ZA NOVU GODINU TRPEĆE I NAJJAČI Nove navike sada će udariti na banke i trgovce, a jedna velika biznis grupa posebno će da trpi
Novi talas korona virusa koji se širi Evropom primorao je mnoge zemlje da već sada otkažu tradicionalne praznične manifestacije – novogodišnje i božićne sajmove, bazare, druženja, doček Nove godine na glavnim trgovima. Decembar ove godine verovatno neće biti u znaku velikih grupa ljudi koji čekaju vatromet, piju kuvano vino ili kupuju božićne poklone na uličnim tezgama.
Mnoge zemlje su već uvele jednomesečni (ili duži) karantin, pa je veliko pitanje koliko će turistička putovanja uopšte biti moguća tokom predstojećih novogodišnjih praznika.
Dakle, neće biti velike posete stranaca, kojih je Beograd uvek bio pun u decembru i januaru, pa će i potrošnja u najproduktivnijem delu godine za trgovce biti značajno redukovana. Mnogi mali biznisi i ulični prodavci, koji se mesecima pripremaju za izlazak na božićne pijace, već sada razmišljaju o alternativi. Na udaru će praktično biti i banke, jer neće biti, kao i ranijih godina, kredita za putovanja i kupovinu, ali i veliki trgovci koji su beležili enormne profite, i na kraju - udar će nesumnjivo pretrpeti i ulični prodavci koji sigurno neće imati posla kao ranije, što zbog manje turista, što zbog nižeg standarda.
Manji promet očekuju i veliki tržni centri, pre svega zbog ograničenja kada su u pitanju okupljanja i broj ljudi koji može da se nađe istovremeno u zatvorenom prostoru. Manja gužva znači da će i praznične rasprodaje biti manje posećene nego ranijih godina, tako da će se praznični šoping verovatno delom preseliti na internet i u e-prodavnice.
Gubici u srpskom turizmu procenjuju se na milijardu evra, a i za predstojeću zimsku sezonu fokus će biti na domaćim turistima.
Manje "novogodišnjih kredita"
Aktuelna situacija sa koronom sigurno će značajno uticati i na bankare u novogodišnjem periodu, jer su mnogi naši građani u ovom delu godine bili spremni da uzmu gotovinske kredite ili dodatni keš, kako bi se pripremili za praznike.
Neki su taj novac koristili da uplate zimovanje ili kraće putovanje, makar produženi vikend tokom neradnih dana, a o vraćanju zajma razmišljali bi na proleće. Sada je pod znakom pitanja svaki aranžman, mada hotelijeri nude brojne pogodnosti, a jedna od glavnih stavki je eventualno vraćanje novca u slučaju otkazivanja ili bilo kakve "više sile".
Ništa manje nije bilo prisutno ni kreditiranje slava, kada su se mnogi svečari obraćali bankarima za zajmove kako bi pripremili sve potrebno za taj značajan datum. Sada su i privatna okupljanja ograničena, a stručnjaci preporučuju da se slava obeležava u krugu najbliže porodice, dok bi velika okupljanja trebalo ostaviti za neke bolje dane.
Puste trgovačke ulice, otkazani sajmovi širom Evrope
Iz više evropskih gradova poznatih po božićnim sajmovima proteklih nedelja stižu vesti o otkazivanju. Tako je otkazan jedan od najstarijih božićnih sajmova u Nirnbergu, iako su u početku planirali prikladniji oblik sajma za pandemijske uslove, raspoređen po celom gradu. U Nemačkoj su otkazani i sajmovi u Erfurtu i Frankfurtu.
Neće biti održan ni najpoznatiji božićni sajam u Francuskoj, u Strazburu, a iz Praga su najavili da će se u središtu starog grada naći 19 metara visoka jelka, ali je sajam, koji godišnje poseti 700.000 ljudi, otkazan. Neće biti ni poznatog sajma u austrijskom Salcburgu.
Trgovci su zabrinuti jer im posle novogodišnjih praznika sledi takozvana sezona "kiselog krastavca", sa malim prometom od januara do marta, koja će biti veliki test za mnoge. Zato se mali prodavci nadaju da će moći da priušte makar neki minimalni prostor na gradskim trgovima tokom božićnog perioda, kako bi "ostali na površini" do proleća.
Ipak, upravo to će mnogim trgovcima u pešačkim zonama gradskih centara ove godine zbog korone biti gotovo nemoguće, jer delimično zaključavanje koje je počelo u novembru u Nemačkoj, Austriji, Francuskoj, Italiji i mnogim drugim zemljama, ima za cilj upravo da obezbedi prazna gradska središta u važnom božićnom periodu.
Broj posetilaca trgovačkih ulica već je znatno opao poslednjih sedmica oktobra, navela je kompanija Hystreet, specijalizovana za merenje prometa kupaca u gradskim centrima.