokreće EU

e) Pokreće se proces komuniciranja prema različitim ciljnim grupama 

f) Sve neophodne bilateralne procedure za primenu plana, sinhronizovane i završene u pravnom smislu, pokreću se u skladu sa logičkim sledom 

Ako se u prećutnoj proceduri provere i korekcije plana pokaže da se potrebne saglasnosti regionalnih i međunarodnih donosilaca odluka ne mogu garantovani, non-pejper, do daljnjeg,  ostaje non-pejper.     

Komentari (0)

POŠALJI KOMENTAR