Biznis
ROBA iz Kine KASNI, a evo i objašnjenja zašto

ROBA iz Kine KASNI, a evo i objašnjenja zašto

Prinudno ostajanje kod kuće u vreme pandemije povećalo je kupovinu preko interneta, kupci su naručivali proizvode u rekordnim količinama, te su proizvođači iz Kine morali da proizvode prekovremeno, a sada se zbog nestašice brodskih kontejnera u Kini javlja problem kašnjenja te robe.

Slušaj vest
0:00/ 0:00
ekonomija izvoz shutterstock 722794939 Foto: shutterstock
ekonomija izvoz shutterstock 722794939

Prema informacijama kompanije Cargo-partner, kupci su najviše kupovali kancelarijski nameštaj za kuću, laptopovi, sportska oprema za vežbanje kod kuće, nameštaja za bašte.

To je roba koja se uglavnom isporučuje direktno kupcu, često iz same fabrike u Kini, okeanom u brodskim kontejnerima do kućnog praga.

Foto: shutterstock

Nakon početka pandemije korona virusa u Kini, njihove fabrike ostale su zatvorene još dva meseca, što je stvorilo problem nedostatka proizvoda koji se šalju u Evropu, a zatvoreni Evropljani radili su jedino što su mogli – naručivali proizvode onlajn kao nikada do sada.

Privredni pad Kine odrazio se na ceo svet, što zbog zaustavljanja lanca proizvodnje u prvim mesecima epidemije u Kini, što zbog smanjenja proizvodnje u državama koje su uvozile sirovine i poluproizvode iz te zemlje.

S druge strane, mnogi pomorski prevoznici su redukovali dinamiku polazaka, usled smanjenja tražnje, ali i kapaciteta.

Neravnomernost izvoza i uvoza, nakon ponovnog pokretanja proizvodnje, dovela je do velike neravnoteže u transportnoj opremi, tako da je situacija takva da su kineske luke suočene sa nedostatkom praznih kontejnera za transport.

Nakon naglog pokretanja privrede u mnogim zemljama, a trudeći se da nadomeste prethodnu višemesečnu stagnaciju, mnoge kompanije su odlučile da pojačaju svoje uvozne kapacitete.

Pročitajte još

Sada je potrebno više vremena da se kontejneri iz evropskih luka fizički vrate u Kinu, kako bi ponovo bili operativni za uvozni transport robe.

Iz navedenih razloga, a ujedno i pauze za kinesku Novu godinu, prevoz robe pomorskim putem, kao ekonomski najisplativija opcija, praktično je prebukiran sve do marta naredne godine.

Na tržištu nema ni dovoljno brodova za iznajmljivanje jer je globalna trgovačka flota popunjena trenutnom potražnjom, a „čepovi“ se formiraju na skoro svim čvorištima.

Većina brodova i kontejnera slata je za SAD jer je tu potražnja bila najveća.

Direktor prodaje i razvoja špediterske kompanije Cargo-partner Nebojša Đekić kaže da ta kompanija svojim korisnicima pomaže da izbegnu kašnjenja, bržim, premium servisom za kontejnerski transport korišćenjem luka Koper i Trst, Adria PRIORITY Expreš.

Kaže da je tranzitno vreme iz glavnih luka sa Dalekog istoka do glavnih luka Jadrana pet do osam dana brže u odnosu na luke Severnog mora.