Er Srbija, skup simbol državnosti 1Miša Brkić Foto: Medija centar

Da je neko reskirao pa se kladio u velike pare da će Finansijski izveštaj za 2019. godinu aviokompanije Er Srbija biti drugačiji od izveštaja iz prethodnih godina izgubio bi uloženi novac.

Jer, i ovaj pre neki dan objavljeni Izveštaj u dlaku je isti kao i svi raniji, dosadan i predvidljiv. Već šest godina svi završni računi Er Srbije (suvlasnici Vlada Srbije i Etihad iz Abu Dabija) pokazuju isto – kompanija je nesposobna da zarađuje novac, neefikasna, skupa, prezadužena, glomazna, dezorijentisana, izdržavana i samohvalisava.

Ni posle čitanja najnovijeg finansijskog kartona Er Srbije za prošlu godinu ne može se naći ništa novo. Er Srbija se rodila s neizlečivom bolešću (sistemska greška) i nijedan do sada prepisani lek nije popravio njeno stanje.

U životu je održavaju konstantne infuzije novca koje država u vidu subvencija ubrizgava u njen imunološki sistem. Sve ostalo što bi trebalo da dokaže izvrsnost te kompanije je laž i prevara.

Svake godine (s koca i konopca sakupljeno) rukovodstvo kompanije trudi se da zaseni prostotu i javnost uporno zatrpava isključivo selektivnim informacijama kako bi prikazalo da Er Srbija iz godine u godinu postiže sve bolje rezultate, uz uvek istu rečenicu: „U prethodnoj godini Er Srbija je sprovela važne promene u cilju unapređenja poslovanja, što se već pozitivno odrazilo na mnoge ključne poslovne rezultate.“

Umesto jasnih i preciznih finansijskih podataka na prihodnoj i rashodnoj strani bilansa menadžment Er Srbije, u saopštenjima koja prethode objavljivanju Izveštaja o poslovanju, priča o svemu i svačemu (broju prevezenih putnika, o otvaranju novih destinacija, o rastu čarter saobraćaja, o prodaji dodatnih usluga, o novim aerodromima, o unapređenju poslovanja…) samo ne o onom najvažnijem – finansijskim pokazateljima.

Tek kad se otvori Finansijski izveštaj za 2019. godinu i kad se pročitaju Bilans stanja i Bilans uspeha vidi se kakva je poslovna olupina Er Srbija.

Već je postao opštepoznat podatak da je Er Srbija 2019. godine zaradila 9,5 miliona evra čistog profita.

Kompanija, međutim, pokušava da sakrije da taj novac nije zaradila nego je od države dobila duplo veće subvencije – 20 miliona evra.

Dakle, 9,5 miliona prikazala je kao profit, a preostalih 10,5 miliona iskoristila da pokrije gubitak iz poslovanja.

To igranje žmurke s očiglednim podacima manje je važno od pokazatelja koji govore o ekonomici poslovanja, odnosno efikasnosti preduzeća.

Da bi se pokazalo kakve su zaista poslovne performanse Er Srbije dovoljno je uporediti dva podatka koje je saopštio menadžment – broj prevezenih  putnika i profit u 2019. godini u odnosu na 2018. i 2017. godinu.

Tako se dolazi do najupečatljivijeg pokazatelja o poslovanju Er Srbije. Dakle, zvanično je saopšteno da je Er Srbija 2019. godine prevezla 2,81 milion putnika i ostvarila profit od 9,5 miliona evra.

A 2018. godine prevezla je 2,48 miliona putnika i ostvarila profit od 12,2 miliona evra.

To znači da je Er Srbija u 2019. godini u odnosu na 2018. godinu imala rast broja putnika od 13 odsto i pad profita od – 28 odsto.

A evo kako to poređenje izgleda sa 2017. godinom kada je prevezeno 2,62 miliona putnika i ostvaren profit od 15,7 miliona evra: 2019. godine ostvaren je rast prevoza putnika od 7,1 odsto i pad profita od – 65 odsto.

Laički rečeno, što više putnika prevozi Er Srbija pravi manju zaradu (profit). To je ekonomski nonsens koji ne može da opravda nikakav ekonomski patriotizam.

Drugi upečatljiv podatak da je Er Srbija neefikasno preduzeće je poređenje ostvarenog profita i broja zaposlenih. Primera radi, svaki (od ukupno 1.465) zaposleni u Er Srbija 2019. godine zaradio je 6.485 evra profita.

U 2018. godini svaki zaposleni (od ukupno 1.373) zaradio je profit od 8.885 evra. A 2017. godine svaki zaposleni (od ukupno 1.488) zaradio je profit od 10.600 evra.

Dakle, jasno se vidi da iz godine u godinu Er Srbija beleži sve nižu efikasnost.

Šta na to kaže menadžment? „Rast svih operativnih pokazatelja u 2019. godini, uključujući i finansijske rezultate poslovanja, pokazuje da je nastavak primene mera za unapređivanje i optimizaciju poslovanja iz 2018. godine dao pozitivne rezultate. Er Srbija nastoji da se prilagođava i menja nabolje, efektivno je reagovala da bi iskoristila značajne mogućnosti na tržištu, promovisala je održive poslovne prakse i dodatno učvrstila svoj status lidera u regionu“, izjavio je Dankan Nejsmit, generalni direktor Er Srbije, 5.8.2020. godine. Istog dana Nejsmit je, kao odgovorno lice, potpisao Godišnji finansijski izveštaj koji pokušava da prikrije istinu o poslovanju kompanije.

Ovogodišnju epidemiju korona virusa menadžment kompanije i njen većinski vlasnik (Vlada Srbije) koriste kako bi opravdali nove, još veće, subvencije za opstanak Er Srbije, služeći se fingiranim argumentom „kako to rade sve države“.

U tom lobiranju prećutkuje se ključna istina – da te avio-kompanije pre izbijanja korona epidemije nisu, kao Er Srbija, poslovale s gubicima (Lufthansa, Britiš ervejz, Er Frans, KLM, Ameriken ervejs, Junajted).

Er Srbija je i pre epidemije bila obilato podržavana od države da bi se sakrili gubici, a u poslovnom smislu bila je „trula daska“ koja bi se raspala da nije bilo državnih subvencija.

Preduzeće koje je pre korona krize pokazalo da što više radi to pravi manji profit ne može biti uspešno u vreme pandemije (za koju se ne zna koliko će trajati), ma koliko država u njega sipala novca. Er Srbija je previše skup simbol državnosti da ovakva Srbija sebi može da ga priušti.

Autor je novinar

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari