Uzbuna u Kroacija erlajnsu: "Nedopustivo je da mi finansiramo njihov ulazak na naše tržište"

Krajem marta Međunarodna vazdušna luka Zagreb (MZLZ) i Rajaner (Ryanair) najavili su otvaranje baze irskog avio-prevoznika u hrvatskom glavnom gradu.

Region

Izvor: Jutarnji list

Utorak, 13.04.2021.

08:26

Uzbuna u Kroacija erlajnsu:
Foto: EPA, ANTONIO BAT

Odmah je bilo jasno kako će dolazak niskobudžetnog Rajanera ugroziti tržišnu poziciju domaćeg avio-prevoznika Kroacija erlajnsa (Croatia Airlines), piše Jutarnji list.

Iz Kroacija erlajnsa oglasili su se saopštenjem u kojem poručuju kako je "nedopustivo da nacionalni avioprevoznik finansira ulazak novih konkurenata na hrvatsko tržište" dodajući kako od MZLZ-a sad traže "usklađivanje ugovorenih uslova usluga s uslovima ponuđenim Rajaneru". Kako je objavljeno iz kompanije, dogovoren je sastanak na kom bi trebalo da se pregovara o tome.

Saopštenje Kroacija erlajnsa prenosimo u celosti.

"Nakon što su 30. marta o.g. Međunarodna zračna luka Zagreb i Rajaner najavili otvaranje baze irskog avioprevoznika u Zagrebu, Kroacija erlajns kao najveći dugogodišnji korisnik usluga MZL Zagreb s više od 50 posto udela u njenom godišnjem putničkom saobraćaju, od svojih partnera traži usklađivanje ugovorenih uslova usluga vazdušne luke s boljim komercijalnim uslovima od onih koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, irski Rajaner. Očekuje se da će se na sastancima koji predstoje dogovoriti bolji uslovi za Kroaciju erlajns.

Veliki broj snažnih konkurenata tržišna je realnost s kojom se Kroacija erlajns u poslovanju suočava od svog osnivanja i u tome uistinu nema ničega spornog, no nedopustivo je da nacionalni avioprevoznik finansira ulazak na tržište novih prevoznika.

Konkretno, po uslovima ponuđenim Rajaneru nacionalni avioprevoznik Kroacija erlajns bi u 2019. godini platilo usluge MZLZ-a 135.384.105 kuna (nešto manje od 18 miliona evra) manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi istovremeno značilo da bi kompanija, umesto iskazanog neto gubitka od oko 80 miliona kuna (10,5 miliona evra), u toj godini iskazala neto dobit veću od 55 miliona kuna (7,3 miliona evra).

Uslovi koji su ponuđeni Rajaneru u skladu su sa informacijama s internet stranica MZL Zagreb, a na kojima se nalazi nedavno objavljen Model podsticaja rasta saobraćaja (Growth Incentive Model), koji je bio preduslov za dolazak Rajanera.

Navedeni Model podsticaja rasta saobraćaja, naime, izričito navodi kako su postojeće rute definisane (po kodu IATA-e) u Dodatku A predmetnog dokumenta te da se sve ostale rute koje nisu navedene u tom dodatku smatraju nepostojećima. Zanimljivo je primetiti da se upravo navedeni kodovi IATA-e odnose na aerodrome, a ne na lokacije, odnosno regije i gradove u kojima se nalaze, čime se kamuflira namera MZLZ-a da se na ista tržišta neometano instaliraju novi prevoznici, kojima se direktno pogoduje povoljnijim uslovima. Dakle, model podsticaja kamuflira najavljeno saobraćanje Rajanera i u destinacije u koje leti Kroacija erlajns (i drugi prevoznici).

Kako ponuda MZLZ-a još nije primljena uprkos hitnoj reakciji Kroacija erlajnsa i održanom sastanku, Kroacija erlajns svesna postojeće zakonske regulative upozorava hrvatsku javnost na narušavanje ravnopravne tržišne utakmice i potencijalno štetno delovanje zbog očiglednih interesa uključenih strana.

Za efikasno tržišno nadmetanje medu preduzetnicima na određenim tržištima, potrebno je svima osigurati jednake mogućnosti pristupa i opstanka na tržištu, što se ostvaruje kroz domaću, ali i međunarodnu zakonodavnu regulativu, naročito na nivou Evropske unije. Merodavno tržište u konkretnom su slučaju gradovi i regije, rute i destinacije u koje se leti, a koji su deo Rajanerove najave: Brisel, Frankfurt, London, Pariz i Rim, Milano, Minhen i Oslo). Sva navedena tržišta Kroacija erlajns samostalno je razvijala i u njih ulagala godinama, a u neka i decenijama.

Cenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog saobraćaja, ali isključivo na temeljima nepristranosti, istim regulisanim uslovima za sve kompanije i bez pogodovanja. Ujedno očekujemo da MZLZ na isti način izađe u susret Kroacija erlajnsu te da se uslovi usklade s onima koje će ostvariti Rajaner, uzimajući u obzir broj linija i prevezenih putnika. Neodobravanje istih, odnosno još većih popusta Kroacija erlajnsu s obzirom na količinu saobraćaja i broj destinacija, ugrožava ravnopravno tržišno nadmetanje i svesno nanosi direktnu štetu nacionalnom avioprevozniku koji je u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske.

Prema dostupnim informacijama i sagledavajući gornje navedeno, a s obzirom na to da je Kroacija erlajns u 2020. godini ostvarila tržišni udeo u ukupnom saobraćaju MZLZ-a od 62 posto prevezenih putnika, želimo istaći da Kroacija erlajns ne smatra potrebnim finansirati svoju konkurenciju te očekuje da će što pre postići dogovor s MZLZ oko boljih komercijalnih uslove, kako bi hrvatskoj javnosti i svojim putnicima osigurala ono što s pravom i očekuju.

Kroacija erlajns tokom celokupnog razdoblja epidemiološke krize nije prekinula saobraćanje ni u jednom trenutku, za razliku od svih ostalih avioprevoznika koji su u vanrednim okolnostima (mart 2020.) nestali s hrvatskog tržišta. Nakon što je od početka aprila do početka maja 2020. godine obavljao samo jedan let na dan (Zagreb – Frankfurt – Zagreb), nacionalni avioprevoznik investira u postupnu obnovu saobraćaja povećavanjem broja destinacija i frekvencija u skladu sa tržišnom potražnjom.

Konačno, treba podsetiti da je Kroacija erlajns u razdoblju od 2016. do 2019. godine otvorio deset potpuno novih destinacija iz Zagreba (Sankt Peterburg, Lisabon, Bukurešt, Oslo, Helsinki, Stokholm, Dablin, Prag, Milano, Mostar) za šta je od MZL Zagreb dobio ukupno 1.459.521 kuna (oko 193.000 evra) podsticaja, a Rajaner godišnje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobija 30 puta veće podsticaje. Takođe, Rajaner je otvaranje svoje baze u Zagrebu najavio s tek dve letelice, dok ih nacionalni avioprevoznik Kroacija erlajns poseduje 6 do 7 puta više, odnosno 12 do 14 baziranih aviona kojima uspešno leti već decenijama, držeći se pritom najviših sigurnosnih i profesionalnih standarda."

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

Komentari 9

Pogledaj komentare

9 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Sprema se "apokalipsa"

Razvoj veštačke inteligencije (AI) bi mogao da dovede do ukidanja skoro osam miliona radnih mesta u Velikoj Britaniji.

15:36

27.3.2024.

1 d

Podeli: