Kobasice od graška i još svašta
1. oktobar 2020.Dobra vest za vegetarijansku stvar: sve više ljudi se hrani bez mesa, ili barem proba vegetarijanske proizvode koji su zamena za meso. To možete zaključiti već i po poseti supermarketu: u frižiderima, gde su nekada bile samo mesne prerađevine, danas je sve više girosa od sejtana, donera od soje, faširanih šnicli od graška i kobasica od tofua.
Jede mi se meso!
Prema nedavno objavljenom izveštaju Meticulous Research, do 2027. bi svetsko tržište za biljne proizvode moglo da dostigne vrednost 74,2 milijarde dolara – što odgovara godišnjoj stopi rasta od 11,9 odsto.
Rast dolazi jer sve više ljudi ispoljava fizičku netoleranciju na životinjske proteine, ali i jer biljne namirnice imaju nutritivne prednosti, jer je sve više vegana širom sveta, a jasan je i porast investicija u preduzeća koja proizvode biljne proizvode.
Drugi izveštaj o tržištu prognozira da će se mesno tržište biljnog porekla još više širiti. Shodno tome Azija bi trebalo da se razvije u najveće tržište za svinjsko meso na biljnoj bazi (više od 15 odsto ukupnog tržišta) dok će se Severna Amerika fokusirati na biljnu piletinu i ribu.
Do sada je soja bila najvažniji izvor proteina, kao zamena za mesne proizvode, ali bi mogla da bude zamenjena graškom. Jer, proteini iz graška su u ovom momentu drugi po udelu na tržištu.
Kobasice od soje i graška
U međuvremenu samo u Nemačkoj postoji preko 60 brendova koji nude alternativu mesu i kobasicama. Počev od malih start ap firmi do velikih igrača u toj branši.
Bijond mit je već neko vreme međunarodna zvezda kada se radi o proizvodima čisto biljnog porekla. Meticulos Research je označio ovo preduzeće kao glavnog igrača. Osnovano 2009. u Kaliforniji, proizvodnju u Evropi pokreće tek ovog juna. Na spisku proizvoda su voda, izolat proteina graška, ulje od uljane repice i drugi – sve veganski.
Bijond mit je u Nemačkoj deo PHW grupe, najvećeg nemačkog uzgajivača i prerađivača peradi u kojoj je i Vizenhof.
Taj brend za proizvodnju živinskog mesa u ponudi ima veliki broj vegetarijanskih i veganskih proizvoda. Nije ni čudo: tržište raste, a raste i potražnja. „Na primer kobasica Brazler vegi je u jasnom plusu sa više od 44 odsto plasmana robe u odnosu na prethodnu godinu“, kaže portparolka Vizenhofa.
Isto važi i za proizvođača kobasica Rigenvalder mile, koji je takođe prepoznao vegi-trend. Ova kompanija je nedavno objavila da je zabeležila porast prodaje i do sto odsto kod nekih proizvoda koji su alternativa mesu. Čak i tradicionalna čajna kobasica postoji u veganskoj varijanti.
Ali, ko to kupuje?
U kompaniji Nestle, koja se takođe bacila na veganske proizvode, kažu da su cilj biljnih proizvoda koje podsećaju na mesne prerađevine takozvani fleksitarijanci – to su ljudi koji nisu sasvim prestali da jedu meso, vole njegov ukus, ali su spremni da povremeno jedu alternative jer su zdravije, bolje za klimu i životinje.