');
Najnovije vesti
Blic Vesti Svet

Najmoćnije oružje postalo najveće razočaranje: Kako je Amerika "BACILA" 1.700 MILIJARDI DOLARA

Na proizvodnju i održavanje lovca bombardera F-35 američka vojska izdvaja ukupno 1,7 biliona odnosno 1.700 milijardi dolara, što je ekvivalent godišnjem BDP-u Rusije, ili ako želite da zvuči još impozantnije, jednako 26 vojnih budžeta najveće države sveta.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
avion F16 20190308 ap wally santana chiayi Di020834686 preview Foto: Wally Santana / Tanjug/AP
avion F16 20190308 ap wally santana chiayi Di020834686 preview

Podatak svakako zvuči neverovatno, a stvar postaje još luđa ako čujete da izveštaj američkog ratnog vazduhoplovstva kaže da je taj avion - nebezbedan.

A on je trebalo da predstavlja bolji izbor od lovaca F-16 koji se već dugo koriste.

Jedan od najpraktičnijih i najfunkcionalnijih vojnih aviona je upravo F-16, čijoj zameni su težili u Pentagonu. On je mogao da ponese čak 15 bombi na sebi, uključujući i dve nuklearne.

Novajlija (F-35) ima inovacije i na tom polju, međutim njega su okarakterisali kao "leteći švajcarski vojni nož", gde nikad ne možete naći ono što vam treba u tom trenutku. Pritom, on je nebezbedan za sletanje, i najviše vremena je proveo parkiran u garaži, navodi "Alternet".

I dok F-16 može da leti brzinom od dva maha, dakle dva puta brže od zvuka, Pentagon je za F-35 dao upozorenje da se ne preporučuje da prekoračuje brzinu od jednog maha i da to čini samo u "hitnim slučajevima".

Tu je i problem sa „stelt“ sposobnošću aviona F-35, koja je ugrožena ako leti prebrzo, jer premaz koji čini avion nevidljivim za radar ima lošu naviku da se ljušti, čineći avione potpuno vidljivim neprijateljskom radaru.

Dakle, avion koji košta oko 100 miliona po komadu i čije opremanje i održavanje donosi još mnogo ogromnih troškova, a koji je trebalo da zameni mnogo jeftiniji F-16, pokazao se velikim razočaranjem.

Pročitajte još

Promašaj američkog vazduhoplovstva trebalo je da objedini sve glavne funkcije borbene letelice (podrška kopnu, rakete ka zemlji i borba u vazduhu), međutim u praksi je došlo do mnogih komplikacija, a to su, između ostalog, kvarovi na raznim delovima, loše dizajnirana pilotska kabina, kao i pucanje konstrukcije samog aviona.

Vašingtonski analitičar Den Grejzier ocenio je da su u američkoj vojsci preterali sa očekivanjima.

- Pokušali su da osposobe F-35 da može da radi previše stvari - naveo je Grejzier za "Forbs".

avion F-35
Foto: Staff Sgt. Chris Thornbury/U.S. Air Force / Tanjug/AP
avion F-35

Iako sat "leta" ovog aviona košta tri puta skuplje od korišćenja F-16, američka vojska i dalje insistira na proizvodnji ovog aviona, ali čak i u Pentagonu postaju svesni da to možda nije dobra investicija.

Den Vord, bivši menadžer u Ratnom vazduhoplovstvu, ističe da F-35 nije jeftini laki borac.

Prethodno je to priznao i Čarls Braun Džunior, komandant vazduhoplovnih snaga.

- Ne vozite svoj ferari na posao svaki dan, to je automobil za vožnju nedeljom - istakao je Braun i rekao da ih ne treba često koristiti.

Američka vojska trenutno broji 1450 aviona modela F-16, od čega 700 u vazdušnim snagama, a isto toliko i u Nacionalnoj bezbednosti, dok je 50 primeraka u rezervi.

avion F-35
Foto: Wilson Ring / Tanjug/AP
avion F-35

U svom poslednjem intervjuu pre napuštanja funkcije u januaru, Vil Roper, najviši zvaničnik vazduhoplovnih snaga zadužen za nabavku, predstavio je ideju o novim narudžbinama F-16, ali Braun je odbacio tu ideju, rekavši da ne želi više klasičnih aviona.

Teško bi bilo nadograditi softver na F-16, objasnio je tada Braun. Umesto da se nabave novi F-16, rekao je on, vazduhoplovstvo bi trebalo da se pozabavi dizajnom novih lovaca nižeg ranga.

Braunovi komentari prećutno priznaju da je zapravo program F-35 propao.

F-35 je trebalo da zameni F-16, ali sada Pentagon pokušava da smisli kako da nađe zamenu za zamenu i kako da opravda neverovatane troškove.