clear sky
6°C
19.04.2024.
Beograd
eur
117.1484
usd
109.6792
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

SAVETI ZLATA VREDNI: Evo kako da PRIPREMITE svog četvorotočkaša za HLADNIJE DANE!

25.11.2020. 09:24
Piše:
Srbija Danas/Radio Sarajevo
Sneg
Sneg / Izvor: Profimedia
Kako na niskim temperaturama ne bi došlo do velikih oštećenja, trebalo bi da svoje vozilo adekvatno pripremite za zimske uslove.

Za početak, pre zime treba popraviti sva oštećenja na limu, kako ne bi došlo do većih oštećenja i korozije. Obavezno proverite i po potrebi obnovite zaštitu donjeg dela vozila koja se zbog posipnog materijala zimskih službi brže razara.

S obzirom na to da retki imaju potreban alat, ali i znanje za proveru svega što je potrebno, preporučujemo pregled vozila u proverenom servisu.

Jedna od najosnovnijih kontrola je provera stanja akumulatora, koji je jedan od najčešćih razloga otkazivanja starta motora. Proverite napon akumulatora, struju punjenja, te očistite i zategnite kablove i polove. Ukoliko je moguće dopuniti tečnost u ćelijama akumulatora, treba je dopuniti destilovanom vodom. Ako je akumulator stariji od tri godine, zamenite ga novim.

Promjena i kontrola rashladne tečnosti jedna je bitnijih stvari koje treba uraditi pre zime. Manjak antifriza, odnosno njegova slaba koncentracija prilikom niskih temperatura mogu uzrokovati smrzavanje tečnosti u bloku motora, što za posledicu ima njegovo pucanje. Prosečan vek trajanja antifriza je oko tri godine, savetuju iz BIHAMK-a. 

Pored rashladne tečnosti, vrlo je važno napuniti posudu za pranje vetrobrana tečnošću protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Takođe, proverite u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamenite. Prosečni vek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana.

Montaža i balansiranje zimskih guma je obavezna u pripremi automobila za zimsku vožnju. Zimske gume mekše su od letnih i bolje prijanjaju uz tlo i zahvaljujući specifičnom sastavu ostaju elastične i na temperaturama ispod 7°C. Proverite da li gume imaju dovoljnu dubinu profila, koja ne bi smela biti manja od 4 mm. Redovno proveravajte pritisak vazduha u gumama, koji zimi treba biti veći za 0,15 bara. Povećajte pritisak u gumama do vrednosti koju preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila.

Proverite kompletnu svetlosnu signalizaciju. Svakom vozaču jasno je da je dobra vidljivost jedan od osnovnih preduslova za sigurnu vožnju, stoga je neophodno proveriti da li su sva svetla na automobilu ispravna.Zamenite neispravne sijalice i osigurače. Takođe, proverite podešenost farova.

Premda se motorno ulje, u zavisnosti od uputstva proizvođača, menja svakih 10.000 do 20.000 kilometara, zima je period kada je motorima potrebno manje viskozno ulje. Niske temperature dodatno će zgusnuti viskozno ulje, zbog čega ono neće jednako dobro kružiti kroz rashladni sistem te će motor, barem u početku, dok ne dosegne radnu temperaturu, dobiti znatno manje potrebnog podmazivanja.

Preporučuje se da tokom zime nivo goriva u rezervoaru ne smanjujete ispod polovine kako biste izbegli eventualna smrzavanja. Po potrebi preventivno zameniti filter goriva.

Sneg
Sneg / Izvor: Profimedia

10 pravila za vožnju u zimskim danima

1. Kod poledice nežno postupajte sa upravljačem i nožnim komandama, nikad istovremeno volanom i kočnicom. Ako osetite da više ne upravljate vozilom pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte upravljačem okrenuti vozilo u željenom smeru.

2. Kočenje na zaleđenoj cesti je praktično „zabranjeno“, a ako bez kočenja ne može onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nežno

3. Uključivanje nižeg stepena prenosa gotovo je jednako kočenju. Najbolje je „šaltati“ sa međugasom.

4. Blokirani točkovi slabo koče i onemogućavaju upravljenje vozilom. Zanosi li automobil nogu odmah sklonite sa kočnice. Na poledici je glavni vozačev pomoćnik-volan. Blagim okretom volana, uz oduzimanje gasa i nježno kočenje pokušajte vozilo vratiti u željenu putanju.

5. Ako ne možete izbeći prepreku radije se sklonite sa ceste.

6. Ponašanje zadnje strane automobila vozač oseća leđima u naslonjaču sedišta, a ponašanje prednje strane rukama na volanu. Preduslov za to je pravilno držanje ruku i leđa uprta u naslonjač.

7. Slabi amortizeri i loše podešene kočnice najbolje pokazuju „zube“ na poledici.

8. Gume, bez obzira kakve, moraju imati najmanje 4 mm profila. Pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara.

9. Želite li u opasnim okolnostima s osećajem upravljati volanom i nožnim komandama morate biti prikladno odeveni.

10. Zimska vožnja traži staloženost i čvrste živce. Ne vozite umorni ili uzbuđeni.

Zapamtite: 

Zimske gume (kao uostalom i letne), treba po mogućnosti menjati svake dve godine, pošto nakon toga gube svoju elastičnost.

Nikada ne kupujte „odležale“, protektirane ili polovne gume, jer nikada niste sigurni što kupujete.

Zimska oprema

Posedovanje zimske opreme zakonski je obavezno od 15.11. tekuće godine do 15.04. naredne godine.

Piše:
Srbija Danas/Radio Sarajevo
25.11.2020. 09:24